Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Nybörjarfråga: Första steg simulering vs rikig heli.

  1. #1

    Question Nybörjarfråga: Första steg simulering vs rikig heli.

    Tjenare alla heli-fantaster!

    Jag är lika grön inom detta som hulken och undrar i stort sätt hur stor skillnaden är känslan att köra exempelvis en simulator med sändare och köra en riktig helikopter? Känslan förstår jag är den bättre att vara ute i naturen och känna vindpustarna ifrån rotorn.

    Jag är nämligen ute efter en häftig hobby och vad passar det då inte bra till att satsa på något som man redan som barn tyckte var häftigt jo radiostyrt helikopter/flyg fast har aldrig vågat mig på det , kan kanske ha och göra med att man är rädd för att krascha .

    Finns det någon flygklubb i närheten av Norrköping/Söderköping så får ni hojta till .

    Mvh
    Micke

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - sim är bra men den stora skillnaden är att misstagen kostar inget i sim men betydligt mycket mera i verkligheten. Men träna på i sim - sen kontaktar du en klubb så får du hjälp med intrimning och provflygning. Och i ditt geografiska område så finns det helt klart klubbar.
    Bl a här - http://propellerhead.webs.com/index_gps.htm - kan du hitta fält och de klubbar som driver dessa.
    Roger

  3. #3

    Standard

    McRegor - Tack så mycket. Så känslan är i stort sätt den samma som när man sitter vi en Simulator tänker mig med reaktionsförmågan etc. Nu kan man ju själv inte bestämma vilket väder man vill ha när man går ute när man skall börja köra med riktiga grejor .

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En stor skillnad är nog helt klart att du kommer att vara betydligt mycket mera nervös och osäker när du står med den verkliga kärran just p g a att konsekvenserna av ett misstag blir så mycket större. Kan inte svara på hur "känslan" är eftersom det beror på vilken simulator du kör och vilken kärra du använder i simulatorn. Men "yttre störningar" får du nog räkna med är klart mera närvarande i verkligheten än i simulatorn. Men att träna i simulator är definitivt inte fel och det ökar helt klart dina möjligheter till framgång även med din verkliga kärra. Men sök upp en klubb och få hjälp med intrimning (inte så enkelt som man kanske tror) och provflygning och i bästa fall också lite skolflygning - det kommer att nedbringa risken för förödande kvaddar tidigt i din karriär högst avsevärt. Lycka till - och "risken" är att du kommer att bli fast för resten av livet...
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    Hej Micke.finns flera klubbar i ditt/mitt område.kan rekomendera klubbar som gamen i Norrköping och spinn i Söderköping.är själv medlemm i båda.är det heli som gäller kan jag rekomendera flygklubben gamen som håller till ute vid lövstad söder om Norrköping.skrik till om du inte får tag i oss.

    Med vänlig hälsning micke

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    tjena! tänkte bara flika in med att jag är ny helikopter förare och jag kan inget annat än säga du tycker det verkar häftigt osv.... när du väl flyger första gången kommer du tycka det är 10000000 gånger häftigare. men sen ska man också ha i beaktskap att det är farliga saker också! och flyga sim först är ett mycket bra alternativ ... för det kostar mycket mindre att krasha där ... sen kommer du vara nervösare i verkligheten än vad du är i sim... jag kan flyga upp och ner i simulator nu ... i verkligheten står jag i princip och flyger fram och tillbaka bara för lära mig känna maskinen mer och mer.

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det finns även Norrköpings Radioflygklubb.

    www.nrfk.se

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Även hardcore proffs nöter många timmar i sim, av samma anledning -> lära sig nya manövrar på ett säkert sätt.

    Som nybörjare är hovra svårt nog, och att bygga in korrigeringarna i ryggraden i sim innan man hovrar första gången hjälper väldigt mycket. Sedan eskalerar man med mer och mer avancerade övningar, i lika riktningar etc. De flesta riktigt bra piloterna tränar in nya saker i sim innan de tar sin "beater"-helikopter, den som är rimligt billig att laga och när de sitter där tar de den "riktiga" helikoptern. Naturligtvis gör alla på olika sätt men det är ett vanligt förfarande.

    Vad jag vill komma till är, du kommer alltid ha nytta av en sim oavsett hur duktig du blir

    Så i kort, klart du skall skaffa en bra sim och börja nöta där.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Simulatorn övar ju upp din koordination och orientering på farkosten minst lika väl som på riktigt minus när solen hindrar synen och dimma och likn samt avståndsbedömningen blir nästan sämre av simulator i min erfarenhet.

    Vad kör du för Sim? med datorn, luren eller tablet? använder du en radio som kontroll? om ja så tränar du kraftigt upp öga-beslut-fingerrörelse åt rätt håll och att ha det i märgen när man ska flyga sin första riktiga är oväderligt!

    Ett tips om än lite kostsamt är att köpa en billig teknikmagAsinet, hobbex sk Fast-Pitch Helikopter (4kanaler) - med den får du känsla för avstånd, hastigheter och att slåss mot samt använda vinden, det är ett bra nybörjarsätt att minimera risken för kostsamma krascher med en CollectivePitch helikopter då en krash kan kosta från 10-2000kr ca.


    Ska också ta steget upp till Collective-heli så snart ekonomin tillåter och det ska bli mycket spännande, tänkte flyga den fpv när jag fått lite stil på flygningen, vill göra 3d trick FPV m Heli=)

    jag tänker mig en HK500GT eller nån Trex. Klon eller ej spelar ingen roll, nån som har till salu ?
    mvH Gustaf

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Simulator är mycket effektivt för att träna in rätt beteende i ryggmärgen. Man blir ju något modigare minst sagt....

    Riktig flygning är något helt annat, det finns mycket mer som påverkar. Den största skillnaden brukar vara vädret samt att modellen är lite sämre trimmad när man flyger på riktigt. Och att man är ungefär hundra gånger mer nervös.

    Jag nötte en hel del simulator när jag började med 3D-manövrar. Det är bra om man har en liten plan för vad man vill uppnå och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flög på riktigt, märkte vad som kändes svårt och tränade på det i simulatorn. En specialövning jag nötte mycket på var att kunna "rädda" planet när det föll ut ur hovring (något som innan träningen ledde till bl.a. en avbruten kropp...
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Simulator är mycket effektivt för att träna in rätt beteende i ryggmärgen. Man blir ju något modigare minst sagt....

    Riktig flygning är något helt annat, det finns mycket mer som påverkar. Den största skillnaden brukar vara vädret samt att modellen är lite sämre trimmad när man flyger på riktigt. Och att man är ungefär hundra gånger mer nervös.

    Jag nötte en hel del simulator när jag började med 3D-manövrar. Det är bra om man har en liten plan för vad man vill uppnå och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flög på riktigt, märkte vad som kändes svårt och tränade på det i simulatorn. En specialövning jag nötte mycket på var att kunna "rädda" planet när det föll ut ur hovring (något som innan träningen ledde till bl.a. en avbruten kropp...
    Instämmer!
    och helst skall man styra sin simulator med en "riktig" radio så man får spak vanan, visst får man positiv transfer från en simulator ex i smartphonen också men bäst är att ha en riktig, och se till att frameraten är på högsta vissa sims går tiden lite långsamt , typ slow-mo..
    Lycka till!

    När du börjar med en riktig så börja alltid träningsflyga med helikoptern rumpa mot dig och hovra, hovra och hovra - den manövern behöver du bli bäst på - det är lättare att flyga framåt med en heli än att stå still så de första accarna bör användas till att stå still i luften och lära dig kompensera för vind....blir mycket tårar i ögonen..

    Tänk också på att på vintern är sannolikt mycket komponenter på helikoptern känsligare då de är djupfrysta och tål mindre stryk, extra rotorblad - länkarmar och bakrotor är bra att ha hemma!

    Jag har en liten bladehelikopter (4ch) med dålig acc (50kr) du kan få köpa för ca 200 m frakt (inkl radion givetvis)
    Den är liten och mycket hållbar , den kan du flyga inomhus också och få god känsla för spakarna om ni är intresserade?
    Mvh Gustaf

  12. #12

    Standard

    Det lurigaste jag vet med simulatorerna är att många (alla?) är inställda på att zooma in på modellen när man flyger långt bort. Det är väldigt lurigt när man använder dem för att lära sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda större reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillräcklig respekt för att flyga långt bort.

    Så det är det första man skall ställa om.

    Jörgen

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det lurigaste jag vet med simulatorerna är att många (alla?) är inställda på att zooma in på modellen när man flyger långt bort. Det är väldigt lurigt när man använder dem för att lära sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda större reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillräcklig respekt för att flyga långt bort.

    Så det är det första man skall ställa om.

    Jörgen
    Instämmer! Annars lär man sig inte orientationen och att automatiskt kompensera för riktning vilket är den bästa delen med simulator just att lära sig att kontrollera farkosten i olika attityder!

  14. #14

    Standard

    Simulator är riktigt bra. Men om man ska flyga flyg så är depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. Då menar jag inte ultrasköra ultralätta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan något hållbart men lätt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Simulator är riktigt bra. Men om man ska flyga flyg så är depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. Då menar jag inte ultrasköra ultralätta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan något hållbart men lätt. =)
    Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron där har du en utmaning!
    Skulle väl kanske gå att göra med massa kolfiber och det skulle nog se rätt kul ut ..

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu var ju detta en rätt gammal tråd så TS lär väl inte kolla den så mycket längre. Men andra kan ju ändå få lite tips. Och som Ålänning säger så är ju en "normal" inomhus-kärra väldigt bra att träna med och speciellt när man också flyger inomhus för då krävs ju verkligen alla roder så man får med automatik träna sig att svänga även med sidrodret - vilket det finns många utomhusflygare som inte jämt är så aktiva med att använda.
    Gustaf - sen kanske det inte finns helisar byggda i depron men väl i EPO.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron där har du en utmaning!
    Skulle väl kanske gå att göra med massa kolfiber och det skulle nog se rätt kul ut ..
    Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)
    Tänkte det

  19. #19

    Standard

    Jag började flyga med en KDS450Q som jag köpte ett träningsställ till! kanon heli. andra helin blev en MCPX mest för att träna in grunderna lite bättre på idagens läge så flyger jag en Trex 500L Dominator. och bara storleksskillnaden ifrån en 450 till 500 går knappt att beskriva. enormt med andra ord. Jag har fortfarande inte vågat mig på inventerat med 500 an. men i simmen och med MCPX är det inga problem svårast som jag kan tycka är när man slår på IDLE 1 för att flippa helin. sen att lära sig tictocs och annat. kan vara lite klurigt ibörjan att slå på TH (Throttle hold) innan landning. men man lär sig fort! öva öva öva..


  20. #20

    Standard

    Hejsan

    Jag är också helt ny på detta och tänkte börja lära mig i simulator med en riktig radio till. Phoenix eller real flight.
    Vilken heli rekommenderar ni att man börjar öva med?

    Finns någon "tutorial" man kan läsa. Om vilka manövrar man bör lära sig. Hur man gör �� vad throttle hold är och varför osv? Jag kan ju liksom ingenting☺

    Och är det några särskilda inställningar intrimningar man ska göra i simulatorn eller radion?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •