Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?

    Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
    Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
    Hur ska jag vattenskydda batteriet?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett vattenskadat batteri ska destrueras. Ett nytt ska skyddas mot vatten. Går det att täta planet? Kan du använda samma metod som rc-båtar (tejpa alla skarvar i flyget, inre elektroniklåda med siliconade genomföringar, etc)
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Ska prova att silicona alla skarvar runt vingarna. Såg ett klipp på youtube där de täckte hela batteriet i plasti dip. Jag trodde själva batteriet var vattentätt och att bara kontakterna måste skyddas..

  4. #4

    Standard

    Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

    PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Trevlig video om elektronik och vatten från favoritkanalen Flitetest

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andy808 Visa inlägg
    Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
    Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
    Hur ska jag vattenskydda batteriet?
    Med tanke på frågan i din andra tråd om hur man vet hur mycket man har dragit ur batterierna så är det inte omöjligt att batteriet gått sönder för att du flugit för länge så spänningen är för låg för att laddaren ska kunna ladda batteriet.
    / Jonas

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Den tanken slog mig också, trist om jag förstört batteriet för en sådan sak..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

    PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.
    Japp är en sån jag har. Har inte lärt mig lyfta och landa så bra än, så blir en del studs och plums.
    Senast redigerat av Andy808 den 2015-06-04 klockan 10:54.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Intressant film! Går det att använda kontaktspray ist för corisionX ?

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vattenskydda elektroniken är ett plåster. Vattentäta modellen är en lösning. Jobba mot lösningar inte plåster.(gäller alltid)

    Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Ha, ha, jo jag jobbar på det med vattentäta modeller för sjöflyg - har inte kommit i mål ännu efter flera års söflygande. Tänker ta upp en tråd i ämnet framöver - ska bara samla på mig lite mer att visa upp.

    Om inte annat kan man ju lösa det så här med sjönära flyg!?? https://www.youtube.com/watch?v=BTdXXszdCOA

  12. #12

    Standard

    och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.

    Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)

    //Uffe

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UPJ Visa inlägg
    och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.

    //Uffe
    Bygga för att det skall hålla när man störtar har jag aldrig gjort. Störtar dessutom extremt sällan eftersom jag inte återanvänder sådant som varit i backen/vattnet.
    Superhero

  14. #14

    Standard

    Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

    //Uffe

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UPJ Visa inlägg
    Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

    //Uffe
    Lösningen är att inte flyga över sin förmåga. Plåstret är fortfarande att försöka vattensäkra elektroniken.
    Superhero

  16. #16

    Standard

    Tex på min funcub har jag valt att vattenskydda fartreglaget. Jag vill ha det monterat där det strömmar luft och då kan det även komma in en del vattenstänk. Så även om det inte blir krasch så kan det mycket väl stänka vatten på elektroniken

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hängslen och livremmar, vattensäkra elektroniken är inte många gram extra. Men såklart satsa på att vattentäta modellen. Väl bara att försöka göra båda delarna så bra som möjligt

    Ha inga sjöflyg ännu, främst för att jag inte har något bra vatten i närheten att flyga på :/
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Professionell riskhantering går normalt till så att man listar risker och konsekvenser av ifall de händer. Man kan t.ex. dela upp sannorlikehet i en skala 1-5, konsekvens i en skala 1-5 sen multiplicerar man sannorliket med konsekvens. Då ska man hantera alla risker större än ett värde, i mitt fall 8.
    En risk som att plötsligt kommer ett åskmoln finns på skalan risk 2 vissa dagar, och konsekvensen är 4. Jag får denna risk över mitt tröskelriskvärde, och måste hantera risken.
    Kan jag landa trots att det blåser 15 m/s - inte säkert vågorna är stora, jag riskerar att slå runt.
    Alltså måste jag minimera skadan ifall jag slår runt i landningen.

    Detta har inte mycket med att flyga över sin förmåga att göra. Med årets "sommarväder" kan åskskurarna komma väldigt snabbt, har jag ingen utkik hinner jag inte landa innan ovädret är över mig.
    fredrik

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag har stoppat in både mottagare och fartreglage i ballonger. Öppnat alla servos och tryckt in fett där axeln går ut, sprayat plastidip utvändigt. Försökt att täta alla skarvar i flygplanskroppen med silikon. cockpit brukar jag försegla med tejp.
    Trots mina ansträngningar tar fortfarande mitt Dynam Seawind in en del vatten vid start och landning. Men sprayar jag kontakterna med kontaktspray verkar den klara sig från den värsta oxiden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •