Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Vadå ladda ur till max 80% Hur vet man det?

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Beroende på modell så kör jag lite olika varianter, men i nästan alla modeller kör jag med en LiPo varnare på balanskabeln som piper en bra stund innan ESCns lågvoltskydd kickar in. Fungerar fint för mig i alla fall
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ...Dimensionera mot teoretiska 20minuters flygtid så slipper man problem med soppatork, urdragna ackar och överhettade prylar.
    Njae, säkert bra för accarna men det skulle öka flygvikten från 2,7 kg till ca 3,7 kg och det är jag inte beredd att acceptera
    /Leif

  3. #23

    Standard

    Jag kan inte så värst mycket om el-flyg och Lipo-ackar, det jag undrar över är om någon av er som vet mer har funderat på hur ni egentligen har koll på batteriets kapacitet?
    Som ni kanske känner till brukar de flesta batteriers verkliga kapacitet avvika från vad som står på etiketten. Det kan inte komma som någon nyhet att de flesta tillverkare vill framhålla sin produkt som så bra som möjligt. Ett batteri som påstås ha en kapacitet på 1300 mAh kanske bara är på 1263 mAh. I sällsynta fall har de lite högre kapacitet än vad som uppges på etiketten.

    Om man har tillgång till en laddare som kan "cykla" batterierna och som visar hur många mAh som laddas i respektive ur skulle jag rekommendera att man tar reda på batteriets verkliga kapacitet genom att först ladda upp det för att senare ladda ur det. För att gå vidare med att ta reda på hur mycket ström modellen drar i verkligheten så kan man även ladda ur batteriet med laddaren efter man har flugit sin modell X antal minuter. Man får då reda på hur många mAh modellen har förbrukat på X antal minuter. Om batteriet är på 1600 mAh och modellen förbrukat 700 mAh på 5 minuter blir det inte så svårt att räkna ut hur många minuter man kan flyga på en laddning.

    Det sätt på vilket de flesta här verkar ha koll på sina batterier, sitt flygplans ström-förbrukning och max användbara flygtid verkar vara att kolla hur många mAh man får i batteriet när man laddar upp det igen.
    Nu vet inte jag hur stor värmeförlust vid laddning man kan räkna med för Lipo-ackar, men en tummregel för NiCd brukar vara 40%. Alltså att man vid laddning av ett NiCd batteri med en kapacitet på 600 mAh laddar i 840 mAh. Så ledes torde det vara nästan egalt hur många mAh jag får ut ur laddaren, det intressanta är snarare hur många mAh jag kan få ut ur batteriet. Allt som kommer ur laddaren stannar inte i batteriet, det blir helt enkelt en del "svinn".
    Att litium-celler behandlas annorlunda än nickel- och bly-celler är jag väl medveten om så skillnaderna i laddnings-teknink kan vi lämna därhän så länge.

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan2244 Visa inlägg
    Nu vet inte jag hur stor värmeförlust vid laddning man kan räkna med för Lipo-ackar, men en tummregel för NiCd brukar vara 40%. Alltså att man vid laddning av ett NiCd batteri med en kapacitet på 600 mAh laddar i 840 mAh. Så ledes torde det vara nästan egalt hur många mAh jag får ut ur laddaren, det intressanta är snarare hur många mAh jag kan få ut ur batteriet.
    Min iCharger har två saker tempsensor som övervakning och kalibrerad mätare för laddning. Ett LiPo av 2200mAh 3S stiger 1 grad i temp när jag laddar från tomt till fullt med 1C, 2grader vid 2C, 8grader vid 8C. Man kan därför räkna bort ineffektivitet vid laddning vid LiPo laddning och ganska exakt anta att all instoppad energi blir till energi i batteriet.
    fredrik

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Går inte alls att jämföra Nimh med LiPo! Bara så dåligt exempel.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Njae, säkert bra för accarna men det skulle öka flygvikten från 2,7 kg till ca 3,7 kg och det är jag inte beredd att acceptera
    Omöjligt (orkar inte friskriva mig just nu)
    Senast redigerat av henke2 den 2015-06-10 klockan 12:16.
    Superhero

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan2244 Visa inlägg
    Allt som kommer ur laddaren stannar inte i batteriet, det blir helt enkelt en del "svinn".
    Att litium-celler behandlas annorlunda än nickel- och bly-celler är jag väl medveten om så skillnaderna i laddnings-teknink kan vi lämna därhän så länge.
    Du är väl rätt på det att det blir svinn, men praktiskt har du hamnat i helt fel spår. Hela poängen med att ladda nicd är att värma upp dem, att överladda dem tills spänningen sjunker igen. Li-po blir inte varma av att laddas på samma sätt och man överladdar dem inte som du vet. Dem blir aldrig fulla teoretiskt.

    Att det som står på etiketten inte stämmer... tja givetvis avviker det inom en normalfördelning, men jag vill påstå att det stämmer ofta väldigt bra. Sen kan andra siffror skilja en hel del, men kapacitet brukar stämma väl.
    Superhero

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Omöjligt (orkar inte friskriva mig just nu)
    Jag uttryckte mig kanske lite kort, förlåt!
    Jag vill ha min Angel 50 både lätt och kraftfull så jag driver den med 6S 3300 mAh och tar ut ca 1400 W på full gas och med varierad flygning får jag då ca 7 minuters flygtid.
    Om jag ska dimensionera för 20 minuter måste jag alltså välja:
    Öka kapaciteten till det tredubbla. Mina 6S 3300 mAh väger 570 g
    eller
    Minska förbrukning/effekt till en tredjedel
    /Leif

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag uttryckte mig kanske lite kort, förlåt!
    Jag vill ha min Angel 50 både lätt och kraftfull så jag driver den med 6S 3300 mAh och tar ut ca 1400 W på full gas och med varierad flygning får jag då ca 7 minuters flygtid.
    Om jag ska dimensionera för 20 minuter måste jag alltså välja:
    Öka kapaciteten till det tredubbla. Mina 6S 3300 mAh väger 570 g
    eller
    Minska förbrukning/effekt till en tredjedel
    Sebart Angel 50? I så fall ett perfekt exempel att köra utbildning på :-)

    Vad har du för motor?
    Superhero

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Sebart Angel 50? I så fall ett perfekt exempel att köra utbildning på :-)

    Vad har du för motor?
    Nu blir jag nyfiken
    Motorn är en Turnigy SK3-5045-500 som väger 280 g och på den sitter en Xoar 15x8 träprop
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rch=sk3%205045
    /Leif

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Nu blir jag nyfiken
    Motorn är en Turnigy SK3-5045-500 som väger 280 g och på den sitter en Xoar 15x8 träprop
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rch=sk3%205045
    Det finns ett par saker att tänka på och det är beroende av flygplanstyp. Vissa saker är enkla att åtgärda andra är lite mer kostsamma om inte annat. Men ändå grundläggande i min filosofi.

    Att flyga 20minuter handlar inte om att tredubbla acken utan om att välja rätt prylar. I ditt fall är 8" i stigning för lite. Du måste elda på rätt bra hela tiden för den skall få flygfart. Jag hade gått ner lite i diameter och upp i stigning. 14x10 kanske?! En F3A flyger ju alltid med fart, ju mindre maskin desto mer fart.

    Del två som också är enkel är att försöka flyga constant speed. Gasa inte på nervägen utan dra av helt, på raksträckan ge kanske 50% gas för att bibehålla samma fart som du hade på nervägen och gasa på först när du kör uppför.

    Nummer tre är det dyra och det är en effektiv motor. En inrunner med växellåda är alltid effektivare. jag har faktiskt sedan ett halvår tillbaka en artikel klar om just detta. I mitt exempel som jag själv testat fram använder jag en outrunner från Hacker och en inrunner från Hacker. Inrunnern drar 40% mindre ström för samma flygning. 40% mindre är nästan hälften. Då är Hacker vad jag kan misstänka en smula duktigare än Turningy på outrunners också. Vet inte men jag gissar det.

    Så genom att byta propeller kan du säkert vinna 25%, genom att planera din flygning 50-100% och genom motorval 40%.

    Ett exempel på planerad flygning visar jag här med en EDF. Lyssna hur jag gasar och när, vid ca 1 minut har jag trimmat klart modellen och börjar "flyga" den. 1Ah per minut i luften får jag med denna maskin, 6S acke.

    Sen vet jag också att man inte kan nå 20minuter i luften med alla typer av flygplan, men då måste man acceptera att det äter batterier mer eller mindre. Dock är mitt tänk något som nybörjare helt glömmer bort. Det skall vara billigast möjligt och gå som en raket ändå. Gammal hederlig eftertanke vad gäller sin setup har nästan tynat bort nu för tiden.

    Superhero

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det finns ett par saker att tänka på och det är beroende av flygplanstyp. Vissa saker är enkla att åtgärda andra är lite mer kostsamma om inte annat. Men ändå grundläggande i min filosofi.

    Att flyga 20minuter handlar inte om att tredubbla acken utan om att välja rätt prylar. I ditt fall är 8" i stigning för lite. Du måste elda på rätt bra hela tiden för den skall få flygfart. Jag hade gått ner lite i diameter och upp i stigning. 14x10 kanske?! En F3A flyger ju alltid med fart, ju mindre maskin desto mer fart.

    Del två som också är enkel är att försöka flyga constant speed. Gasa inte på nervägen utan dra av helt, på raksträckan ge kanske 50% gas för att bibehålla samma fart som du hade på nervägen och gasa på först när du kör uppför.

    Nummer tre är det dyra och det är en effektiv motor. En inrunner med växellåda är alltid effektivare. jag har faktiskt sedan ett halvår tillbaka en artikel klar om just detta. I mitt exempel som jag själv testat fram använder jag en outrunner från Hacker och en inrunner från Hacker. Inrunnern drar 40% mindre ström för samma flygning. 40% mindre är nästan hälften. Då är Hacker vad jag kan misstänka en smula duktigare än Turningy på outrunners också. Vet inte men jag gissar det.

    Så genom att byta propeller kan du säkert vinna 25%, genom att planera din flygning 50-100% och genom motorval 40%.

    Ett exempel på planerad flygning visar jag här med en EDF. Lyssna hur jag gasar och när, vid ca 1 minut har jag trimmat klart modellen och börjar "flyga" den. 1Ah per minut i luften får jag med denna maskin, 6S acke.

    Sen vet jag också att man inte kan nå 20minuter i luften med alla typer av flygplan, men då måste man acceptera att det äter batterier mer eller mindre. Dock är mitt tänk något som nybörjare helt glömmer bort. Det skall vara billigast möjligt och gå som en raket ändå. Gammal hederlig eftertanke vad gäller sin setup har nästan tynat bort nu för tiden.
    1) Byte till 14x10 propeller:
    Taget! Ska inhandlas och utvärderas.
    Fundering kring detta: För att bibehålla en viss fart i planflykt ska dragkraften vara lika med luftmotståndet oavsett propellerval. För att spara energi ska man alltså hitta en propeller med så bra verkningsgrad som möjligt för den aktuella farten (om allt annat är lika). I vertikal stigning tillkommer tyngdkraften men kan man genom gaspådrag bibehålla samma fart som i planflykt borde samma propeller vara optimal, eller?

    2) Flygstil: Jag tror att jag använder trotteln mer än flertalet modellflygare men har inte medvetet ägnat mig åt "energisnål flygning" eller "constant speed". Tål att tänka på och utvärdera!

    3) Bättre motor, eventuellt växlad: Kostnaden för en bättre (läs dyrare) motor får vägas mot den eventuella vinsten från insparade accbyten. Väntar med det tills vidare.

    Ber att få återkomma med resultat av de praktiska övningarna
    /Leif

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Går inte alls att jämföra Nimh med LiPo! Bara så dåligt exempel.
    Nu handlade inte mitt inlägg om att jämföra NiMh, som jag inte ens nämnde, med LiPo. Jag ville snarare peka på att det kanske inte alltid är en bra idé att bara ta för givet vad som står på batteriet eller vad batteri-laddaren säger att den laddat batteriet med.

    Som freddan_6 kunnat konstatera är värmeförlusten vid laddning av LiPo-batterier inte så stor som vid laddning av NiCd. Att jag inte visste det var en närmast försumbar värmeförlust torde väl förklaras av min ringa erfarenhet av LiPo-batterier.

    För den som är intresserad kan jag rekommendera följande hemsida http://hangtimes.com/rcbattery_faq.html eller Paul Natons "Glider tech lab"

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    1) Byte till 14x10 propeller:
    Taget! Ska inhandlas och utvärderas.
    Fundering kring detta: För att bibehålla en viss fart i planflykt ska dragkraften vara lika med luftmotståndet oavsett propellerval. För att spara energi ska man alltså hitta en propeller med så bra verkningsgrad som möjligt för den aktuella farten (om allt annat är lika). I vertikal stigning tillkommer tyngdkraften men kan man genom gaspådrag bibehålla samma fart som i planflykt borde samma propeller vara optimal, eller?

    2) Flygstil: Jag tror att jag använder trotteln mer än flertalet modellflygare men har inte medvetet ägnat mig åt "energisnål flygning" eller "constant speed". Tål att tänka på och utvärdera!

    3) Bättre motor, eventuellt växlad: Kostnaden för en bättre (läs dyrare) motor får vägas mot den eventuella vinsten från insparade accbyten. Väntar med det tills vidare.

    Ber att få återkomma med resultat av de praktiska övningarna

    Notera att 14x10 är ett exempel. 15x9 fällpropeller CAM carbon eller något liknande som inte kommer från Delayking kanske är ännu bättre.

    Ladda ner motocalc, knappa in din motor och laborera till du har rätt värden. Byt nu propeller från trä 15x8 till CAM folder 15x9 eller liknande och testa. http://www.motocalc.com/

    Jag kan också knappa lite när jag hinner. Fel input ger fel output.

    Jag tycker det är lite kul att klura ut något som borde funka, satsa lite mer pengar på något vettigt och se det fungera riktigt bra. Vill man inte byta motor så är ju en propeller för ett par hundra spänn iaf överkomligt och en kul erfarenhet.
    Superhero

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Notera att 14x10 är ett exempel. 15x9 fällpropeller CAM carbon eller något liknande som inte kommer från Delayking kanske är ännu bättre.

    Ladda ner motocalc, knappa in din motor och laborera till du har rätt värden. Byt nu propeller från trä 15x8 till CAM folder 15x9 eller liknande och testa. http://www.motocalc.com/

    Jag kan också knappa lite när jag hinner. Fel input ger fel output.

    Jag tycker det är lite kul att klura ut något som borde funka, satsa lite mer pengar på något vettigt och se det fungera riktigt bra. Vill man inte byta motor så är ju en propeller för ett par hundra spänn iaf överkomligt och en kul erfarenhet.
    Installerade MotoCalc men fick inte igång programmet. Säger något om att "table does not exist..." och "I/O Error..." och sen går det inte att stänga ner utan jag får göra det med Aktivitetshanteraren. Avinstallerat.
    /Leif

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://www.aero-naut.de/en/products/...pluftschraube/

    15x10 cam folder går nog lite lättare än den du har idag, så borde bli bra.

    http://modellhobby.de/Zubehoer/Klapp...12&c=121&p=121
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •