Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilken antenn?

  1. #1

    Standard Vilken antenn?

    Hejsan

    Jag tänkte uppgradera den medföljande antennen till fatsharks Teleporter V3 glasögon och sändare. Jag har kollat runt lite och tänkte höra vad ni tycker om dessa modeller:

    http://www.autopartner.se/m/fpv/ante...hz-cp-antenner

    http://www.autopartner.se/m/fpv/ante...z-rhcp-sma-set

    Blir det mycket bättre med dom dyrare antennerna och är dom även mer skyddade tack vare plastkåpan?

    Sen finns det typ 3 olika immersion-spironet antenner i olika färger på AutoPartner och jag undrar lite vad skillnaden är mellan dom?

    Tack på förhand /Håkan

  2. #2

    Standard

    Du ska ha vit eller svart immersion RC till dina goggles. De svarta är
    Right-hand circular polarization och de vita är
    Left-hand circular polarization.
    De går inte att blanda höger och vänster.

    De gråa är en annan kontakt. RP-SMA version

  3. #3

    Standard

    Ok, är det någon skillnad på right hand och left hand polarization?

    Mvh/ Håkan

  4. #4

    Standard

    Inte vad jag vet. Men som jag förstått det kan man vara flera som flyger samtidigt på samma kanal för att de går åt olika håll.
    Men man kan som sakt inte blanda dem kör man left så får man hålla sig till det b

  5. #5

    Standard

    Ah ok. Tack så mycket för hjälpen!
    Mvh /Håkan

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Radiovågor kan utsändas på i princip 4 olika sätt;

    -Vertikalt
    -Horisontellt
    -Cirkulärt vänster
    -Cirkulärt höger

    Om du har ett enkelt antennspröt lodrätt orienterat kommer vågorna att utbreda sig vertikalt (precis som antennens orientering). Den antenn som ska ta emot vågorna måste då vara orienterad i samma riktning för bästa resultat. En horisontellt orienterad antenn kommer också att ta emot men med betydligt sämre signalstyrka. Det samma gäller cirkulära antenner fast där blir effekten betydligt mer påtaglig. Om radiovågorna sänds ut med en högercirkulär antenn kommer en vänstercirkulär mottagarantenn knappt få någon signalstyrka alls, eller i vart fall mycket kraftigt dämpad.
    Det kan jämföras med t.ex. ett 2 par polaroidglasögon som vrids inbördes mot varandra. När de är 90° vridna mot varandra är nästan allt ljus blockerat. Det första paret släpper bara igenom ljusvågorna i en viss riktning och det andra paret som är vridet blockerar effektivt den riktningen så att det nästan inte blir något kvar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Kapar tråden lite. Om man har SpiroNET antenner är det bäst att ha den på quaden riktad uppåt eller nedåt? Jag upplever en dålig signal när jag är ovanför mig själv tänkte om detta kan undvikas.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Witalis Visa inlägg
    .... Men som jag förstått det kan man vara flera som flyger samtidigt på samma kanal för att de går åt olika håll....
    Nej nej, inte på samma kanal. Visserligen är det hög dämpning mellan RHCP o LHCP, men inte så att det går att dela samma kanal. Reflektioner kan dessutom göra så att polarisationen vänds och då blir det stora störningar om man ligger på samma eller närliggande/överlappande kanaler.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •