Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Nästa projekt.....gissa vad

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Från Peders inlägg #12: "Man blir lycklig av kreativitet ... i alla fall blir jag." Jag håller absolut med dig!

    Se på första bilden i inlägg #19 som visar kabininredningen. Tänk dig att du sitter i det fina baksätet tillsammans med din flygarkompis eller din käraste och ni har två trygga 40-talister i framstolarna. Den stora runda motorn ovanför kabintaket ökar i varv, det stänker vatten längs flygkroppens sidor, du ser hur en stödflottör lyfter över vattnet och vågornas klapprande mot flygbåtens botten upphör...det är också lycka.

    Mycket bra Peder!
    Lars

  2. #22
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Förvånansvärt klent intresse för ett så fantastiskt byggprojekt! Härligt att se ditt skapande.

    Jag var på Kermit Weeks museum för många år sedan och jag tror att jag såg S-39:an då, väldigt udda och häftigt flygplan!

    Ser fram emot att få följa ditt bygge.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man blir ju bara liiiite avis på alla dom fina detaljerna i det här eminenta bygget!
    Peder, du måste besitta en ängels tålamod som får fram sådant.
    Sen är det ju "lite" udda kärra, bara det gör ju att man väntar med spänning på att få se slutresultatet!
    För att inte tala om premiärflygningen.....
    Retroholic!

  4. #24

    Standard

    Det är ju såna här byggen som lockar intresset. Man tittar över ryggen och ser ett drös multicoptrar och EPO-flyg... och man funderar... dom där byggsatserna går det segt med här just nu. Det är ju dom som är hobby på riktigt. =) Ska följa, fast det är några år mellan uppdateringarna. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Riktigt trevligt att följa detta. Hade glömt bort detta bygge, kul att det dök upp igen, kommit så långt och är så välbyggt. Denna lägger ribban högt

    Mvh
    Flyger helst segel

  6. #26

    Standard

    Vackert byggd, värt att följa.
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    10
    Jobb
    Servicetekniker
    Klubb
    EMFK

    Standard

    Imponerande som vanligt Peder. Bara inredningen är ett riktigt mästerverk.

  8. #28

    Standard

    Riktig fint handverk! Følger
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  9. #29


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fantastiskt bygge! Häftigt att lägga sånt jobb på att göra inredningen som kanske till viss del göms när modellen är klar. Såna här byggtrådar klassas som njutningsmedel...

    MVH
    Kjell

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Hur går det med projektet?

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Träfärdigt

    Kroppen nu sammanfogad med inredningen klar. Alla delar sammansatta med stag o wires. Ser ganska klart ut men återstår massor av arbete. Bara landningsstället och sporrhjulet inger respekt. Har dock gjort alla hjul.

    Klädsel blir Koverall, Motor blir Saito R3 33 kubik bensin.


    Hälsar Peder F
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5200032.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	148,6 KB 
Id:	70691   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5200036.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	164,0 KB 
Id:	70692   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5200038.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	174,4 KB 
Id:	70693   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P5200040.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	122,1 KB 
Id:	70694  

  12. #32

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicken skönhet!!!
    Hatten av, Peder!

    Hur klädde du med Koverall?
    Lackade först, eller...?
    Retroholic!

  13. #33

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, vilken fantastiskt fin skapelse som har kommit ut i försommarsolen.
    Intressant att se skuggan av vingarnas struktur på gräset. I bild 3 ser det ut som att stabben har starkt negativ anfallsvinkel. Går det att justera den i samband med premiärflygningen?

    Lars

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    I bild 3 ser det ut som att stabben har starkt negativ anfallsvinkel.
    Hm, tänk på att det är ett foto som är taget av en kamera med ett objektiv som kanske inte är 1:1 över hela bilden + stabben vingspets är rundad så det lurar ögat + bilden är tagen lite bakifrån så även bommen "lutar neråt framlänges", men bordet "lutar uppåt" + att det kanske bara är ett snabbt montage för att ta en bild. Lita inte på bilder. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Hur jag gjorde när jag sist klädde med Koveral kan ses på bygget av min Gee Bee under "Skalaflyg"

    PF
    Hej

  16. #36

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Står nu på egna hjul

    Hej

    Står nu på egna hjul och målad i giraffmönster dvs kroppen klar så när som några hydraulslangar o bromsslangar o rör längs stora ställarmen.

    Motorval blir snart och det blir inte Saito FG 33 R3 utan annan lättare motor som klarar att dra en 16"x 8" propp (största som går att ha ) med 9000 rpm så jag får 9 kp drag (ca 70% av totalvikten 13 kg). Svårt att få fram propellerdata på nätet men OS FSa 155 Alpha hittade jag test på så den klarar detta samt även hittat test på Saito FA 220a som också klarar detta. Letandet fortgår samt förestår snart prov med olika 16":s propellrar på mina andra motorer för att jämföra innan definitivt val sker.

    Öppen för förslag men kraven är som sagt max 16" , minst 9000 rpm som ger 9 kp:s drag med 16 x 8"", samt inte för tung - runt 1 kg för motorn och ett par hundra gram till för dämpare mm. Elmotor inte aktuellt men bensin eller metanol är egalt och gärna helst 4T.

    PF
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010011.JPG 
Visningar:	131 
Storlek:	489,9 KB 
Id:	74093   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010012.JPG 
Visningar:	111 
Storlek:	511,6 KB 
Id:	74094   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010015.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	478,9 KB 
Id:	74095  

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    WOW!!!

    Måste vara ett tålamodsprövande jobb att få till det mönstret...
    Retroholic!

  18. #38


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Läckert! Och kul med udda byggen...

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  19. #39

    Standard

    Frän modell! Udda och blev riktigt bra. :-) Landstället ser riktigt bra ut på den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Peder,

    Synd att du inte kan använda Saito FG 33 R3 för den går fint med måttliga vibrationer. Tung är den också. Jag tänker att en 2-takts metanolmotor vore bra, 15...20 cc. Lite mer detaljer:

    Tumregeln om effektbehov i förhållande till vikt säger att du behöver 150 W/kg för skalariktig flygning med din modelltyp. Det stämmer för min Catalina som har lika stor vinge som din Sikorsky S-39. (En trainer kan behöva 200 W/kg.) 150 W/kg motsvarar 0,2 hk/kg, alltså 2,6 hk för din S-39.

    Jag använde propCalc i eCalc för att se på prestanda för en 16x8 propeller. PropCalc säger att den propellern kräver 1990W(=2,6hk) vid 9200 rpm så ditt propellerval är bra. eCalc säger att farten 105 km/h är marginell i förhållande till stallfarten som är 58 km/h. Det är dock ett gränsfall och din S-39 behöver inte klara "busflygning".

    Mitt förslag är därför att du använder en motor som kan dra upp 16x8'an i 10 000 rpm. Det är ett skäl till att använda 2-taktare. Ett annat skäl är låga vibrationer. En stor 4-taktare på 25...30 cc skakar ordentligt. Den ger hårda torsionssmällar vid varje tändning. Eftersom motorn sitter i vingen på S-39an så frestar det på att ha en sån skakmaskin. Dessut skulle det låta illa eftersom den stora vingen blir en bra resonansbotten för motorvibrationerna.

    Enligt OS behöver OS 95AX varva mer än 10 000 rpm för att ge 2,6 hk och OS 120AX varvar inte mer än 9000 rpm. Båda väger runt 800g inkl. dämp. Jag har svårt att välja mellan dem, någon annan long-stroke kanske passar.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •