Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plasti-dip på 5.8-antenner?

  1. #1

    Standard Plasti-dip på 5.8-antenner?

    Är det någon som provat att doppa 5.8-antenner i plasti-dip? Hade det i så fall ngn negativ inverkan på räckvidden?

  2. #2

    Standard

    Det får bra att doppa, kolla på alla IBcrasy antenner, de är doppade
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  3. #3

    Standard

    Jag provade att doppa nivå immersionRC utan att ta av plastskalet och mitt intryck var att det reducerade räckvidden något.

  4. #4

    Standard

    Men om du har kvar plastskalet varför ska du då doppa dem? Enligt ibcray så dämpar dipen något men inte märkbart i räckvidd dock kan du se det om du mäter med ett instrument. Då plastkåpan också dämpar något så får du två dämpningar och skulle kanske kunna märka något i räckvidd, du är säker på att det inte var nått annat som störde?
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke.a Visa inlägg
    Men om du har kvar plastskalet varför ska du då doppa dem? Enligt ibcray så dämpar dipen något men inte märkbart i räckvidd dock kan du se det om du mäter med ett instrument. Då plastkåpan också dämpar något så får du två dämpningar och skulle kanske kunna märka något i räckvidd, du är säker på att det inte var nått annat som störde?
    Jag ville inte ha in vatten i kåpan. Nej, jag kan inte veta om ngt annat störde men jag upplevde räckvidden som lite klenare än vanligt och när jag tog bort plastidippen tyckte jag det blev lite bättre.

  6. #6

    Standard

    Ställde samma fråga på RCGroups och fick svar av gud fader själv, IBcrazy:

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...php?p=32047027

    Plast-dip on 5.8 antennas?

    It depends on whether the antenna is designed to have the covering or not. In order to cover an antenna with a thick coating you need to make some adjustments to wire length and geometry. There are ......

  7. #7

    Standard

    Ta av kåpan och dippa antennen direkt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    7
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    EKFK

    Standard

    Doppar man antennen i ett dielektriskt material (plast) så kommer det att påverka antennens resonansfrekvens, och om det är en plast med höga förluster så tappar antennen även effektivitet.

    Så, om man inte kan kompensera för plastens last på antennen .... är det ingen bra sak att göra. Speciellt inte på så höga frekvenser som 5.8GHz.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •