Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Metanol

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Thumbs down Metanol

    Var rent ut sagt f-n köper man metanol rent idag? Gick in på internet där det erbjöds mängder med metanol men efter en timme på alla siter hittade jag bara allt från 15% metanol,resten etanol till spritkök. metanoldrivna bilar samt flickor från afrika mm. Hur j-a svårt kan det vara? vill blanda mina egna oljor.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Mogge! Det finns säkert flera leverantörer. Problemet brukar väl snarare vara att få det hemskickat. Jag brukar passa på att handla min metanol när jag är på besök i Falun. KB-s RC-hobby har det jag brukar behöva, både ren metanol och standardbränsle 80/20.
    Tore

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hör direkt med Masens, de borde även kunna ordna med lite nitro i, så behöver du endast tillsätta oljan.
    Kör så det ryker!

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ursäkta att jag är off topic.
    Är det någon som har tillgång till Eter och har vägarna mot Ripa eller Rinkaby?
    Det är nog svårare att få tag på och transporterat än metanol.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Saken är den som följer:Jag fick av en kemist 5 liter metanol i plastdunk. Säkert 10 år gammal.När jag startade Spifiren gick den bara på 1/4 gas och högre. Naturligtvis har dom beståndsdelar jag vill ha gått ut via plastväggen- Efterlyser då färsk metanol,bara 3-5 liter rent. Jag vill av hävd blanda in ricin men även Aerosynth. Ricinet beckar motorn men kyler effektivt. Aerosynthen för smörjning samt minskar risken för beckning. Gärna 5% nit. Att jag vill ha så små mängder metanol beror i högsta grad på mina + 70 år samt att jag vill testa min utomordentligt vackra Per L:s Dart Kitten med Damo motor samt en mkt gammal Sterling skala Fokker D VII med 4 takt. När detta är avhandlat övergår jag till bensin, något jag aldrig testat, och då är det GEE-BEE Senior sportster.
    Ha,ha man blir aldrig för gammal för att testa.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Du gör som du vill men att blanda ricinolja i Aerosynt är verkligen att gå över ån efter vatten. Jag har kört upp flera 20-litersdunkar Aerosyntholja under senare år, oftast i bränsle med 15% olja och 10% nitro. Ricinolja har aldrig behövt och flera motorer har gått över 100 timmar utan lagerbyten.

    Hade jag haft en fin Damomotor hade jag kört den på en blandning av Aerosynth och metanol. Ricinoljan gör ingen nytta, tvärtom sotar den igen ventiler och ger uppphov till beläggningar.

    Den metanol du fått ska du inte använda då den under åren antagligen tagit upp en del vatten som gör den svår att använda på låga varv.

    Du bor i Växjö och då borde det väl gå enkelt att köpa metanol från modellflygklubben eler närmsta speedwayklubb.

  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Larsa 41an Vem i Göta Petter är detta. Panik försöker med att flyga o trimma in spit. men soppan är kass.

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Precis vad jag vet. Gammal metanol, bensin eller vad du vill är färskvara, att då riskera ett plan man lagt ned X-timmar på är inte kul.

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Michael: Jo, förstår. Grejen i grejen är väl bara den att Spitfiren är två-takt. Resten 4-takt. Vad gäller Damon så har jag deras rekommendationer. Men visst har du en poäng. Problemet är min Spitfire som behöver fartvind för att inte gå varm och då är ricin den bästa värmeavledande komponenten. Sedan för smörjning av lagerbanor så är väl ricinolja ok. men i huvudsak vill jag ha Aerosynth till detta.Vill tillägga att min Erwin motor skar i Emmaboda för ca 15 år sedan och har legat i malpåse sedan dess. Jag bytte kolv-foder. Vevstaken svarvade jag ur o bussade om o det är ett jäkla drag i den efter detta- Den är nu inkörd i ca 2 timmar utan bekymmer. Bekymret är frisk metanol.Samt att den behöver den kylning den får via fartvinden. Vid min provflygning nu sist gick det alldeles bra men att det jag förmodar alldeles för gammal metanol släcker stiftet. Vi provar igen, men visst ett så gammalt plan får man väl vara försiktig med. När jag flög sist var jag aldrig längre bort än att jag kunde komma hem. Hepp.

  10. #10

    Standard

    Man börjar ju oroa sig för att att metanol blir mer och mer svårt få tag på... kanske man inte ska köpa fler metanolmotorer och hoppas det finns metanol kvar så länge som man har fungerande motorer. Eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tror inte att det kommer att vara några problem att få tag på bränsle inom den närmsta tiden, det finns nog alldeles för många motorer och utövare. Själv har jag nog motorer så det räcker min livstid och lite till...

    Masens blandar till efter behov, och frakten är väl inget större problem om man köper ca 5 liter. Jag kör bara med ren ricin i mina äldre 2-takts Enya och liknande konstruktioner (järn kolv i stål foder utan kolvring), glidlagrade motorer, samt de som inte har någon bussning på vestaken etc.

    Diesel kan man köpa ifrån 3F efter egna önskemål om blandningen. Även här är det ren ricin som gäller.

    Jag kör bara ren syntetolja i kullagrade ABC motorer, även där kan man dock ha lite ricin också om man vill ha extra högtemperatur skydd.
    Kör så det ryker!

  12. #12


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Här hittar du en lista på Nitors återförsäljare med tillstånd att sälja metanol (privatpersoner får köpa utan något särskilt tillstånd).
    http://www.alfort.se/sv/varumarken/n...l/Metanol-ren/
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #13
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hör av dig Mogge så fixar vi lite metanol.
    Roffe har mitt nr om du inte fått det av mig.

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En av utmaningarna utöver metanol är väl att det inte är tillåtet att sälja nitro för hemmablandning pga terrorrisken att folk skall bygga bomber i källaren istället för flyga?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •