Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

  1. #41

    Standard

    ( Btw...någon som har en tips på en vettig elkärra som drivs av 6s lipo 5000 mah, gärna där man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldäckare är ett stort plus. Jag tänker mig en kärra som alltid står startklar för snabb spontanflygning...om man kommit igång att ladda lipon alltså )
    ML Hobby har en del seriösa modeller. Nu när jag saknar min bortgångne 140kärra så sätter suget in efter en Goldwing eller annat roligt. En Segev kanske?
    http://mlhobby.com/

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt poängen med att jämföra fördelarna med eldrift och nackdelarna med glöddrift i våra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) för det är ju lite olika sätt att ta sig fram i luften. Jag har flugit glödplan i många år men jag har även haft glädjen att vara med på elflygets barndom. Jag minns när vi satt i klubbkompisen Gert Zaars källare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktör till bland annat Gräshoppan men även Volta och Amphere. Två elkärror som många elfantaster byggde när det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang så den mesta flygningen och provningen fick jag göra emedan Gert skötte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart påverkade elflygets utveckling här i Sverige.

    Jag blev dock inte så värst påverkad av elflyget då det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlösa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte väga för mycket för då fungerade dom mera som jordfräs än som flygande objekt. Laddningen fick göras med en glödlampa i serie med accen.

    Ja, nog har utvecklingen gått framåt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna från hobbyn. En skön sommarkväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Så jag undrar fortfarande hur man kan jämföra två så helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kör omkring med gamla fina Volvo Amason eller varför inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att för den delen vara bakåtsträvare. Många skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varför samla på gamla frimärken, det finns ju nya att köpa på Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om glöd eller bensinmotorer. Själv gillar jag inte tvåtakts bensinmotorerna men kan mycket väl tänka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan när det passar mig, vilket dock är mycket sällan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt sätt att utöva hobbyn, jag har valt mitt. Så jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i många år än och med de utmaningar som därmed följer.

    Kay krut Glödstift: Ja
    Dom flesta här har väl uttryckt sin personliga åsikt och inte vad dom tycker att du och andra bör tycka? Själv säger du att en kväll med el är en bortkastad kväll. Hur kan det vara ok att skriva i så fall? En av poängerna med ett forum är väl att få diskutera för och nackdelar med det en och andra och argumentera för det. Kanske till och med någon blir sugen på metnol av ditt inlägg och då är väl ett forum som bäst.

    /Mats

  3. #43

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    468
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kul första inlägg, känner igen mig så väl. Jag började med en Cox motor på en Blue Phoenix... Sen en 25:a högvingad klassisk trainer. Det tog tid att få ordning på motor, tank, klunk, nål, tryckmatning ...!

    Sen kom Zaar och senare Kalle W i AoH som öppnade ögonen för el och sen blev det sånt ett tag för mig men det var ju tungt och klent och dyrt och när man kraschade blev det ju bara smulor kvar när acken passerat genom flygkroppen....

    Men när jag flyttat till lägenhet och höll på med annat köpte jag en Graupner Terry, en lite skum-modell som nog är det flygplan jag fått ihop mest timmar med. Förstärkt med packtejp och ombyggd till 4ch levde den ett hårt men långt liv på fotbollsplaner och till slut var det mer lim än kropp och den åkte i soporna.

    Samtidigt flög jag större med en 46 i en 160cm lågvingad sportmodell ... Mums, massa kraft och härlig i luften, kunde åka runt och göra touch'n'go tills tanken var slut. Det saknar jag fortfarande. Men efter en paus på tio år känns dagens elflyg overkligt bra och smidigt. Men jo.... Jag saknar känslan av förbränningsmotorn och det sköna umgänget på klubbfältet.

    Idag blev det två flygtillfällen med min Magnum, klart smidig kärra som går flera gånger i veckan; har jag en kvart över så flyger jag.



    Älskar flyghobbyn just pga av den enorma spridningen som finns; själv finner jag mest glädje i termik och hang, därefter flyga lågt och långsamt i grästoppshöjd. Andra gillar fart, ljud, skala, nattflyg, FPV eller 3D....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #44

    Standard

    En regnig och blöt kväll i kväll och nu vill jag flyga så vad tar jag fram. Inte en bensinare eller metanolare utan en vinge med el som klart är lämpligaste flygande saken jag har för kvällens flygning ute vid vårt fält. Allt har sina fördelar och nackdelar men som pilot gäller det att vara flexibel annars får man sitta hemma och sura på vädret.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #45
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    783
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nej Mats, jag skrev inte att en kväll med el var en bortkastad kväll. Däremot skrev jag " En kväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Jag skrev bara min egen åsikt. Precis som andra gör här på forumet!

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •