Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kondensator borstad motor

  1. #1

    Standard Kondensator borstad motor

    La ut frågan i en annan tråd men tar upp den här också. Har två Graupner Turbo 700 borstade 12V motore som inte vill gå. Har förstått att det behövs en konding som ska parallellkopplas vid matningen till motorerna. Hur avgöra vilken konding som behövs? Fartreglaget är på 20 A för multimoter.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag grävde fram min gamla Graupner Speed 600 8.4V. Där sitter en 0,47 mikroFarad. Men jag trodde den främst var ämnad som avstörning för RC-prylarna. 700 var bara en "större" variant av samma motor tror jag. Borstade motorer bör gå bara man lägger spänning på.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Först skall man fråga sig, vilken frekvens kommer jag köra på, 35, 40 eller 2.4?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    La ut frågan i en annan tråd men tar upp den här också. Har två Graupner Turbo 700 borstade 12V motore som inte vill gå. Har förstått att det behövs en konding som ska parallellkopplas vid matningen till motorerna. Hur avgöra vilken konding som behövs? Fartreglaget är på 20 A för multimoter.
    På borstade motorer monterade man en kondensator mellan plus och minus och ibland en från vardera plus och minus till metallhöljet. En borstad motor är en kraftig störningskälla och kondensatorerna minskade störningarna. Motorn som sådan fungerar utan avstörningskondensatorer.
    /Leif

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Det där lät luddigt!

    Koppla mororna direkt mot batteriet! Funkar det så är det fel på reglaget (eller ett borstlöst reglage)!

    Avstörningsfilter har inte med funktionen hos motorn att göra, Frekvens ändå mindre!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - t ex så var 35 MHz-anläggningarna rätt störningskänsliga för elektriska störningar så helt irrelevant var inte frågan trots allt.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •