Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

  1. #1

    Standard El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

    Äntligen så var det dags för att få en modell i luften som jag köpte begagnad för ett sedan år eftersom jag för tillfället inte hade något att flyga med. Modellen var en liten Ultimate i .40 storlek som ja hade tänkt att el konvertera. Då det var lite mer omständligt än jag först hade trott blev den liggande.

    Men nu fick jag för mig att stoppa dit en ASP .61 FS som jag hade liggande i den. Så var det dags idag för provflygning mellan regnskurarna. Ut i det fria för lite motortrimning av en motor som inte var i gång på något år. Med motorn inverterad så blev den ju sur direkt och att handstarta verkade mer och mer hopplöst. In efter ett bilbatteri och en starter och nya försök. Nu startade motorn snällt och fint men stannar naturligtvis punktligt efter att jag tagit bord glödströmmen. Jag starta igen och drar full gas för att ställa in huvudnålen. Skruvar in tills den sackar och öppnar tills den sackar och ställer ungefär mitt emellan. Nu är det dags för den känsliga lågfartsnålen som jag nålar på utan att få motorn att gå riktigt bra men ställer den där den går som bäst. Motorn trottlar nu bra och går i alla fall en liten stund på tomgång.

    Nu är det så dags att knalla ut på fältet, en nerklippt yta i hästhagen. Motorn tvärvägrar att starta med fegpinne =skruvmejsel. Hämtar batterie o starter och får igång motorn som nu plötsligt inte går alls på tomgång. startar igen och lyfter nosen mot skyn och nålar in huvundnålen då den tycks gå för rikt och då går den på tomgång plus att den trottlar som den ska.

    Dags att svälja nervositeten för en första flygtur. Jag hade väntat mig det värsta med ett litet dubbeldäckat aerobatic plan. Men modellen flyger fint och odramatiskt, riktigt rolig att flyga faktiskt och har inga hyss för sig. Lite nervös för landningen ser jag till att hålla rejält med fart och det går skapligt med lite studs. Dag för nästa vända men nu vägrar den helt att starta, inte ett fyr från motorn. Är den sur eller får den för lite soppa? Duttar en skvätt i förgasaren och var den inte sur innan är den det nu. Intet liv i motorn. Misstänker att den lilla handhållna glöddrivaren är tom på ström. Hämtar fältlådan med Glow Driver och startar motorn. Kommer på att toppa upp bränslet så jag stannar och gör det men det blev väldigt snabbt fullt. Startar och flyger några rundor men så efter en stund blir det tvärtyst från motorn. Glidtalet på den här modellen är väl aningen bättre än en slipsten så jag sätter den så klart i ett träd vars stam det följer ner till marken som en trädkrypare.

    Modellen ser hel ut så jag försöker en gång till men motorn startar inte. Tankar men det rinner ut direkt i avgasröret. Motorn startar till men stannar direkt så jag gissar att klunken i tanken har fastnat vid kraschen. Jag ger upp för dagen och försöker tömma tanken med handpumpen men det går inte. Klunken har ju fastnat i fel läge. Tar bort den undre vingen för att komma åt att kolla tanken men klunken är som den ska vara. Däremot har den runda tanken vridit sig ett halvt varv vilket innebär att tryckmatningen från ljuddämparen nu inte mynnar längst upp i tanken utan längst ner. Vad får då detta för konsekvenser tro? Jo eftersom den slangen fungerar som skvallerrör för full tank så förstår ni vad som händer om den ligger i botten på tanken. Ett varv på pumpen så signalerar det full tank men tanken var så klart snustorr. Efter att ha konstaterat felet följer en noggran avtorkning av modellen för att den åtminstone ska gå att ta in i källaren utan protester från frun. Det som droppar ur ljuddämparen några dagar framåt får man snabbt hålla koll på och torka upp innan det upptäcks.

    Ja det var flygning med metanolmotor. Nu tänkte jag beskriva en flygning med elmotor.

    Sätt batteriet på laddning och drick en kopp kaffe inom syn och hörhåll för laddaren medan du väntar. Gärna i en solstol utomhus. Slå på radion, stoppa in det fulladade batteriet i modellen, gasa och flyg. Landa när du är nöjd. Plocka ur batteriet och stopp det i fickan, ta modellen i ena handen och radion i andra. Ställ gärna den helt rena modellen i vardagsrummet i väntan på nästa flygtur. Klart.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-27 klockan 13:59.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Underbart beskrivet!

    Jag lovar och svär att aldrig gå över till den mörka sidan och ska alltid hålla mig i ljuset med el- och segelflyg!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3

    Standard

    Men ljudet..? du går ju miste om det hjärtskärande skrikandet när 1800talsprylen hoppar igång?

    Finns det något alternativ till elspis om man bortser från ombordglödgade bensinare?

  4. #4

    Standard

    Haha! Du får el att låta så tråkigt odramatiskt (ur hobbysynpunkt) så jag fortsätter glatt med mina metanolare. ;-) Men nästa gång, montera motorn rätt väg i flyget så du har dess förgasarcentrum i linje med tankens, om du inte hade det. Och släng ASPn, skaffa en OS. Jag har flugit flyget med OS Max 46AX och det flyger hur fint som helst. Kul flyg!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Jag håller med om det Mats säger. Hur den här hobbyn lyckats överleva med dom krångliga och osande glödstiftarna i alla dessa år är ett under. Själv började jag lite smått med modellflyg på 80-talet och har väl innerst inne bara väntat på att batterier och motorer skulle bli så bra att jag får göra mig av med allt vad glödstiftare heter. Den dagen inföll för kanske 10år sen och jag hoppas jag aldrig behöver ta i en sån motor igen.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Men ljudet..? du går ju miste om det hjärtskärande skrikandet när 1800talsprylen hoppar igång?

    Finns det något alternativ till elspis om man bortser från ombordglödgade bensinare?
    Ombordglödade bensinare? Jag föredra någon form av tändstift på bensinare Jo bensinfyrtaktare i 30 000 kr klassen låter rätt skalalikt typ Moki.

    Ljudmodul kanske är ett alternativ.

    Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Började min karriär i början på 80-talet.
    Metanol, OS skulle det vara. Gör fina motorer.
    Håller med om att dom trilskas ibland, stannar å annat kul
    Man blev en jäkel på att landa utan motor, får bara ett försök.
    Har bara kört med el i 10år men har nu en Cub med en gammal OS 90 fyrtakt som ska flygas samt en Kyosho ME-109 som kommer få en OS 48.
    Så det blir lite nostalgi igen. Saknar ljudet.
    El är enkelt, bara plugga i kontakten å köra, inget kladd

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Mm, tyst och kladdfritt. Underlättar en hel del för framför allt små parkflyers, spontanköra liten modell när lusten faller på. Stora el och metanolare ligger på nästan samma nivå av prepp och underhåll (minus torkning), smörja motorer/lager koll av mekanik etc.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Standard

    Det är som med all annan motorsport... snart kör de dragracing på endast el. =) Behöver bra hacka lite i datorn och ladda ackarna, inget mekande. Publikvänligare också, man kan prata med varann under heaten. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  11. #11

    Standard

    Häftigt att man kommit så långt med el. Men jag skulle hoppa över tävlingar med såna bilar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tänker varje gång när jag packar in i bilen och är färdig att åka hem när jag står och kikar på snubbarna som torkar och sprayar sina maskiner för att få bort allt kladd, att jag är otroligt glad att jag inte flyger några metanolplan.

    Dragracing med el är dock väldigt tveksamt, det ska låta och lukta helt enkelt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Fantastiskt bra beskrivet, Mats!

    Du fick t.o.m. med det där att tanken kan rotera vilket jag råkade ut för för tre år sen.
    Jag trodde det var något unikt för mig just då men det hör tydligen till kolvmotorflygandet.
    De senaste 7 åren har jag flugit med elmotor rätt ofta men jag kan ändå inte hålla mig ifrån metanolmotorerna. Startandet är en utmaning som uteblir med elmotor...

    Metanolflyg funkar i regnväder (om man har sändaren i en påse).
    Lars

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...bara att slippa soppa/oljedroppet i bilen är guld värt... Kan knappast tänka mig en återgång till metanoldrivet efter drygt 15 år i elträsket. Möjligen - säger möjligen - en bensinare om jag nån gång skulle förfalla till en stor RC-kärra. Men grejen med moderna el-drivlinor är ju bl a att man kan flyga små kärror utan problem och utan övervikt. Det var inte så enkelt på 70-talet kan jag lova.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Med nya OS GGT-10 och GGT-15 kan man flyga bensinare i mindre flyg också.
    Dom saknar tändstift och tändsystem vilket gör dom lätta.
    Så glödstift ja, glödstift ja, glödstift ja.

    Bensin motor för klasiska 60 kärror monterings mått som 46AX,

    Motorn körs på blyfri bensin med ?% olja. körs med nya G5 glödstiftet som gör det möjligt att köra på bensiun utan tändsystem. medfölr mycket billigare drift! Nållagrad stål vevstake. bra gassvar. Förgasaren är utvecklad av OS för att få bra gång.
    Slagvolym; 9,73cc
    borrning : 24mm
    Slaglängd: 21,5mm
    praktisk varvtal: 2000-11000 rpm.
    max effekt: 1,6 hästar vid 10000rpm.
    vikt Motor 453g, dämpare 108g.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - GGT-15 fungerar fint - har en kompis som har både den och det mera konventionella syskonet med tändsystem.
    Men jag avstår nog ändå...
    Roger

  17. #17

    Standard

    Under alla år jag haft metanolflyg och -helis i bilen så har det inte droppat nåt.
    Varför? För att jag har plugg i pipan och på de modeller som kan kladda lite mer, en plastpåse. =)

    Före jag packar bilen så pratar jag med de andra flygarna medans jag torkar rent flyget.
    Det tar några minuter, jämfört med tiden att ladda en bunt LiPo's om man ska få nån flygtid då man också måste vara närvarande (dvs inte på jobbet).

    Utöver det så har metanol andra fördelar. =)

    Visst, metanol kladdar mer än ackar, det är nog sant det.

    Men sluta inte flyga metanol/bensin, det är så slött om alla börjar flyga runt med små nöjesfriggo-flyg på de stora fälten.

    El-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=wZ3mmb86WNM

    Metanol-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=FT26izWHg9k

    Bensin-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=OnsXfFwB87s
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har den Cessnan (CMPro 140 size) och skulle aldrig drömma om att elkonvertera den. Min OS 200 FS glödstiftare har varit mycket pålitlig och aldrig stannat i luften. Jag flyger också el (företrädesvis modeller med 3-cells 2200 mAh ack). Jag gillar att kunna flyga med något större plan utan att krångla med stora batterier och att ibland kunna flyga snabbt och enkelt utan att ta med fältbox, bränsle och rengöringsspray. Jag skulle aldrig välja sida, jag vill gärna fortsätta med både metanol och el!

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Få till denna känslan med el... finns för och nackdelar med allt


  20. #20

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

    /Mats[/QUOTE]



    Den gick hem, inget svar än!��

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •