Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mini-recension: RCExplorer Tricopter med tillval Naze32 & power distribution

  1. #1

    Thumbs up Mini-recension: RCExplorer Tricopter med tillval Naze32 & power distribution

    Hej!

    Tänkte jag skulle ge en kort recension i punktform av hr. Windeståhls Tricopter v3 med tillval Naze32 och power distribution. Om ni undrar något mer får ni gärna fråga!

    Kort om mig och vad jag beställt:

    - Jag är multirotor-nybörjare (antar att Hubsan inte gills), men har flugit annat ett par år. Har därför inget direkt att jämföra med mer än det jag lyckats läsa mig till och se på Youtube.
    - Beställde Tricopter v3 med tillvalen Naze32 & power distro. Allt kom fint förpackat redan nästa dag. Ett komplett kit skulle jag säga -- allt viktigt följer med utom drivlina och radio. Köpte även till det föreslagna Bluebird-servot då jag ville ha minsta möjliga problem från start.
    - Önskelistan i kitet omfattar f.n. endast: snygg plastpinne eller motsvarande för att montera mottagarantennen längst fram.


    Drivlina:

    - Jag fläskade på med 3 x T-Motor MT2216 / 900 kV och Emax BLheli 20. Kör med 9x4.5 MR-proppar från APC. Verkar funka superbra, motorerna är svala och fina och fartreglagen blir som mest lite ljumna.
    - Har inte provat Oneshot än, jag tycker den är väldigt responsiv som den är, men så glider jag mest runt lite lugnt.
    - Följde råden med att ta bort krympslangen från ESC och löda dit alla kontakter direkt. Det är lite meckigt, men det blir en väldigt fin och robust installation.
    - När ni köper strömkabel, se till att välja kabel av typ AWG 18 som han föreslår i byggvideon. Jag hade lite grövre och med någon slags plast istället för silikonisolering. Det funkar, men det blir inte särskilt bra då det dels blir alldeles för styvt och dels tar det mer plats inuti kolfiberstavarna. Klipp rejäla längder, jag valde ca 40 cm, men skulle ha valt 50 cm. Det är som vanligt mycket lättare att korta ned kablarna än att förlänga dem...
    - Kör på ett GiantPower 4S 2.6 Ah -- alldeles för många C, kommer att prova HobbyKings MR-serie för att få lite mer flygtid.

    Radio:

    - Flyger med Futaba 14SG som sändare och en FHSS-mottagare. Fungerar bra, men de två mottagarantennerna är kortare än till hans Hitec Aurora-mottagare, så det blir lite pyssel med vart man ska göra med den delen som inte monteras på en "stolpe" längst fram.
    - När ni köper servokabel, gör samma sak som med strömkabel. Jag valde standard 45 cm och det räckte knappt. Jag skulle ha kört 50-60 cm direkt och sedan kortat i vanlig ordning.
    - Naze32-kortet har en vinklad stiftlist som ska göra radioinstallationen snygg. Jag kör korta servokablar från mottagaren in i stiftlisten, och beroende på hur din mottagare är konstruerad (kontakterna på kortsida eller på ovansida, och ordningen på kontakterna jämfört med stiftlisten), så kommer du antingen att tycka att det är förträffligt löst eller ett rent helvete. För mig blev det ett rent helvete. Såvida du inte flyger samma setup som han, så kasta den vinklade listen och ersätt med en rak. Fördelen är att du dels helt frigör hålet genom kortet så du får igenom alla servokablar snyggt (så som det är tänkt), dels spar du lite utrymme på kortet genom att servokablarna bildar en båge upp först och sedan kröks (istället för det omvända). Eftersom det är ett helvete att löda loss en sådan vinklad kontakt så har jag inte gjort det än, men jag kommer att göra det förr eller senare.

    Övrigt kring kitet:

    - De korta bryggorna mellan Naze32-kortet och power-kortet som bär 5V är lite meckiga att få dit. För att det ska bli lätt att löda så vill man ju ha lite längre kablar, men då hamnar de i vägen när man är klar. Är de för korta blir det ett helvete att få ihop grejerna. Snyggast hade nog varit med en liten stiftlist eller liknande på ena (eller båda sidorna) så att man kunnat ha en lagom lång kabel som man sedan bara kopplat in lite snyggt. Hade gjort framtida underhåll mycket enklare också. Ska försöka få till något sådant nästa gång jag ska fixa med något.
    - Om du inte flyger FPV är GoPro-hållaren längst fram rätt så meningslös och tar plats. Jag har dessutom en Sony Action Cam, så den känns överlag lite menlös. Jag kommer nog att kapa bort den utstickande delen. För de som är intresserade håller jag på med en liten hållare till Sony:n som jag skrivit ut en vända i 3D-skrivare av. Ser lovande ut än så länge.

    Om flygningen:

    - Jag premiärade idag och det ser ut att flyga kalas. Den är mycket stabil när det är vindstilla, och lättflugen även för någon som mig som inte har så mycket MR-erfarenhet. Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men jag tycker den beter sig snyggt i luften.
    - Enda luriga jag haft är lite drift i yaw, men det är flera på nätet som har det. Ombalansering av propparna tog bort det värsta, så jag tror det bara är trimning som ska till nu. Det är inte så det stör längre, men man får ändå hålla uppsikt över det.


    Bäst:
    - Komplett kit. Väldesignat. Lätt och starkt.
    - Flyger bra (vad jag kan bedöma).
    - Buntbanden ger sig vid rätt tillfälle (testade en hård nedsättning och det flög bundband åt alla håll)


    Sämst:
    - Stiftlisten till Naze32-kortet. Köp en rak list är mitt förslag.
    - Bryggan mellan korten.
    - Lång tid att sätta samman om man inte är van (jag gissar jag lagt en en 15-20 timmar på det)

    Jag är överlag mycket nöjd! Som sagt, fråga gärna!

    -David

  2. #2

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Lite nyfiken på vad du tycker så här efter en månad och, antar jag, betydligt mer flugit Har en tri på ingång som jag ev tänkte komplettera med lite av W:s pinaler. Är helt grön på MR så det ska bli spännande i vilket fall...

  3. #3
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Har Davids senaste modell, köpte plattorna och hans tail-manick. flyger mycket najs =D

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Lite nyfiken på vad du tycker så här efter en månad och, antar jag, betydligt mer flugit Har en tri på ingång som jag ev tänkte komplettera med lite av W:s pinaler. Är helt grön på MR så det ska bli spännande i vilket fall...
    Jag tycker att den flyger väldigt fint. Som sagt, det är viktigt att propparna är balanserade och att man har tyngdpunkten rätt, men när man väl har det i ordning så flyger den superfint. Drift i yaw märks lite, men inte värre än att det går att trimma bort under flygning.

    Utöver det så låter det som om propparna oscillerar (ökar och minskar mycket i varv) när man drar ner throttle för att sjunka. Det ser OK ut, men det låter lite mysko. Ska se om jag kan göra något åt det. Jag tror det kan ha med autolevel mode att göra, men vet inte säkert.

    Flygtiden ligger ca 10 minuter utan last med ett 4S 2,6 Ah (och då flyger jag normalt bara ned till 3,7 V), så med lite större ack som ska beställas ikväll hoppas jag få några minuter till. Har skaffat FPV-sändare också, så jag ska prova det.

    Rekommenderar den fortfarande varmt!

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Låter kul köpte en beggad Tri som möjligen ser ut att vara en tidig version. Batteriplattan ser ut exakt som Daddes men i övrigt är det runda bommar med mycket metall och inte hans tailkonstruktion.

    Är grön på multi så jag tänkte köra den och lära mig lite innan jag ger mig på att modda den. Men har redan nu beställt hans fyrkantbommar och planerar att printa och byta ut det mesta av metallen. Den känns rätt tung. Hur mycket väger hans v3 utan ack och fpv-grejer, någon? Mitt köp ligger på ca 900 gram och känns som sagt tung.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Är grön på multi så jag tänkte köra den och lära mig lite innan jag ger mig på att modda den. Men har redan nu beställt hans fyrkantbommar och planerar att printa och byta ut det mesta av metallen. Den känns rätt tung. Hur mycket väger hans v3 utan ack och fpv-grejer, någon? Mitt köp ligger på ca 900 gram och känns som sagt tung.
    Ska väga när jag är i närheten av en pålitlig våg!

  7. #7

    Standard

    Nyss lagd på vågen: ca 660 gram ligger den på exklusive FPV och ack.

  8. #8

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för besväret. Bör gå att spara något hg ialla fall på lite byte av smådelar.

  9. #9

    Standard

    Har lagt beslag på några Hobbyking Multistar-ackar (de gröna särskilt till för multirotor). Första flygningen med en 4S 5,2 Ah gav ca 18 minuters enklare flygning. Cellerna låg vid avslutad flygning på ca 3,75 volt vardera.

    Enda nackdelen är att tricoptern såklart blir lite tyngre och därmed får lite andra egenskaper i luften. Men för mig som söndagsflyger funkar det bra. Rekommenderas det också!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •