Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 149

Ämne: 3D Printad Spitfire

  1. #41

    Standard

    henke2:

    Det kanske det är, jag har aldrig byggt ett flygplan och har egentligen ingen aning om vad som krävs. Men det är kul att skriva ut ett så fint flygplan även om det bara var en modell som inte var tänkt för att flygas på riktigt.

  2. #42

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Jag håller helt med om att det finns mycket att förbättra när det gäller 3dprintlabs design. Men detta är det första fullt 3d printade flyplanet jag vet om iaf. Annars känns det som att en design där man blandar material som kolfiber ect skulle vara intressant.

    När det gäller din skrivare du fundera på så hade jag föregångaren, den gick att printa med helt ok men den höll inte så många timmar innan en del grejer började gå sönder. Förmodar att den nya versionen är förbättrad. Den har iaf ett bättre chassi, den jag hade var gjort av plast.
    Bra med lite input, jag ska plugga lite mer innan jag bestämmer mig.
    Jag tänker mig med att 3D skrivaren ska ge skalet.

  3. #43
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    henke2:

    Det kanske det är, jag har aldrig byggt ett flygplan och har egentligen ingen aning om vad som krävs. Men det är kul att skriva ut ett så fint flygplan även om det bara var en modell som inte var tänkt för att flygas på riktigt.
    Sen är det bara lösa delarna du klämmer på. Tänk dig hur ett cykeldäck känns utan fälg
    Superhero

  4. #44

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Sen är det bara lösa delarna du klämmer på. Tänk dig hur ett cykeldäck känns utan fälg
    Eehh, och utan luft?

  5. #45

    Standard

    Nu är samtliga delar färdigprintade iaf. Har beställt lim och lite nya servos osv.








  6. #46

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Om det är ABS, går det inte att doppa i aceton de som inte fäst ihop ordentligt?

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Om det är ABS, går det inte att doppa i aceton de som inte fäst ihop ordentligt?
    Jo, det är enda sättet att "limma" FDM. Det finns olika lösningsmedel för olika plaster. Jag har för PLA hemma också om det önskas prova. Inte billigt, men kan väl skicka en liten burk om det behövs. Tetrahydrofuran heter det förövrigt.
    Superhero

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jo, det är enda sättet att "limma" FDM. Det finns olika lösningsmedel för olika plaster. Jag har för PLA hemma också om det önskas prova. Inte billigt, men kan väl skicka en liten burk om det behövs. Tetrahydrofuran heter det förövrigt.
    Jag tänkte prova detta limmet, läste på ett forum att det funkade bra med PLA. http://www.slojd-detaljer.se/kategor...ix-116-pid8703

  9. #49
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Jag tänkte prova detta limmet, läste på ett forum att det funkade bra med PLA. http://www.slojd-detaljer.se/kategor...ix-116-pid8703
    Det kallas väl lim när det kommer på tub.

    Jag har en tub med något som används för att svetsa badrumsmatta, det innehåller mig veterligen också tetrahydrofuran. Hittade på målaraffären i Markaryd, så det lär väl finnas överallt

    Vet inte om jag fattat rätt, men hade du inte tänkt att flyga med den så kan det ju typ kvitta.
    Superhero

  10. #50

    Standard

    Jo jag tänker försöka flyga med det. Får försöka träna lite med mitt gamla plan först.

  11. #51

    Standard

    har även jag för en vecka sen börjat printa ut mig en likadan! Måste säga att allt ser skit snyggt ut! Och min ska upp i luften nu om någon vecka när jag fått allt från HK...! Detta ska bli spännande!

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielMedStortD Visa inlägg
    har även jag för en vecka sen börjat printa ut mig en likadan! Måste säga att allt ser skit snyggt ut! Och min ska upp i luften nu om någon vecka när jag fått allt från HK...! Detta ska bli spännande!
    Kul, du kanske till och med vet hur man flyger. Själv har jag väntat i evigheter på mitt lim men nu kom det till slut. Har testlimmat några delar och ska se hur det håller ihop i morgon. Vilket lim tänker du att använda dig av?

  13. #53

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Hur har det gått för er? Jag är nyfiken på detta, tänkte be min kompis printa delar till mig om det verkar funka.

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Hur har det gått för er? Jag är nyfiken på detta, tänkte be min kompis printa delar till mig om det verkar funka.

    Jag fick mitt lim Acrifix men mitt första test var inte övertygande. Tycker inte det smälte ihop som förväntat så kanske superlim är det man får köra med iaf.

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Jag fick mitt lim Acrifix men mitt första test var inte övertygande. Tycker inte det smälte ihop som förväntat så kanske superlim är det man får köra med iaf.
    Jag använde mig av biltemas CA lim, håller ihop de skit bra! Även limat armar på min 250 quad, klarat flera hårda krascher sen dess!
    Har fått in all elektronik i mitt nu i veckan också! Så nu går man i väntan på lite lugnare väder! Sen så!

  16. #56

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Bilder?

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Bilder?
    De kan ja försöka slänga upp i helgen!

    Min blev dock något tyngre än han som skapat spiten, med allting i väger den 930 g men ska enligt honom ej vara något problem

  18. #58
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Jag fick mitt lim Acrifix men mitt första test var inte övertygande. Tycker inte det smälte ihop som förväntat så kanske superlim är det man får köra med iaf.
    Det limmet innehåller inga ingredienser jag känner igen så som tetrahydrofuran eller aceton.

    CA-lim blir mer som att sätta upp något med en sugpropp, ett lösningsmedelsbaserat lim blir mer som skruv och mutter. För all del sugproppsmetoden räcker väl ibland, men jag är av den typen som inte hade monterat takboxen med sugpropp även om det säljs sådana lösningar


    Superhero

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det limmet innehåller inga ingredienser jag känner igen så som tetrahydrofuran eller aceton.

    CA-lim blir mer som att sätta upp något med en sugpropp, ett lösningsmedelsbaserat lim blir mer som skruv och mutter. För all del sugproppsmetoden räcker väl ibland, men jag är av den typen som inte hade monterat takboxen med sugpropp även om det säljs sådana lösningar


    Jo jag har tänkt på detta med, men när jag limmat mina armar på min quad, så har det blivit så att limmet typ går in i mellan lagerna, och på det viset skapar en bra bindning i skarven Men bara så jag uppfattat det som

  20. #60

    Standard

    Inspirerande tråd! Jag kunde inte hålla mig utan köpte mig en Spitfire jag oxå. Vad ska ni köra för setup i era? Jag har gott om 2200mAh 3S liggande så det blir nog en trecells setup för mig. Ska gräva i motorlådan och se om ja hittar nått som är lämpligt...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •