Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur stor skillnad cellernas volt kan det vara i ett Lipo-batteri?

  1. #1

    Standard Hur stor skillnad cellernas volt kan det vara i ett Lipo-batteri?

    Hej! Har ett 3 cells batteri där första cellen i dagsläget. De har en laddning på totalt.
    3.707 V.
    3.692 V.
    3.674 V.

    Det i sin tur ger en stor skillnad mellan första och tredje cellen. Ger en differens på 0.033 V. Känns som alldeles för mycket. Men i dagsläget så fungerar batteriet bra. Har inte märkt några problem. Men är det på väg på att ge upp? Jag balansladdar batteriet.

  2. #2

    Standard

    Har du kollat med en annan spänningsmätare för att se om celler har andra värden för att utesluta laddarn ?
    Annars är nog cellerna rätt kassa, inre resistansen är förmodligen helt olika så därför blir spänningarna så varierande.
    Skulle tro att det är påväg att ge upp. Skulle själv kasserat.

    *edit*

    Tänkte lite fel med decimalerna, det är rätt stor skillnad ändå men
    om det funkar utan att bli ovanligt varmt eller svälla så ska det nog gå bra om du inte märker prestandaförlust. Går det i lika mycket mah som förut ?

    Jag hade nog ändå kasserat dock då det nog är påväg att ge upp som sagt. Inte värt risken.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-08 klockan 13:18.

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Paketet visar siffrorna i urladdat förhållande, vad säger spänningen nör det är fulladdat? Har du något inkopplat på balanskontakten när de används?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Har du kollat med en annan spänningsmätare för att se om celler har andra värden för att utesluta laddarn ?
    Annars är nog cellerna rätt kassa, inre resistansen är förmodligen helt olika så därför blir spänningarna så varierande.
    Skulle tro att det är påväg att ge upp. Skulle själv kasserat.

    *edit*

    Tänkte lite fel med decimalerna, det är rätt stor skillnad ändå men
    om det funkar utan att bli ovanligt varmt eller svälla så ska det nog gå bra om du inte märker prestandaförlust. Går det i lika mycket mah som förut ?

    Jag hade nog ändå kasserat dock då det nog är påväg att ge upp som sagt. Inte värt risken.
    Använde mig av denna pryl för att kontrollera cellerna: http://www.autopartner.se/accar-batt...-battery-meter

    Har inte märkt någon prestandaförlust och så vitt jag vet så är det samma längd på flygturerna. Flög lite igår (quadcopter) och efteråt när man tog av batteriet så kändes den varm. Dock inga problem med att hålla i den. Men med tanke på att jag ändå tänkte på att den var lite varmare än vanligt så är det kanske ett tecken?

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Paketet visar siffrorna i urladdat förhållande, vad säger spänningen nör det är fulladdat? Har du något inkopplat på balanskontakten när de används?
    Håller på att ladda batteriet (balanserar) i skrivande stund så svaret kommer så småningom. Har en lipo-varnare som ska börja varna vid 3.3V per cell. Men tycker det jämt dröjer så länge innan den börjar varna. Så kör i princip aldrig till den börjar låta. Har hänt någon gång att den pipit till och då har man landat snabbt. Skulle egentligen behövt en som varnar lite tidigare.

    Edit: Batteriet är fulladdat nu.
    Cell 1: 4.211v
    Cell 2: 4.202v
    Cell 3: 4.202v

    Det ger en skillnad på 0.009v. Bättre?
    Senast redigerat av SamuelLindberg den 2015-08-08 klockan 14:21.

  5. #5

    Standard

    Står det samma i lipotestaren som laddarn så bör det stämma.
    Beror mycket på hur och var man flyger om det är värt risken.

    Är det kritiskt att den inte faller ur luften t.ex. är det jue såklart noggrannare med att allt är 100%. Flyger jag över vattnet vill jag inte att nån cell ger upp.

    Så beror på. Kan dessvärre inte tillräckligt om batterier för att veta om cellerna är döende.
    Säkert nån annan på forumet som är mer insatt kanske kan svara.
    Vanligtvis bör dom inte diffa sådär mycket dock i ett friskt batteri.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tvivlar på att den mätaren har en noggrannhet på 3 decimaler så nöj dig med att räkna på 2 decimaler. Och jämför med vad laddaren visar. Om de sista mätvärdena verkligen stämmer så ser jag överhuvudtaget inte att det skall vara det minsta problem med dina celler. Inte ens nya celler håller för det mesta nån bättre balans.Sen kan det också vara din laddare som hjälper till att skapa den ytterst lilla obalans som ändå visas i inlägg #4. Viken laddare har du ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jo du har nog rätt, beror mycket på precisionen av mätverktyget. Bara vad jag läst att det är bra att hålla koll på IR om nån cell drar iväg mår den inga bra längre som också indikeras av obalans efter användning. Men är nog jag som är nojjig. Dom flesta av mina batterier brukar ha exakt lika till 3decimalar efter användning mätt på min Revoelectrix Cellpro 10XP. IR brukar skilja lite men inte så farligt.

    Som sagt kanske jag som är övernojjig

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du har inte nämnt vad det är för batteri 3Sxxxx xxC.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Copterdude - håller dina celler exakt samma spänning mätt med 3 decimaler med en mätare som verkligen har den precisionen så "be happy" - personligen har jag nog aldrig sett ackar som varit så perfekta under alla mina år med elflyg. Å andra sidan mäter jag normalt bara med 2 decimaler men inte heller då är ackar som man betraktar som helt OK (eller helt nya) jämt helt i balans till sista hundradelen.
    Sen som en allmän kommentar avseende mätning så tror vi gärna på alla siffror vi ser - t ex mätningar av tusendels volt, utan att ifrågasätta precisionen i aktuellt mätinstrument.Det skall nog till rätt hög kvalitet på ett instrument som verkligen klarar den precisionen - med tillhörande höga pris på instrumentet ifråga. Jag misstänker att de flesta av oss modellflygare inte har sådana instrument vilket definitivt gäller mig själv. Sen finns det många laddare som också brister rätt ordentligt avseende precisionen vid balansladdning eftersom dom är dåligt kalibrerade från fabriken. Man kan helt enkelt inte jämt få bra grejor för fikapengar...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Detta är laddaren jag har: http://www.autopartner.se/laddare-na...06d-ac-12v220v
    En GT Power B606D.

    Batteriet är ett DesirePower, 1500mAh, 3S, 20C.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag läste någonstans att skillnaden inte skall större än 0.05 volt i balanserat fullladdat läge.
    Samt att man inte(aldrig) skall ladda högre än 4.25 volt, så har du en laddare som man kan ställa max volt per cell med, rekommenderar jag att du sätter den på 4.25 eller lägre som max spänning per cell.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu vet jag inget om din laddare, men den är nog inte så exakt som displayen säger, låna gärna en fluke och kontroll mät, tror det nog går att kalibrera om den(finns säkert tips på tuben), men som sagt förvänta dig inte att den fungerar lika bra som de dyrare laddarna, men för vänta dig att laddaren gör det den skall göra nämligen ladda ditt batteri, men samtidigt skall du nog hålla ett öga på den så den inte överladdar. Tips skaffa en lipochecker och fixa en kabel så du kan köra laddningen med den inkopplad, då får du två oberoende källor att förlita dig på. Glöm batteriet en stund och tänk på att batterier är färskvara, varar de mer än ett år se det som en bonus.
    Ha det bra
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    GT Power 606B är nog inte bättre än vad mätnigen indikerar. Du får antigen betala med kortare flygtid eller kortare livstid på batteriet. Om du tycker detta är jobbigt så kostar lösningen (en iCharger 106B+) nära 888kr + priset för spänningsaggregat. Flyger du lite är detta rätt mycket pengar, flyger du mycket och tänker fortsätta så rekommenderar jag dig att byta laddare.
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    GT Power 606B är nog inte bättre än vad mätnigen indikerar. Du får antigen betala med kortare flygtid eller kortare livstid på batteriet. Om du tycker detta är jobbigt så kostar lösningen (en iCharger 106B+) nära 888kr + priset för spänningsaggregat. Flyger du lite är detta rätt mycket pengar, flyger du mycket och tänker fortsätta så rekommenderar jag dig att byta laddare.
    Vad är fördelen med den laddaren?
    Själva laddaren är ju bara cirkus 300 kronor dyrare än min nuvarande.

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag läste någonstans att skillnaden inte skall större än 0.05 volt i balanserat fullladdat läge.
    Samt att man inte(aldrig) skall ladda högre än 4.25 volt, så har du en laddare som man kan ställa max volt per cell med, rekommenderar jag att du sätter den på 4.25 eller lägre som max spänning per cell.
    Min laddare stänger av vid 4.20. Kontrollerar med en Capacity Controller efter varje gång och den är ungefär var laddaren säger. Men den visar inte några unika celler, utan snarare så visar den bara tre celler som har 4.20 när laddningen är slut.

    Sen om det är 0.05 vid fulladdat läge, så verkar mina batterier hålla fortfarande. Verkar vara runt 0.01 volt i fulladdat balanserat läge just nu!

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    För de 300kr får du inte en bättre laddare, endast en roligare display möjligvis.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Väljer man en iCharger 106B+ så får man nog så bra laddare man kan få för de pengarna. De är bra kalibrerade och balanseringsladdar snabbt - ofta mycket snabbare än billigare (och även dyrare) laddare. Ett bra val helt enkelt till ett för de flesta överkomligt pris. Och nån speciellt "fancy" display har den absolut inte - den ser ut som för de flesta Kina-laddare. Bara det att den fungerar bättre i praktiken än många andra.
    Roger

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SamuelLindberg Visa inlägg
    Hej! Har ett 3 cells batteri där första cellen i dagsläget. De har en laddning på totalt.
    3.707 V.
    3.692 V.
    3.674 V.

    Det i sin tur ger en stor skillnad mellan första och tredje cellen. Ger en differens på 0.033 V. Känns som alldeles för mycket. Men i dagsläget så fungerar batteriet bra. Har inte märkt några problem. Men är det på väg på att ge upp? Jag balansladdar batteriet.
    Kom ihåg denna tråd och tänkte att jag postar en bild jag hade liggande. Har ett paket på 96S2P som ser ut så här när det börjar närma sig slut, SOC ca 10% här,

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •