Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: spänningsfall!

  1. #1

    Standard spänningsfall!

    Jag har en gammal ackprovare frå Hitec som testar med acken med belastning vilket är viktigt för att testa NiMh ackar. När jag kollade innan sista flygning var det 50 % kvar i acken testat över laddutaget på strömbrytaten. Flygning slutatade lite illa då jag tappade bort modellen i kvickroll och inte han få styr på den innan den slog i marken. Då modellen var bortom räddning blockade jag bort vitala delar och passade på att mäta spänningen i acken och då visade mätaren 80% helt plötsligt. Testade då att sätta den lilla sladdstum jag behöver för att testa i ladduttaget och då sjönk det till strax över 50 %. Sedan kopplade jag in brytaren och testade i ladduttaget och då blev det under 50%

    En liten tankeställare om vad lite kablar och kontakter kan göra för strömmens möjlighet att ta sig fram. Strömbrytaren är av Heavy Duty typ med kraftiga kablar. Den lilla testkabeln är klen men väldigt kort. Trots det blev skillnade från 80 % till 50 %. Vad nu dessa % står för är en annan ska med något visar det i alla fall.

    Och Kraschen då? Ja det var en busmodell som överlevt längre än jag trodde. En liten Ultimate som är alldeles för liten för att jag ska kunna ha koll på läget. Kvickrollen fick modellen att tumla runt mer än jag trodde och det enda jag såg var att det bar av neråt. Staalad som den var reagerade den inte på höjdroder och jag vågade inte ge gas vilket kanske hade rett upp situationen.

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Visar den bara en procentsats? Inte spänningen i volt??
    Hur många celler var ack-paket på?

    Kan ju vara så att spänning sjunkit så mycket att mätaren tolkar värdet som om det vore en cell mindre. Dvs 80% av ett 4cells-paket, trots att det är 5 celler. Efter lite laddning blir det då 50% av 5 celler.

    Har haft ESC med lågspänningsskydd som gjort detta misstag, fast åt andra hållet. Tolkade ett full-laddat 2S LiPo som ett tomt 3S. Man fick tomgångsköra lite och starta om för att det skulle bli rätt.
    /A

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    Klena kablar på ackprovare så kan det visa galet.

  4. #4

    Standard

    Den är lite old tec och är bara till för 4,8 och 6v med omkopplare mellan dessa två mätormåden, helt analogt altså. Däremot är den överlägsen att mäta NiMh jämfört med dessa små mätare som säljs under olika namn med vilka man ska kunna mäta alla möjliga typer av celler. Den märkt Turnigy som jag har fungerar ypperligt till Lipo men är värdelös till NiMh som behöver en belastning vid mätningen för att det ska ge något. När jag mätte en NiHm ack med min nya mätare visade den 90 % kvar och när jag mätte samma ack med min gamla mätare med belastning var det nästan nere på rött.

    Vad jag ville visa med mitt inlägg var just vad klena kablar, kontakter och strömbrytare i sämsta fall kan göra .

    /Mats

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ett tips på en "batterimätare" som man kan mäta NiMh med 330 mA belastning är JR BC580. Och den kan mäta upp t o m 8 celler NiMh (de flesta klarar bara upp t o m 7 celler) så man kan även mäta sändaracc med belastning med denna om man har 8 cell NiMh sändarbatteri.
    Jag har en sådan JR BC580.
    http://www.jrpropo.co.jp/english/pro...db_flg=eng_db1

    Man kan även mäta 2-7 cell LiPo och LiFe med den.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •