Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: för varm esc

  1. #21

    Standard

    Mindre propp tror jag inte går svårt att få grepp med 40mm provade en 45mm var som natt å dag drog hur bra som helst .Kan det vara så att jag har ett servo som drar för mycket ström? Så att escen får jobba mycket ?

  2. #22

    Standard

    Mindre propp tror jag inte går svårt att få grepp med 40mm provade en 45mm var som natt å dag drog hur bra som helst .Kan det vara så att jag har ett servo som drar för mycket ström? Så att escen får jobba mycket ?

  3. #23

    Standard

    Tveksamt att det handlar om becen, här kan du ju använda en vanlig multimeter, mäter oftast 10A+ utan problem (håll emot servot när du testar stall current) för att kolla att det lirar ok. Men även om becen blir varm bör inte just kondingarna bli så varma som du säger. Delikat problem, finns massvis med möjliga orsaker också. Definiera varm? Kan du ta på dom, eller får du en blåsa då? Vad står det på kondigarna? 85? 105? Grader celcius? Ir termometer tillhands? Kan du råkat lossa flänsen något så den inte ligger an ordentligt vid montering av slangar o sådär? (Dra ett buntband runt reglaget, för att pressa ner flänsen lite lagom, inte som svinet [emoji14]) Teoretiskt bör denna setup fungera, kan du ta i dom fast de är varma är det nog lugnt, finns ju ingen passiv kylning att prata om här i jämförelse med ex flyg, plockar du sen nära 100A så vore det konstigt om inget blev varmt spånar loss bara

  4. #24

    Standard

    Kan tänka mej att dom håller cirka 55-60 grader är precis så att jag kan hålla på kondingar nån sekund dom är märkta 105 grader c all installation ser bra ut bra vatten flöden.Denna värme kanske är helt normal kanske jag som skapar ett problem som inte finns ��

  5. #25

    Standard

    Okej, ja. Det är nog att göra en höna av en fjäder jag skulle kört håll ett öga på dom med tiden bara så de inte börjar bukta uppåt eller läcka, då kanske man kan fundera på att ersätta dom. 60-70grader är nog inget problem på de där om hk valt bra kondingar, får anses som arbetstemperatur skulle jag vilja säga.

  6. #26

    Standard

    Nu är väl inte mitt fingertest vidare exakt men tror ni dom klarar uppåt 70 grader så kanske det är ok för 70 grader är inget man håller fingret på .Ska se om jag kan mäta lite mer exakt temp och a .tack för alla goda råd .Andreas

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Är motorn frisk? Kortis i en del av lindningen kan ju öka att om förbrukningen rejält. Svårt att mäta upp också tyvär.

  8. #28

    Standard

    Man kan ju göra en "no load" test och mäta förbrukningen, enl hk 2.9A vid noll last, mao ligger motorn där kring utan last, bör den vara frisk. Men tolkat det som han ändå är ganska säker på att sakerna är friska, mer oron för värmen där.

  9. #29

    Standard

    Gjorde en liten mätning idag utan belastning ca2.7 a . Körde båten i en balja fick som mest toppar på 75-80 a ac när proppen fick bra tag tur inte grannarna ser en .Så allt värkar ju normalt är väl bara att tuta å köra hoppas på att det håller .är det någon som vet hur man ställer endpointen till gasen på en sådan esc får den inte att kalibrera?

  10. #30

    Standard

    Blev nu helt förvirrad över mina resultat ac ? Det är väl en dc motor ? .kan någon förklara hur jag ska mäta A .trodde jag hade koll på detta men blir lite osäker.

  11. #31

    Standard

    Låter helt i sin ordning, bara o köra . Endpointen har jag dock inga tips om. Njae, asså det är ju en trefas motor enkelt förklarat, men du mäter ju mellan batteri och esc, och där har du likström aka dc, så det är korrekt.

  12. #32

    Standard

    Men du ska mäta dc, tror inte du hade fått fram nåt om du gjort fel.

  13. #33

    Standard

    Ok har nu gjort en ny mätning fick lite mer vatten att stanna i baljan denna gång kom som mest upp i nästan 100 A men så här mycket motstånd borde den inte kunna få under körning .Så det är nog bara att köra har ju testat allt jag kan får väl hålla lite koll på kondingarna Tack än en gång för alla svar .Andreas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •