Min Tomahawk Viperjet med Mega ACn 16/30/1,5S och Evo 70mm har fått lite flygtid nu. Det är ganska bra fart i den på sex celler. Genom att balansera flygplanets nos på en köksvåg så har jag mätt upp dragkraften till 1100-1200g så med AUW på 1301g så är den mycket lätt att handstarta.

Nu är det dock så att den låter lite strypt när man flyger snabbt med den, igår loggade jag flygningar med Eagletree loggern och vid 800W så låter fläkten mycket friskare än vid full effekt, vilket innebär ca 1400W om man tar genomsnittet över några sekunder. Det verkar inte som om det blir särskilt mycket mer fart heller. Jag tänkte prova att köra två trottelkurvor och logga hastigheten vid planflykt på båda någon gång, hittils har jag bara njutit av hur bra flygplanet flyger.

På den här modellen så får man tillgång till fläkten genom att demontera vingen. Ikväll när jag provade dragkraften så provade jag också att mäta med en glipa mellan vingen och kroppen. Det gav en dragkraft på 1550g istället för 1100-1200g så man blir ju sugen att prova cheaterhål. Frågan är bara var man skall placera dem?
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0198.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	54653

En del föreslår att man skall dra luft från insläppet i nosen på planet, genom radiofacket och sedan ut i sidorna in i insugskanalerna så långt bak som möjligt. Andra tar två små hål i sidan av planet precis framför fläkten och andra tar upp ett jättehål på undersidan av planet.

Var hade ni tagit upp hålen?

Batterierna jag använder är två seriekopplade Hyperion G6 HV Lipo 3S2800, de väger ungefär som två 3S2400 och om man bara laddar till 4.20v (istället för 4.35v) så får de också samma kapacitet. Då jag tänkt köra in dem så lungt som möjligt så blir det bara 4.2v de första tio laddningarna.

Jörgen