Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Förbereda Koverall för färg med Poly-C?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Förbereda Koverall för färg med Poly-C?

    Är det någon som har erfarenhet av att förbereda Koverall på en icke plankad vinge med Poly-C (aka golvlack)?
    Är det ens en bra idé?

    Tänkte jag skulle slippa hålla på med Dope.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Poly-C m ( eller EzE-cote) funkar bra på Koverall. Det behövs inte så många strykningar förrän väven är tätad ( 2 - 3 strykningar)

    Man kan även fästa klädseln med poly-C istället för dope - man gör på samma sätt - målar på flera lager på träet med svag slipning mellan, sen fäster man koverall med aceton som löser Poly - C (och EzE-cote) - det luktar då inte så hemskt som med dope. Med dope behövs 6 - 7 lager på träet men med poly-C /Eze-cote behövs bara hälften innan det blir yta som man kan fästa koverall på.

    Därefter funkar det bra med grundfärg Hagmans på burk (rostskyddsfärg - JULA) som man spär ut o stryker på med pensel med snabba drag (eftersom färgen torkar så snabbt) . Färgen är spädd med Xylen och man späder själv med thinner eller aceton så den torkar extremt snabbt och måste vara tunn för att ytan skall bli bra. Det går inte att spruta denna färg eftersom den torkar mellan pistolen och föremålet man vill måla så det blir bara ett pulver som träffar ytan.

    Hej
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Se där va bra. Då har jag lite att pyssla med i helgen
    Tackar för utförligt svar!

    Jag har fäst Koverall'en med Balsaloc, vet inte vad jag tycker om det egentligen. Men det har funkat okej.
    Första gången så det ska väl inte vara smärtfritt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •