Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Eltejp istället för krympslang runt ESC?

  1. #1

    Standard Eltejp istället för krympslang runt ESC?

    Jag skulle löda om kablar på en av mina ESCar igår kväll, och slant med skalpellen vid skalning av krympslang vid lödpunkter. Så nu sitter jag här med en naken ESC och inte någon krympslang att dra på heller, Har däremot en del eltejp, men är lite spak på värmen som kan uppkomma och om tejpen leder eller inte... Vad tros, vad kan jag göra?

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Eltejp har en tendens att krypa av med tiden, limmet kladdar etc, aldrig haft en lyckad permanentlösning med eltejp. I ett par veckor medan du väntar på leverans (krympslang kan man aldrig ha för mycket av i olika storlekar och färger hemma).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Et... det borde vara förbjudet. Ks är enda lösningen. På många escar, i synnerhet de billigare så sitter hs enbart med hjälp av ks, eftersom et utvidgas av värme så är det som du förstår ingen hit.
    Superhero

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Krympslang finns ju hos Biltema och Kjell bland andra.
    En sak som jag förbisett men påmindes om är vulktejp som ju inte kryper och åldras med värme på samma sätt som vanlig eltejp. Det är ju vettigt att använda vid exempelvis kontakter och kontaktlödningar om man inte har passande krympslang.

    All plast över kylflänsar förundrar mig. Det bör väl hindra värmen rätt så effektivt att avges till omgivningen?
    Jag brukar skära upp krympplasten över kylflänsen och dra ett par buntband runt för att hålla kvar flänsen mot kretsarna och så limmar jag in hela paketet i ett hål i flygplanskroppen så att flänsarna sitter på utsidan av kroppen och har bra kylning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Jo, precis d jag menar med värme och eltejp. Vad d gäller krympslang så har varken biltema eller kjell & co den storlek jag behöver. Kjell har typ 10-15mm i deras sortiment. Biltema har upp till 20mm :-(

    Var upp och införskaffade vulkband på öob som provisorisk lösning iaf, tack för tipset pgrts!

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det går att sträcka ut krympslang om det är för trångt. Trä på slangen på en tång eller sax och dra ut så mycket det tål.
    Den krymper tillbaks snyggt med värme sedan.
    /A

  7. #7

    Standard

    jojo, men från 20mm till 29mm känns lite väl :P

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kanske, det brukar gå att dra ut mycket.
    Men Biltema har haft 30mm, sitter med en bit i handen nu.
    PMa så skickar jag ett par stumpar.
    /A

  9. #9

    Standard

    Biltemas angivelse på krympslang är inne diametern och räknar man att man plattar ut en cirkel. Så 20mm blir ca 31,5mm om man har krympslangen platt och en esc är mer platt än rund. Köpte själv i veckan 12mm krympslang och den är nästan 19 mm.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alex.ruthagen Visa inlägg
    Kjell har typ 10-15mm
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...B858-mm-p67330
    Missat något?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Den är av sån typ som du har över ett batteri, plastig och glansig. Tänkte mer på den gummibeständiga typen :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •