Hej!

Vad hände med min radio?

Igår kom jag ut till hanget, slog igång och hade ingen respons från skevroderspaken. Höjd funkade. Skevrodren stod i ena ändläget.

Det enda jag gjort med sändaren var att ta ut batterierna och ladda.

Monitorn visade ingen reaktion på spakrörelse heller. Startade om och tog ut batterierna, provade annan modell men då DR gav effekt räknade jag med att någon sladd var av till "gimballen" och öppnade radion.

Inget löst eller skumt. Eftersom jag kört en timme bil och nu stod på hangets topp infann sig lätt desperation så jag tog en skruvmejsel och kortslöt två lödställen på vridpoten till skevroderspaken.

Jag tänkte då att om det var poten som var trött skulle rodren hoppa till. Om det däremot var något fel i kablaget eller kontakterna skulle ingenting hända.

Döm om min förvåning när rodren ryckte till och spaken började funka igen.

Jag lät grejerna ligga påslagna ca tio min och allt funkade så jag flög och det gick utan problem. Flera omstarter av sändaren och den funkade varje gång och även hemma.

Jag funderar på om jag gjorde något med poten då jag tryckte på den eller om det är något med A/D dvs sensorutgången på chipet som konstrat (tex "initierats" out of range om ni förstår min icke elektronikkunniga jargong).