Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Göra utbytbara vingspetsar!

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Haha ! Ja självklart det kommer också! Var inte helnöjd med paint-jobbet lade på ett lager till och nu så, kommer bild från fältet senare idag ska ut med alla 4 accar och flyga för jäklar vad härligt det blev att flyga!



  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och nu har det regnat och blåst i två dagar - och jag har inte kunnat flyga då jag ogillar att landa i för mycket vind, jag är förmodligen inte skicklig ännu för jag blir riktigt nervös när elseglaren skall ner och det blåser på.

    Jag har "slopesoarat" en gång i rätt rejäl vind och även om det var fruktansvärt roligt med så mycket lyft så hände saker lite för snabbt för min nivå ännu och naturligtvis var det skitjobbigt att landa, tror jag cirklade runt ett tiotal gånger innan jag var nöjd och satte ner henne.

    Hur mycket skall det blåsa för att ni skall stanna hemma och kolla prognosen för morgondagen?

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Med mina F3A plan max vind 8-9 meter per sekund, men bara i nödfall såsom träning inför tävling om jag verkligen behöver ut och flyga för flygtrimmens skull. Har flugit i 11 meter per sekund på tävling och det var inte helt lätt och landingen blir mest riskabel i såna fall tycker jag.
    5-6 meter per sekund vind är OK för egen del med mina större konstflygplan.
    Mer än så drar jag mig lite för att flyga i normala fall.
    För dig som väl inte hållit på så länge än och har mindre modeller vad jag förstått så får du prova dig fram vad du kan tänkas klara av m h t din förmåga. Ju mer erfaren du blir desto högre vind kan du nog våga dig på men du lär märka rätt snabbt om du tar dig vatten över huvudet. Riktigt bekvämt lär det nog aldrig bli att flyga i riktigt hård vind för de flesta, speciellt vid landning. Men vissa typer av modeller flyger förstås bättre än andra i hårdare vind.
    Byig vind är svårare att handskas med, jämnare hård vind är i regel lättare att handskas med i luften och vid landning.
    Om du flyger på åkrar och ängar med högt gräs så är det lite mindre risk vid landningen då gräset brukar dämpa en hel del om planet vinglar ner mot marken vid landningen.

    /Bo

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Med mina F3A plan max vind 8-9 meter per sekund, men bara i nödfall såsom träning inför tävling om jag verkligen behöver ut och flyga för flygtrimmens skull. Har flugit i 11 meter per sekund på tävling och det var inte helt lätt och landingen blir mest riskabel i såna fall tycker jag.
    5-6 meter per sekund vind är OK för egen del med mina större konstflygplan.
    Mer än så drar jag mig lite för att flyga i normala fall.
    För dig som väl inte hållit på så länge än och har mindre modeller vad jag förstått så får du prova dig fram vad du kan tänkas klara av m h t din förmåga. Ju mer erfaren du blir desto högre vind kan du nog våga dig på men du lär märka rätt snabbt om du tar dig vatten över huvudet. Riktigt bekvämt lär det nog aldrig bli att flyga i riktigt hård vind för de flesta, speciellt vid landning. Men vissa typer av modeller flyger förstås bättre än andra i hårdare vind.
    Byig vind är svårare att handskas med, jämnare hård vind är i regel lättare att handskas med i luften och vid landning.
    Om du flyger på åkrar och ängar med högt gräs så är det lite mindre risk vid landningen då gräset brukar dämpa en hel del om planet vinglar ner mot marken vid landningen.

    /Bo
    Haha, jag flyger ALLTID på åkrar med så högt gräs att en kontrollerad krasch ger lika lite skador som en perfekt landning! Nej skämt åtsido jag vet vad du menar och försöker alltid planera var jag ska landa innan jag kastar upp något i luften (erfarenhet; )

    Och du har verkligen rätt vad gäller vindbyar! Det är mycket svårare än vid en tämligen jämn hård vind och när byarna studsar mot träd och buskar för att sedan genast sluta kan otroligt märkliga saker hända riktigt fort!

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blir ju avsevärt mera turbulent om du har t ex träd i närheten än om det är öppna, fria ytor runtomkring där du flyger så välj helst ställen utan träd och annan vegetation som stör vinden innan den når dig och ditt flygplan.
    Roger

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det blir ju avsevärt mera turbulent om du har t ex träd i närheten än om det är öppna, fria ytor runtomkring där du flyger så välj helst ställen utan träd och annan vegetation som stör vinden innan den når dig och ditt flygplan.
    Roger
    Flygställen jag använder är inringade av skog det finns inte så mycket val här
    och jag har lärt mig använda alléer tex som givna platser för lyft/uppåtvind så länge det blåser stadigt från "rätt" håll (seglar ju som bekant mycket) och försöker hålla mig ifrån trädklättring har redan en liten quad i ett träd nära här...som jag inte kommer åt. .men ser dagligen. .grr.8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •