Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Longrange-system?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Longrange-system?

    Vilket longrange-system rekommenderas?
    Det ska användas ihop med en Spektrum-radio och en Easytrainer.
    Jag har ingen lust att lägga ut massor med pengar, kanske 2500 som mest, behöver inte ha det flashigaste, det ska vara lättanvänt.
    R-Link från rcflight såg ok ut till bra pris, är det ett bra system?
    Var hittar man något annat till bra pris?

  2. #2

    Standard

    Hej
    R-link ger ifrån sig väldigt mkt störningar om du tänker kombinera det med en videolänk på 1,3GHz-bandet. R-link kommer kräva en mkt bra filtrerad videomottagare och förmodligen även separation rent fysiskt.
    R-link fungerar för övrigt bra de gånger jag testat den. Idag kör jag dock EzUHF, vilket jag tycker är mer "plug n play". Lite dyrare dock men enkel om man vill använda ex head tracking. EzUHF ger markant mindre störningar på en dålig videomottagare då den är filtrerad i sig. Dock har jag sedan länge även en mkt bra filtrerad videomottagare, så störningar är ett minne blott.

    RC-flights videomottagare (1.3GHz) är helt ofiltrerad och bara skräp tillsammans med UHF. Det är samma som övriga "no name" videomottagare som säljs. Filtrerad videomottagare köper du från ex RMRC mfl.
    Lycka till.

    Med vänlig hälsning, Andreas.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Vilken EZuhf ,Silvriga låda eller jr modul ?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Vilken EZuhf ,Silvriga låda eller jr modul ?
    Jag kör den fristående "silvriga lådan" men har den sittande tight mot baksidan på min Spektrum Tx.
    Hade samma arrangemang med R-link tidigare, men den ger störningar på Spektrum. Spektrum Tx gav ifrån sig massa "smatter-ljud, samma sim när man använder trim. Sundes dock inget på servoutslagen, men det var sjukt irriterande... Kändes för övrigt lite osäkert...
    Med separation (eget stativ och förlängningskabel) blev det tyst. Inte så praktiskt dock.
    /A

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har tänkt fortsätta köra med 5,8 GHz video, har längre räckvidd på videon än rc-länken just nu upptäckte jag plötsligt så vill ha ett longrange-system för säkerhetens skull och för att komma iväg lite längre än nu.
    EZuhf blir ganska dyrt verkar det som.
    Köper man antenner separat när man köper Rx/Tx?
    Det blir ca 3200 kr på autopartner:
    http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag har tänkt fortsätta köra med 5,8 GHz video, har längre räckvidd på videon än rc-länken just nu upptäckte jag plötsligt så vill ha ett longrange-system för säkerhetens skull och för att komma iväg lite längre än nu.
    EZuhf blir ganska dyrt verkar det som.
    Köper man antenner separat när man köper Rx/Tx?
    Det blir ca 3200 kr på autopartner:
    http://www.autopartner.se/elektronik-1/fpv/long-range
    Antenn till båda följer med när det gäller EzUHF. Jag köpte dock en annan antenn för tx-enheten enl. rekommendation men jag betvivlar att det utgör ngn större skillnad för avstånd under 1 km. Har aldrig testat den som följde med tx. Den som följer med är mkt kortare och kanske mer praktisk...
    Monopolen som följer med till rx funkar optimalt som den är. Jag kör lite-versionen på rx.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ok, det kanske blir ett sånt system när lönen kommer då ��

    Man har ett separat batteri till uhf-sändaren antar jag, hur stort behöver det vara i mAh?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Ok, det kanske blir ett sÃ¥nt system när lönen kommer dÃ¥ í*½í¸Š

    Man har ett separat batteri till uhf-sändaren antar jag, hur stort behöver det vara i mAh?
    Precis. Man kör separat batteri. På bla Futaba kan man dock försörja den direkt från Futaban, men på Spektrum är det sparat batteri som gäller. Kommer inte ihåg ifall kabel för spektrum (vanlig 3,5 mm plugg) följer med. Tror jag lade till min som separat val i beställningen från RMRC. Dock var den kabeln som skickades med defekt. Tror pluggen var ngn millimeter för kort för min dåvarande DX18. Köpte en egen stereoplugg istället och lödde den själv. Funkar mkt bra.
    1000mAh räcker länge och väger lite. Jag kör det men man kan ha mindre ändå om man vill. Beror väl på om man är ute i bushen utan laddare en hel dag ifall man behöver mer mAh.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Du skriver att du kör en easytrainer? Är det fms 1280?

    Hur långt bort tappade du rc linken? Varnade inte sändaren först de skriver mig veterligen att sen ska pipa 2ggr när man når slutet på räckvidden? Har aldrig nått slutet elller fått nåt glapp nånsin och jag tycker jag flyger "för" långt bort ibland och blir orolig att jag ska bli av med planen! Hur fick du kontroll igen? Fick du ned kärran i ett stycke?

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har inte rtf versionen av easytrainern utan kör med min Spektrum-radio.
    Det var förövrigt inte den jag flög när jag kom utanför räckvidden utan det var min 250-guad.
    Jag hade perfekt bild när kontakten bröts, så jag kunde följa fallet hela vägen i glasögonen
    Jag visste ungefär hur långt bort jag flugit, hade precis passerat enda huset åt det hållet och quaden föll ner i skogen.
    Jag tog bilen dit och lyckades skärma av videoantennen med handen så jag fick en riktning där jag hade bäst bild och gick rakt på quaden!
    Den kunde lika gärna fastnat högt upp i en tall, eller batteriet hade kunnat lossna så bilden försvann, då hade jag nog aldrig hittat den. Det var andra gången jag har tur med quaden när den försvinner i skogen, nästa gång blir väl tredje gången gillt antar jag
    Avståndet mätte jag upp till ca 800 m på karta efteråt.

  11. #11

    Standard

    Min Spektum Tx tappar kontakt långt under 800m. Kör LRS istället så behöver du aldrig någonsin mera få det problemet. Jag flyger dock sällan längre än 300m bort, men vill inte ha problem ändå relaterade till räckvidd...

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag har inte rtf versionen av easytrainern utan kör med min Spektrum-radio.
    Det var förövrigt inte den jag flög när jag kom utanför räckvidden utan det var min 250-guad.
    Jag hade perfekt bild när kontakten bröts, så jag kunde följa fallet hela vägen i glasögonen
    Jag visste ungefär hur långt bort jag flugit, hade precis passerat enda huset åt det hållet och quaden föll ner i skogen.
    Jag tog bilen dit och lyckades skärma av videoantennen med handen så jag fick en riktning där jag hade bäst bild och gick rakt på quaden!
    Den kunde lika gärna fastnat högt upp i en tall, eller batteriet hade kunnat lossna så bilden försvann, då hade jag nog aldrig hittat den. Det var andra gången jag har tur med quaden när den försvinner i skogen, nästa gång blir väl tredje gången gillt antar jag
    Avståndet mätte jag upp till ca 800 m på karta efteråt.
    Så 800m ren terräng eller mkt höjdskillnader och skog eller störningar?

    Vad hjärtkrossande att se hela kraschen fpv utan kontroll!

    Ok och jag vet ej riktigt styrkan på varken tx/rx eller antennerna men vad brukar en standardsetup 2.4ghz ha för räckvidd i öppet landskap i bra förutsättningar?

    Min mardröm är att jag skall segla iväg för långt bort jag t o m riktar antennen oftast mot flyget för att få lite begränsad räckvidd (är beredd att rikta om genast) tills jag "hittar' mina gränser, samt försöker flyga högre och högre och om jag tappar kontrollen finns det en chans att jag sjunker och får tillbaka den om att rikta antennen inte fungerar (har vanlig antenn på sändaren och en trådvariant på mottagaren.)

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad skönt att du hittade din quad förresten! Bra jobbat och hoppas den inte blev för skadad.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    LRS= long range system? UHF-konfiguration på tx/rx ? Vad gäller då prismässigt? Jag struntar i om jag bryter nån sändarlag så länge jag eller nån annan inte störtar

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    LRS= long range system? UHF-konfiguration på tx/rx ? Vad gäller då prismässigt? Jag struntar i om jag bryter nån sändarlag så länge jag eller nån annan inte störtar
    Korrekt LRS=Long range system.
    Jag kör EzUHF, vilket passar mig helt perfekt eftersom det aldrig har krånglat. Det blir några fler prylar att hålla reda på, men det är det värt med hästlängder...
    Jag körde Spektrum-radion som vanligt under en kort period på min 250-quad, dvs med 2,4GHz. Högst varierande räckvidd och jag fick se farkosten störta ett antal gånger under 300m från där jag stod. Man visste aldrig när den störtade vilket förtog hela det roliga.
    Hade EzUHF systemet sedan tidigare men kompletterade med en 8 kanalers lite-mottagare till 250-quadden och har inte haft problemet sedan dess, utom en semesterperiod i somras då propparna började explodera spontant i luften. Men det är en annan historia och hade ju inget med räckvidden att göra, men samma osäkerhet i "när kraschar den"...

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Aner Visa inlägg
    Korrekt LRS=Long range system.
    Jag kör EzUHF, vilket passar mig helt perfekt eftersom det aldrig har krånglat. Det blir några fler prylar att hålla reda på, men det är det värt med hästlängder...
    Jag körde Spektrum-radion som vanligt under en kort period på min 250-quad, dvs med 2,4GHz. Högst varierande räckvidd och jag fick se farkosten störta ett antal gånger under 300m från där jag stod. Man visste aldrig när den störtade vilket förtog hela det roliga.
    Hade EzUHF systemet sedan tidigare men kompletterade med en 8 kanalers lite-mottagare till 250-quadden och har inte haft problemet sedan dess, utom en semesterperiod i somras då propparna började explodera spontant i luften. Men det är en annan historia och hade ju inget med räckvidden att göra, men samma osäkerhet i "när kraschar den"...
    EzUHF har jag hört ganska mycket bra om, hur är det med storleken på antennen till mottagaren? Är den jättestor? Och vad betalar man för som jag har förstått det - sändarmodul, antenn och mottagare? Dvs kompletta systemet -sändare (är alla sändare kompatibla med denna modul? )
    Vad kostar det totalt idag?

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Är med lite spekulant på detta. Vsr hittar man vettiga saker? Finns de i sverige?
    Kika tidigare i tråden. Ted_b har med en länk.
    Men det är några fler än de som säljer. Dock brukar 8 ch lite vara slut för jämnan i Sverige.
    Jag beställde som tidigare skrivet från RMRC. Vet inte om totalkostnaden jmf med Sverige blev då väldigt mkt bättre med frakt osv...
    /A

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
    Roger

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Killenheladagen - har du sändaren som följer med FMS-maskinen så kan du nog glömma att använda den för annat än relativt korta flygavstånd. Dessutom har den ingen modulplats så att byta till ett LRS-system är inte att fundera på med den sändaren. Generellt brukar det vara så att de sändare som levereras med RTF-paket ofta har sämre räckvidd än t ex Futaba eller andra liknande märken/system.
    Roger
    Hej och tack! Jo jag känner till att "leksaksradion" som hör till inte har någon framtid min fråga är om det spelar någon roll om det är futaba eller en turnigy, passar EzUHF-moduleb alla dessa radiosändare?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •