OK det var inte så mycket att tänka på, hur är det med epo/epp - blir den "styvare" i kylan och bryts lättare?
OK det var inte så mycket att tänka på, hur är det med epo/epp - blir den "styvare" i kylan och bryts lättare?
Skummet påverkas marginellt vill jag påstå. (Som fd. värmepumpskonstruktör har jag jobbat mycket med EPP, både att ta fram verktyg för formning av nya detaljer och hur det fungerar i alla temperaturer och fuktigheter)
Där emot andra plaster påverkas mycket. Roderhorn, servo-ok, servohus, stötstänger i plast, huvlås, vinglås osv... Vissa plaster blir extremt spröda vid kyla.
Superhero
speciellt har tyvärr utmärkta Multiplex valt svaga plaster här. Jag har bytt landställ, motorfäste, roderhorn efterhand som de veknat/spruckt i kylan. Bättre plast är glasfiberlaminat som till krestkort, fungerar bra till roderhorn. Motorfäste bytt mot metall, landställsfäste bytt mot trä, roderhorn bytt till krestkortslaminat på min inte så snygga men 9 år gamla acromaster.
fredrik
Ok tack! Så servoarmar och kontrollytornas horn och egentligen allt plastlikt bör jag alltså kolla efter och inför varje acc för att vara på den säkra sidan!
Och om möjligt hitta glasfiberditon och ersätta med?
Vilken temperatur är den lägsta ni flyger i?
Om det blir minus 25° !så lär väl inte elektroniken fungera särskilt väl? bilen startar ju knappt vid dessa temperaturer!
Med en radiopåse från hk och/eller fiskevantar går det utmärkt ner till ca -15C.
fredrik
Det fungerar bra även vid kallare väder, tänk på att det kan bli isbildning om du tar ut grejorna från värmen, så hitta ett ställe där de kan acklimatisera sig i lugn och ro en lite stund.
Jag bruka öppna bagageluckan en stund innan jag bär ut prylarna.
DS-24 operatör.
Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.
Ah ok! Nu är jag välsignad med bra flygställen dit jag cyklar m plan i hand och det blir bra tid tror jag för grejerna att vänja sig!
Ja jag har sett sådana "väskor" - det blir att införskaffa, jag tänker flyga året runt, på vintern kan jag tänka mig att det blir vackert med lite LEDs i gryningen... skickar upp videor på det när/om det blir snö.
Landning på skare kan jag tänka mig sliter ordentligt, tror ni tejpen jag använder nu på undersidan (medeltjock bruntejp) räcker eller bör man sätta extra "isolering" mot snö-buklandningar?
Jag har lite PU på undersidan av några handkastade småplan för snölandning, brun packtejp borde fungera men du märker rätt snart om det inte fungerar, och till och med clasolsson har tjock tesa- eller 3M-tejp. Av med landstället brukar räcka för buklandning. Tjock tejp på plan kring 1 kg, tunn tejp eller PU på lättare plan.
http://www.clasohlson.com/se/Packtejp-Tesa-Eco/31-5003
fredrik
Ok då lär det jag har räcker dessutom nör jag flare:ar så 90% av landningar tar baken i strax före buken och där har jag kolfiberstav halvt inbäddad i limfogen från buken hela vägen till stjärten och det tillsammans med tejpen lär räcka då.
När jag får min nya sändare och kan mixa flaperions (!namn?) Och/eller "crow" kanske jag inte behöver 3mil för att sakta ned heller...fms easytrainer 1280 med originalsändare svävar över marken forever och det tog lång tid att lära mig att landa vid fötterna - överskjutning var att räkna med
Hej,
Jag har vid några tillfällen flugit på sjöisar vid ca 20 minusgrader (i vindstilla) med eldriva plan. Både laddning och flygning har gått bra. Har haft LiPo accarna innanför jackan när de inte laddas så de blir lite varma innan flygning.
Flygplan flyger väldigt bra när det är kallt då luften blir tätare och vingen bär lite bättre. Det som kan vara problem är att fingrarna blir kalla och metallspakar kan bli kallt att ha fingrarna på även om man kanske bara flyger 5-6-7 minuter. Det borde gå att lösa genom att trä på nån form av gummimaterial som isolerar så man inte får direktkontakt med metallen i spakarna. Jag använder ibland en Raydiowarm sändarlåda med två HotRox handvärmare i som värmekälla och det funkar bra. Dock gillar jag bäst att ha sändaren hängande i halsrem utan sån låda.
Det som kan vara jobbigt med flygning på vintern tycker jag är om det blåser för då är det lätt att kyla ner sig. Man kan förstås försöka pälsa på sig och röra på sig men det är svårt att få det behagligt att stå och flyga i blåst om det är minusgrader ute.
Man får även se upp lite med servon som har plastdrev, jag har vid något tillfälle fått havererat drev i servo som hade plastdrev när det varit rejält kallt ute. Det var till sidorodret och till sidorodret var styrbart sporrhjul kopplat så sidoroderservot blev av den anledningen belastat lite extra vid start/landning och plastdreven tålde inte den belastningen när det blev kallt. Plasten i servon kan bli spröd när det är kallt. Har man plan med roderhorn monterade neråt t ex till skev- och höjdroder och man handkastar modell utan landställ kan det vid landning hugga tag i roderhornen och i värsta fall rycka sönder servodrev eller utgående axel på servot. Det är i alla fall bra att ha sånt i åtanke om man flyger på vintern.
Några bilder från vinterflygning med mina Sebart konstflygningsplan (från vänster: Angel S 30E, Wind S 50E, MythoS 125E och MythoS Pro).
/Bo
Senast redigerat av bem den 2015-10-18 klockan 10:30.
Vilka vackra kärror du har!
Ja just det man står ju ändå hyfsat still så gåsjacka på antar jag.
Jag har faktiskt höjdrodrets kontrollhorn på undersidan det dock lite skyddat av foambitar som sitter framför ifall när jag landar att nåt sliter tag i push-rods eller kontrollhornen.
Så luften bär bättre på vintern ? Det var som tusan jag trodde det var precis tvärtom! Nu vill jag nästan att vintern skall komma....nästan
Tack Mvh Gustaf
.
Glöm inte köpa sändarhandske om du inte har en, dom brukar ta slut lagom till vintern när alla ska ha dem.
Synd att man inte kan få snön och isen utan kylan hehe. Ser så vackert ut men blir snabbt kallt att stå still om det inte råkar vara en sån där sällsynt fin solig vinterdag. Senaste vintrarna har varit tråkigt gråa nästan jämt iaf hos mig.
Finns massor av olika varianter, vissa har värmare inuti också. Hobbykings går på 150:- plus frakt typ.
Om du menar helöverdragna fingervantar så är det svårt att flyga med då man inte känner styrspakarna bra men om du hittar ett par tunna kanske det går fint. Har bara provat ett par vanliga. Beror väl dock på hur precisa manövrar man behöver göra, ska du bara cruisa runt med flygplanet kan det nog gå med fingervantar.
Sändarpåse är vida överlägsen handskar. I påsen blir det dessutom förhållandevis vindstilla så kyleffekten blir mindre - även om man inte har handvärmare i påsen. Turnigy's fungerar bra och jag personligen föredrar påsar utan muddar för det är mycket enklare att stoppa in och ta ut händerna. Får t o m plats med min sändare monterad i Multiplex sändarpulpet (av EPO) i Turnigy-påsen..
Roger
Slänger in några bilder på min sändarpåse eller vad man nu vill kalla såna här skydd.
Det är en Raydiowarm sändarpåse, den som är lite större med stela sidor, som en liten låda kan man säga.
Den tillverkas inte längre tyvärr, men kanske går att hitta som begagnad eller nån hobbybutik har kvar i lager.
Jag har två värmekällor i den, som sitter fast med kardborre så de inte åker runt i sändarpåsen. De heter HotRox http://www.thehotrox.co.uk och är på-avstängbara samt man kan ha två lägen, normal och extra varm varav den senare ger lite kortare driftstid förstås. De är uppladdningsbara via USB port.
Jag fördrar att ha sändaren (jag har Futaba 14MZ) på traditionellt vis hängande i sändarens halsremsfäste med halsrem och sen håller jag spakarna med tumme-pekfinger. Men när jag har Raydiowarm sändarpåsen så får jag flyga med lite annat grepp på spakarna för det går inte att hålla sändaren på samma sätt inne i sändarpåsen.
Man får anpassa sig helt enkelt.
Lite bilder nedan på Raydiowarm Mk IV (som den senaste versionen hette) och HotRox värmarna. Jag använder en Futaba (Robbe) halsrem till min Raydiowarm men det följer med dels en sele dels en vanlig halsrem.
Jag hade först en tidigare version av Raydiowarm men köpte senare version MK IV som har den fördelen att infästningspunkterna för halsremmen är på locket och drar därmed upp "taket" så att spakarna och fingrarna inte tar i takets undersida. Den tidigare versionen hade inte den finessen att hålla uppe taket när den hängde i halsremmen.
Även några bilder nedan på lite vinterflygning för några år sedan, just den dagen var det neråt minus 20 grader kommer jag ihåg. Jag hade skottat upp en "startbana" på isen dagen innan och på första bilden är jag på väg ner från parkeringen till sjön med modell, sändarpåse och ryggsäck med 20 kg 12 volt blybatteri och laddare m.m. Kan även nämna att jag numera använder 12 volt AGM blybatteri (de gula från Biltema) och de fungerar bra i kyla att ha som strömkälla för laddaren. AGM batterier är dyrare men man slipper också risken för spill av batterisyra (har förstört många byxor och även en ryggsäck på det sättet tidigare).
Som de flesta kanske vet så är det inte speciellt kallt även om det är neråt 20 minus ute, bara det är vindstilla. Rör man på sig kan man faktiskt vara utan vantar en bra stund innan det känns kallt om fingarna. När jag flyger när det är så pass kallt ute så rör jag på mig väldigt mycket mellan flygningarna - springer en sväng, hoppar och flaxar med armarna, då är det inga problem att hålla kroppen varm. Kläder i flera skickt förstås och gärna liggunderlag eller liknande att stå på när man flyger så man inte kyls av underifrån om fötterna när man står och flyger, även om man har bra vinterkängor. Det finns inte mycket som slår en vindstilla vinterdag med solsken och flygning på isen. Rekommenderas om man inte provat på detta. Tycker eldrivna plan är enklast på vintern för egen del.
/Bo
Senast redigerat av bem den 2015-10-18 klockan 12:17.