Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: fästa gängad stång till kolfiberör

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard fästa gängad stång till kolfiberör

    Jag har tänkt att använda ett kolfiberrör som stötstång mellan servo och höjdroder. Men hur fäster man bäst en gängad stång till ett kolfiberrör? (gängstången tänkte jag skruva fast linken i) Hade det varit en rundstav av trä hade jag borrar ett hål i staven och gjort en vinkel på gängstången och trätt den igenom och sedan lindad med tråd. Men hur blir det att borra i en kolfiberstång? Splittras den då?

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Onödig fråga. Jag testade att borra i en överbliven stump och det gick ju hur bra som helst.

    /Mats

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    En klassiker är att efter du stoppat in den gängade stången och limmat den, linda utanpå skarven med sytråd och dränka detta i ca-lim.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    En klassiker är att efter du stoppat in den gängade stången och limmat den, linda utanpå skarven med sytråd och dränka detta i ca-lim.
    Går bra med krympslang också
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Standard

    Jo exakt så brukar jag göra när jag använt rundstav av trä och nu blev det likadant med kolfiberstaven. Jag använde dock epoxy istället för ca.

    Binder man fiskeflugor har man fina verktyg att linda tråd med

    /Mats

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Brukar använda sådanahära:

    http://www.skanehobby.se/911-lodhyls...-10st-kav.html

    Blir snyggt och starkt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Standard

    Gäller att hitta en som passar röret då såvitt man inte köper delarna samtidigt. Jag hade ett överblivet rör liggande. Men håller med om att det skulle se snyggt ut. Samtidigt skulle jag nog vara lite nojig för att limmet skulle släppa även om det inte är troligt.

    Sätter du hylsan inne i röret eller utanpå. Jag har ett lite grövre rör så jag tvivlar på att det går att hitta en med rätt diameter. Modellen är lite drygt 2 m i spw.

    /Mats

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag brukar gänga kolfiberröret invändigt och sen limma dit en bit gängstång med epoxy eftersom man inte hinner skruva in den om man limmar med CA lim. För att sen kolfiberröret inte skall kunna spricka så limmar jag en bit passande mässingsrör utanpå.

    Man kan även göra tvärtom så mässingsrörbiten sitter på utsidan när man gängar röret - det minskar risken för att kolfiberröret spricker på längden. Gängtappen i skruvdragare brukar vara bra.

    Om man inte vill gänga röret så kan man limma in en passande slätände men därefter borra två 1,5 mm hål genom kolfiberröret och genom slätänden och slå in två rörstift 1,5 mm ( i vinkel mot varandra så de inte ger sprickanvisning åt samma håll ) som kapas flush med utsidan på röret. Därefter limma på ett mässingsrörbit som ovan nämnts.

    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vad gäller allt som har med styrning att gälla, oavsett om det gäller stötstänger eller annat viktigt för flygningen, använder jag aldrig Ca. Anledningen är att Ca har en tendens att åldras utan värdighet. Det blir sprött och kristalliserar sig under tid. Visst det beror ju naturligtvis på hur länge den förväntade levnadstiden på farkosten är. Har Ca limmade flygplan som härstammar från mitten -70 tal och framåt som ska upp till nästa säsong och dom ska inte upp i luften innan det är åtgärdat. Samtidigt verkar det som om dom vibrationer som uppstår i främst 2-taktsmatade motorer levererar, förstör hållfastheten. OBS egna reflektioner o erfarenheter.

  10. #10
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Har någon testat med aluminiumrör istället för kolfiberrör?
    Har c:a 65-70 cm mellan servo och höjd / sida där jag vill ha ett stabilt linkage.
    Tips och råd välkomnas.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Eftersom jag även sysslar med bågskytte så använder jag aluminiumpilar till stötstänger. Dom finns i längder upp till 32 tum, ca 80 cm. Hittar du en bågskytteklubb i närheten så kan du nog få några avlagda skaft. Otroligt lätta men mycket starka och finns i flera storlekar. Jag limmar gängpinnen med smältlim och det fungerar utmärkt men glöm inte att göra en bock på pinnen innan den limmas in i röret. Att borra ett litet hål och vinkla ut pinnen går också bra. Kolfiberrör hatar jag däremot då de har en benägenhet att spricka på längden om man försöker att bearbeta dem.

    Kay krut

  12. #12
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Har köpt Alu rör 5 mm ytter-3 mm innerdiameter på Bauhaus där jag får in 3 mm pianotråd som är gängad i ena ändan.
    Men då använder du en större dimension? Har även 6 mm ytter 4 mm inner diameter, är i 1 meters längder eller 2 meters.
    Har tänkt att försöka borra rakt igenom med en spik igenom och även limma med epoxy, men misstänker att pianotråden är för hård att borra igenom.

    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men Bauhaus har väl inte alurör av den kvaliten som behövs till stötstänger (pilar)?

  14. #14

    Standard

    Har limmat gängstång direkt i kolfiberröret med epoxy, håller än så länge. Tycker man att det går för lätt i hålet kan man kröka spetsen man sticker in en liten aning.

  15. #15

    Standard

    Kolfiberrör finns det två olika av... de med fibrerna längs med som är den "enkla" varianten som inte håller om man tex borrar i dem, sen finns ju de som är flätade, som tex armarna på Tarot-multicoptrar och dylika, men jag vet inte hur smala det finns.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •