Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: E denna rx o tx tillåten i sverige

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard E denna rx o tx tillåten i sverige

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...dare-mottagare

    Får man använda så starka saker i sverige

  2. #2

    Standard

    På de frekvenserna gäller det att man har amatörradiocertifikat. Har man det får man ha sändare på 1000W dvs bra mycket mer.

    Det betyder också att alla radioamatörer kan störa ut din video om de sätter igång sin radio på samma frekvens som du använder.

    I övrigt så behöver du sällan mer än 800mW på de frekvenserna för de når så långt och penetrerar så bra
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Okok så om ja har den oavsett styrka måste jag ha certifikat? Jag har en likadan fast på 800 mw

  4. #4

    Standard

    Ja det måste du införskaffa för att få använda sändare på 1.2/1.3ghz bandet.

    Dessa frekvenser är tillåtna om du har ett amatörradiocert.

    Andra problem är att vi bara får ha sändare på 20mW på 5.8Ghz och 100mW på 2.4Ghz
    (bestämmelser från PTS)

    433Mhz som är fria band används av mycket annat också, nästan vilken komradio som helst kan ställa in dessa frekvenser. Det är ju inte så kul om man tappar kontakten på sitt LongRange-system pga en grävmaskin med en radio.

    Du får tex inte sätta på en Wifi-Booster på din radio för att öka uteffekten och på så sätt kunna flyga längre bort.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Med andra ord så alla som använder 600mw tx på 5.8 ghz nätet för fpv bryter mot reglerna?

  6. #6

    Standard

    Ja, så är det enligt PTS regler (Post och telestyrelsen)

    Kolla gärna på deras frekvenslista där det står vad frekvenser används till och hur starka sändare får vara.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Intressant... inte många som följer detta då. Men jo får ta en titt där sen

  8. #8

    Standard

    Det är väl upp till var och en att sköta det - det är aldrig fel att veta om vad som är rätt och fel.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    Sant, det är bra att känna till reglerna så att man är medveten om ifall man bryter mot dem. I vissa fall kan det också vara bra att fundera lite över varför de finns. Enligt mitt förmenande kan man lugnt strunta i att 20 mW är övre gränsen för 5.8 eller att man inte får flyga bortom LOS (så länge man brukar en stor portion eget omdöme) medan t ex regeln att man inte ska flyga i kontrollzoner eller den är man måste hålla sig under 120 m bör respekteras.
    Vad gäller att 433 MHz kan störas av polis radiosändare här jag aldrig uppfattat det som ett stort problem efter att ha använt detta några år.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    ... Enligt mitt förmenande kan man lugnt strunta i att 20 mW är övre gränsen för 5.8 eller att man inte får flyga bortom LOS (så länge man brukar en stor portion eget omdöme) medan t ex regeln att man inte ska flyga i kontrollzoner eller den är man måste hålla sig under 120 m bör respekteras. ...
    Huruvida du bryter mot regelverk är ditt beslut. Flyger du från ett klubbflygfält förväntas du dock följa de lokala fältreglerna avseende exv. LOS.

  11. #11

    Standard

    Jag vet. Undrar när klubbarna ska vakna och inse att de kommer att dö ut så småningom om de inte kommer över det där?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kommer över vad ? Utanför LOS har ju bl a med det allmänna regelverket i landet att göra samt inte minst försäkringsvillkor så det styr inte klubbarna själv över i speciellt stor grad.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Klubbarna styr vad som står i deras eget regelverk samt hur detta implementeras. Jag vill utveckla det jag skrev i förra posten lite. Se på era egna klubbar. Hur många medlemmar har ni under, säg, 50 år? Jag gissar att det är ytterligt få. Det beror på att nästan hela återväxten inom hobbyn sker inom FPV. Därför är det extremt kontraproduktivt för klubbarna att förfölja FPV-folket på det sätt som nu görs. Vad tror ni kommer hända när gubbarna som håller på nu försvinner? Vi som håller på med FPV klarar oss som regel utan klubbarna eftersom vi kan flyga lite var som helst men motsatsen gäller inte.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har t ex inget som helst FPV-förbud utan det finns många FPV-flygare och det har dessutom tillkommit en hel del nya medlemmar detta år. Däremot kan ju inte klubbarna gå emot varken de lagar och reglementen som gäller avseende flygning utanför LOS eller de försäkringsvillkor som gäller. Vad tror du förresten det är som ligger bakom de skärpningar av regelverket för vår gemensamma verksamhet som nu är på G ? Det är i alla fall inte flygningarna inom den organiserade delen av modellflyget...
    Roger

  15. #15

    Standard

    Du skall alltid följa de lagar och regler som finns oavsett om du är medlem i en klubb eller ej. Väljer du att inte vara med i en klubb är det ännu viktigare att följa gällande regelverk, speciellt alla regler och krav för FPV och UAV som finns.

    Du har fel inställning till saker och ting om du bara tror reglerna är till för att bråka med FPV piloter.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Problemet med att flyga utanför LOS är att ingen försäkring gäller och du blir personligt ansvarig för den skada du ställer till med. Orsakar du flygplanskrash med utrikes- eller inrikesflyg kan du bli stämd på någon miljard kronor.
    fredrik

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi har t ex inget som helst FPV-förbud utan det finns många FPV-flygare och det har dessutom tillkommit en hel del nya medlemmar detta år. Däremot kan ju inte klubbarna gå emot varken de lagar och reglementen som gäller avseende flygning utanför LOS eller de försäkringsvillkor som gäller. Vad tror du förresten det är som ligger bakom de skärpningar av regelverket för vår gemensamma verksamhet som nu är på G ? Det är i alla fall inte flygningarna inom den organiserade delen av modellflyget...
    Roger
    Jag vill vara med här : den största syndabocken är DJI och liknande som gör att folk (läs EJ hobbyentusiaster) får en plattform kapabel till all möjlig idioti som manualen ej täcker...rätt ur lådan.
    Sedan får VI regelverk utarbetat efter dessa människors kapacitet eller vad vi ska kalla det; en insikt i detta behövs läggas till i debatten då t ex keffe1 är en av de mest säkerhetstänkande människor jag vet; han cyklar med hjälm t om kör aldrig för fort etc. Och detta speglas givetvis i hans hobbyutövning.
    Om personer som han (och jag) kommer begränsas (el kriminaliseras) i vår hobbyutövning pga tidigare nämnda klantarslen så får jag nog en stroke - kom igen; vi måste kunna och veta bättre än så!

    Närapå alla olyckor eller incidenter vi ser handlar om en hyllköpt DJIkopter och där blir "drönare" farliga, när folk som köper en sådan här maskin 'på skoj' eller hur jag skall uttrycka mig.

    Vidare; även om vissa flygklubbar egentligen inte har regler MOT FPV så har de inte heller regler FÖR FPV vilket visar klart och tydligt att man ej ser på dessa farkoster med någon form av vilja att ha dessa medlemmar..tyvärr av den äldre generationen gubbar som nämns tidigare i tråden.
    Det finns en stor poäng i att utdöende flygklubbar är nära förestående och ovilja att erbjuda hjälp, stöd och klubbmiljö för unga fpv-piloter blir sannolikt sista andetaget för vissa klubbar, det är inte kul att betala medlemsavgift för att vända bilen om man ser att det är visst folk på fältet och man orkar inte bli föreläst för (igen och igen och t o m när du har goggles nere så du kan ej fly heller) för man råkar ha med en fpv-modell eller gud förbjude; en multikopter...

    Vad gör man då om man t ex BARA flyger FPV? Jag tänker att då går man så småningom ur den klubben så gubbarna kan flyga sina balsakärror ifred. .

    Som en kontrast till detta fick jag tipset om en sluten facebookgrupp kallad "FPV I UPPSALA" som har inte mindre än 140medlemmar!!!! Som alla på ett eller annat sätt håller på med FPV.
    Jag gick med där och fick på en gång mer "klubbkänsla" och jag skrev på kul att jag skulle ut och flyga om en timme och folk kommenterade och ville veta var och flyga med mig - omedelbart!
    Rekommenderas varmt om du gillar FPV och bor kring uppsala!
    Jag ser denna grupp växa och vara väldigt aktiv; dessa 140+ medlemmarna är ju faktiskt nåt som Uppsalas 2 flygklubbar totalt missar ,RFK Fyris t ex, där skulle man lätt kunna sätta upp lite permanenta airgates billigt och locka till sig en ordentlig tillökning av medlemmar; problemet blir väl att de flyger FPV ....

    En vän flög fpv igår (1300mm spv, vitt plan) och grå molnbas som bakgrund, jag såg honom märkligt nog vid 960m avstånd; är detta då lagligt? Jag såg honom som en prick men jag såg ändå färdriktningen...

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - vi håller t ex just nu på med att planera en fast träningsbana för quad-racing i omedelbar anslutning till vårt fält. Och sådana aktiviteter pågår säkert på flera ställen. Och numera är det mest EPP/EPO-kärror på fältet.. Och många av quad-flygarna är ju dessutom intresserade av vanliga kärror och de som hittills inte stiftat bekantskap med det "nya" modellflyget får träffa entusiaster som gärna berättar om det så det är ju en klar win-win att samarbeta.
    Sen håller jag med om detta att det till stor del är de s k Phantom-flygarna som ställt till det - alltså den kategori du beskriver.
    Roger

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gustaf - vi håller t ex just nu på med att planera en fast träningsbana för quad-racing i omedelbar anslutning till vårt fält. Och sådana aktiviteter pågår säkert på flera ställen. Och numera är det mest EPP/EPO-kärror på fältet.. Och många av quad-flygarna är ju dessutom intresserade av vanliga kärror och de som hittills inte stiftat bekantskap med det "nya" modellflyget får träffa entusiaster som gärna berättar om det så det är ju en klar win-win att samarbeta.
    Sen håller jag med om detta att det till stor del är de s k Phantom-flygarna som ställt till det - alltså den kategori du beskriver.
    Roger
    Skitbra- det gör ju er flygklubb mycket mer attraktiv!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Problemet med att flyga utanför LOS är att ingen försäkring gäller och du blir personligt ansvarig för den skada du ställer till med. Orsakar du flygplanskrash med utrikes- eller inrikesflyg kan du bli stämd på någon miljard kronor.
    Som jag ser det är problemet med att orsaka en fullskalakrasch inte ev ekonomiskt ansvar för mig personligen. Problemet skulle vara att människor kunde komma till skada, något som till varje pris måste undvikas. Det är detta man måste ha i huvudet när man flyger. Alltid. Så vitt jag vet har detta aldrig skett pga FPV-flyg. Samma kan inte sägas om övrigt modellflyg. Att modellflyg utanför LOS medelst videolänk skulle öka risken för sådana olyckor stämmer helt enkelt inte så länge övriga regler följs. Däremot är det en risk när det flyga inne i kontrollzoner etc, något som kan göras både med och utan videolänk. Det är också en risk om man flyger ovanför de 120 mer som är lagligt tak, något man ofta ser LOS-flygare göra men jag själv i princip aldrig gör.

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Du skall alltid följa de lagar och regler som finns oavsett om du är medlem i en klubb eller ej. Väljer du att inte vara med i en klubb är det ännu viktigare att följa gällande regelverk, speciellt alla regler och krav för FPV och UAV som finns.

    Du har fel inställning till saker och ting om du bara tror reglerna är till för att bråka med FPV piloter.
    Så du menar att det är ett rimligt regelverk som säger att man måste ha teknik som inte ens existerar (radartransponder för modellflyg) eller betala avgifter som få privatpersoner har råd med? Då har vi olika uppfattning om vad som är fel inställning.


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi har t ex inget som helst FPV-förbud utan det finns många FPV-flygare och det har dessutom tillkommit en hel del nya medlemmar detta år. Däremot kan ju inte klubbarna gå emot varken de lagar och reglementen som gäller avseende flygning utanför LOS eller de försäkringsvillkor som gäller. Vad tror du förresten det är som ligger bakom de skärpningar av regelverket för vår gemensamma verksamhet som nu är på G ? Det är i alla fall inte flygningarna inom den organiserade delen av modellflyget...
    Roger
    Eftersom du säger i ena andetaget att ni har många organiserade FPV-flygare och i nästa att det inte är den organiserade delen av modellflyget så antar jag att du menar okunniga buskflygare med kompetenta maskiner (som kan flyttas med eller utan videolänk) men utan kunskap. I så fall håller jag med dig. Men du måste ju hålla med om att många regler som omgärdar FPV-flyget är fåniga. Nummer 1 bland dessa regler är att man måste ha en spotter. Nummer 2 att man inte får flyga utom synhåll.

    Det tycks finnas en inställning hos både lagstiftare och det traditionella modellflyget som går ut på att flygning utanför LOS medför ökade risker. Det är en felaktig uppfattning förutsatt att det görs på rätt sätt. Bättre skulle vara att göra som jag förespråkat i många sammanhang: att legalisera flygning bortom LOS men samtidigt införa krav på någon form av förarprov, kanske registrering av drönare osv. Då skulle man nog få bort de värsta avarterna och samtidigt låta de som vill utöva den hobby de brinner för.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •