Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: räkna ut flyg tid på batterier

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard räkna ut flyg tid på batterier

    hur gör man finns det någon formel eller lat hund
    mycket tacksam

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om man mäter kan man enkelt ta reda på det. Utan mätning är det mer åt hållet gissning.
    Men här gissar vi: Ström * Tid * Spänning = Energi. För flygtid är vill du ta reda på genomsnittlig energiförbrukning.
    Ett exempel. Jag flyger min Acromaster i 7 minuter. Batteriets kapacitet är 2250mAh (eller uttrykt i energi 25,0 Wh 2,25Ah*11,1V=25,0Wh). Batteriet är nämligen på 3S.

    Efter 7 minuter har jag cirka 20% kvar. Jag har då förbrukat 80% av 2250mAh = 1800mAh.
    Snittförbrukning =1,800Ah * 60 min/h / 7 min = 15,4A. Om jag ställer timern på 6 minuter har jag alltid energi kvar även om jag flyger lite vildare än vanligt. Maxström som jämförelse är 55A.
    fredrik

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    den köper jag .snacka om öppet mål .2-0

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om man mäter kan man enkelt ta reda på det. Utan mätning är det mer åt hållet gissning.
    Men här gissar vi: Ström * Tid * Spänning = Energi. För flygtid är vill du ta reda på genomsnittlig energiförbrukning.
    Ett exempel. Jag flyger min Acromaster i 7 minuter. Batteriets kapacitet är 2250mAh (eller uttrykt i energi 25,0 Wh 2,25Ah*11,1V=25,0Wh). Batteriet är nämligen på 3S.

    Efter 7 minuter har jag cirka 20% kvar. Jag har då förbrukat 80% av 2250mAh = 1800mAh.
    Snittförbrukning =1,800Ah * 60 min/h / 7 min = 15,4A. Om jag ställer timern på 6 minuter har jag alltid energi kvar även om jag flyger lite vildare än vanligt. Maxström som jämförelse är 55A.
    okej det går om jag vet tiden och förbrukningen .när jag köper en motor står det max WATT,max AMPER,hur räknar jag då.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vad en motor maximailt tål har inte med saken att göra.
    Du måste mäta hur mycket din uppsättning drar.

    Kör t.ex 1 eller 5 minuter. Ladda och kolla hur många mAh du fick fylla på.
    Eller har du en tångamperemätare så kan man räkna via det mätvärdet.
    /A

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En rimlig kalkylator är denna
    http://ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en

    Sedan är det väldigt individuellt beroende på flygstil, väder och höjd över havet samt temperatur för faktisk flygtid.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Sedan är det väldigt individuellt beroende på flygstil, väder och höjd över havet samt temperatur för faktisk flygtid.
    Jag flyger dubbelt så länge som en nybörjare på samma batteri utan att du ser någon skillnad på flygningen som sådan.
    Superhero

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Henke2, hoppas du inte flyger så det ser ut som en nybörjare!
    Visst, med mer erfarenhet flyger man mer effektivt och trottlar olika under flygningen. Sedan är det tyvärr många som också inte alls rör vänsterspaken förrän det är dags att landa.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det går i praktiken inte att räkna ut. Flyg din kärra en viss tid - kolla sedan hur mycket du laddar in i batteriet. Säg att du har ett 3S2200-batteri, du flyger 5 minuter och får sen ladda i 800 mAh. Sen bör du inte tömma acken till mera än typ 70--80 % - alltså i fallet med en 2200-ack runt 1600--1700 mAh. Eftersom du flög 5 minuter och förbrukade 800 mAh så kan du alltså flyga ungefär dubbelt så lång tid för att hålla dig inom 1600--1700 mAh - alltså 10 minuter. Gör sen dessa kontroller under några flygningar så ser du rätt snart vad du brukar "snitta" på. Det jag beskrivit är ju samma princip som Fredrik redan nämnt.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Jojo. Men nu köper vi första batteri flyget. Ingen i klubben använder el flyg . Så vi har ingen referens att gå på. Tanken var att inte köpa för små batterier eller för stora

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jaha, om ni inte har några grejor att mäta på än så är det bara att:
    1. Gissa o chansa.
    2. Använda kalkylatorn länkad tidigare.
    3. Använd en annan kalkylator: http://www.drivecalc.de/
    4. Gå på säljarens rekommendationer.
    5. Lyssna på någon som har samma maskin med samma uppsättning.
    6. Fråga här på rcff eller smf.
    7. ...

    /A

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om det är din el-motoriserade Poison du funderar på så är faktiskt mitt exempel på Acromaster rätt likt. Det är trots utseendeskillnad likartade plan, som Poison mer åt fun-fly hållet, Acromastern mer åt akrobatikhållet. Acromaster väger cirka 1200 gram, Poison cirka 1400 gram. Jag tror den tjockare vingprofilen och högre vikten på Poison gör att du måste snitta på kring 20A-25A (vid 3S batteri) i stället för mitt snitt på 15A. Om du vill ha 10 minuters flygning skulle det kräva 3,3Ah-4,1Ah,
    Ska du ha 20% marginal betyder det batteri på 4000mAh-5000mAh. Detta låter lite mycket i vikt på ett sånt litet plan och jag föreslår att du nöjer dig med kortare tid. Jag föreslår också att du skaffar nåt sätt att mäta förbrukningen. Jag använder telemetri, WattsUP och EagleTree Logger 4.0. (beroende på mottagare och plan)
    Exempelvis kanske ett 2700mAh batteri räcker till 6min45sek om du drar 20A i snitt och har 20% kvar.
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jaha, om ni inte har några grejor att mäta på än så är det bara att:
    1. Gissa o chansa.
    2. Använda kalkylatorn länkad tidigare.
    3. Använd en annan kalkylator: http://www.drivecalc.de/
    4. Gå på säljarens rekommendationer.
    5. Lyssna på någon som har samma maskin med samma uppsättning.
    6. Fråga här på rcff eller smf.
    7. ...

    /A
    Funkar lathund 2-1

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Om man kör med 4S 2200mah så ökar jag flygtid.? Eller tänker jag fel

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du höjer vikten om du går upp från 3S2200 till 4S2200. Säg att 3S2200-batteriet väger 200 gram, 14% av 1400 gram (planet totalvikt) och du går upp till 250 gram, det blir 17% av 1450 gram.

    Du får 4/3 (33%) mer energi i batteriet. Om strömmen var 20A vid 11A är detta 220W. 220W vid 4S blir cirka 15A. Men behövd effekt ökar med ökat vikt på planet. Du ökar vikten på planet med 3%. och kanske behöver 1,5% mer energi.

    Det går egentligen lika bra att höja energin 33% genom att öka cellstorleken i stället. Då får du 3S 3000mAh, och också längre flygtid.

    Kolla bara upp vilka batterier som passar bäst i planet. jag tror 3300mAh kan vara lite för långa för en Poison.
    fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Jo batteriet blir för långt. Det där var bra beskrivning

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har föregångaren till denna - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Har berett mig och mina flygarkompisar mycket nöje...
    Som vi alltid säger - Att mäta är att veta. Och en strömtång/strömamperemeter är ett väldigt enkelt sätt att mäta (tången runt en av sladdarna från acken till reglaget).
    Ökar du från 3S till 4S utan att minska propp-dimensionen så kommer motorn att dra avsevärt mera ström men balanserar du denna spänningsökning med en minskning av propp-dimensionen så kan du få det resultat som Fredrik beskriver.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •