Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
Bra skiss där Lars, men alla gångjärnen måste ju gå fritt vid kroppskanten. Sedan behöver dom ju inte gå hela vägen ut till luckans kant heller. Tog mej friheten att ändra lite överdrivet i din skiss.
/A
Tack Anders, snyggt ändrat!
I en riktig projektion framifrån hade gångjärnen dolt varandra, Därför gjorde jag en bild med konstruktionen sedd från en punkt längs gångjärnslinjen någonstans framför luckan.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Gångjärnsleder.JPG 
Visningar:	170 
Storlek:	78,7 KB 
Id:	56075
En zoomning av bilden från sid.1 i Mosquito-boken visar att "gångjärnens" rörliga delar är spantbågar som har en U-formad del vid upphängningspunkterna. Spantbågarna har också öron för dragstängerna som kan stänga luckorna. Denna bild är sedd från en punkt nedanför gångjärnslinjerna och sidledes i mitten av flygkroppen.

Jag förstår Ulfs mätresultat som att den mellersta upphängningspunkten måste sitta 5 mm längre in i kroppen (sidledes) än de andra två. Börja med att göra en c:a 25 mm bred provbit som passar längs kroppskanten och som simulerar den del av luckan där gångjärnen skall sitta. (Du har ju gott om lister) Fäst det främre och bakre gångjärnets fasta del nära kroppskanten. Fäst gångjärnens rörliga delar i provbiten där dessa gångjärnsdelar hamnar med stängd lucka. Vik ut provbiten som när luckan öppnas och jämför med det gamla fotot ovan. Nu kommer du åt att bestämma var den mellersta upphängningspunkten skall placeras. Sätt en rak och hård pinne(list eller rör) mellan de främre och bakre upphängningspunkterna. Leden i det mellersta gångjärnet skall sitta där pinnen korsar spantet vid "5 mm" i ditt foto. Fäst nu det mellersta gångjärnet, i detta spant och i luckan, så att leden hamnar i gångjärnslinjen. Nu skall det gå att stänga provbiten utan att det spänner i något av de tre gångjärnen.

Du hade förstås fäst gångjärnen provisoriskt med dubbelhäftande tejp eller CA-duttar så att du kan återanvända gångjärnen på den riktiga luckan. Alternativt hade du gjort gångjärnen också i form av provbitar. Jag tycker det ser lockande ut att göra som i förebilden där gångjärnets rörliga del är integrerad med luckans spantbåge.


Beklagar sent svar men det är så mycket "annat" som måste göras i december...
Lars