Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 4,21 V Max (Gravity LiPo)?

  1. #1

    Standard 4,21 V Max (Gravity LiPo)?

    Fick nyss hem 4 st Gravity 3S 1300 LiPo 30-40C.
    Läser på baksidan och där står det att cellspänningarna inte får överstiga 4,21 V.
    Jag tycker det alltid varit 4,25 V tidigare på LiPo's och laddarna mina har alltid laddat så det blivit allt mellan 4,1x-4,2x V.
    Ibland har en cellspänning varit över 4,25 en kort stund efter laddning, men sjunker ner till en lägre stabil spänning rätt fort.
    Men max 4,21? Ska jag måsta byta laddare? Har två Hyperion och även haft en ThunderPower-laddare (som fick upp cellspänningarna bättre än Hyperion), samt nån till Mega eller va den heter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Om du är säker på att mätaren stämmer så låter det som om du behöver en bättre laddare. Vid 4.25v så börjar det väl bli väldigt farligt!?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Min laddare kör alltid max 4,2 v

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Ska man vara lite rädd om sin ackar ska man inte gå över 4.20V . Jag har ställt om mina iCharger till 4.19V för att ha lite marginal.
    /A

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Fick nyss hem 4 st Gravity 3S 1300 LiPo 30-40C.
    Läser på baksidan och där står det att cellspänningarna inte får överstiga 4,21 V.
    Jag tycker det alltid varit 4,25 V tidigare på LiPo's och laddarna mina har alltid laddat så det blivit allt mellan 4,1x-4,2x V.
    Ibland har en cellspänning varit över 4,25 en kort stund efter laddning, men sjunker ner till en lägre stabil spänning rätt fort.
    Men max 4,21? Ska jag måsta byta laddare? Har två Hyperion och även haft en ThunderPower-laddare (som fick upp cellspänningarna bättre än Hyperion), samt nån till Mega eller va den heter.

    4.23 har jag för mig li-po inte skall över och de flesta stannar på 4.2v. Sen kan man ju undra hur du mäter? Slicka på fingret eller med en Fluke?
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •