Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 110

Ämne: Östersundsträffen / RCFF Shootout (?) 30/6 - 3/7 2016

  1. #21
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hemsidan uppdaterad! Ni som anmält er redan och vill vara med i "fly only" tävlingen kan antingen maila oss eller göra en pilotanmälan till på hemsidan.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  2. #22


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ni planerar väl in Östersundsträffen och Fly Only skalatävlingen?? Vore trevligt att se lite bilder av modeller som kommer...

    Själv har jag fått klart en sits så nu skall det bara till en pilot och ett flygplan - än så länge är det ju gott om tid!





    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hallå där, finns det ingen hejd på dig Kjell? Nu vågar ju inte jag komma upp med min Camel.

    Den ser fin ut, din korgmöbel. Jag funderade ett tag på att göra en likadan till min Camel men så beslutade jag mig för att avstå. Man ser ju inte så mycket av den när gubben sitter där. Fast nu har du gjort mig lite febrig, kanske jag ska göra en ändå. Det finns en fin ritning och beskrivning på nätet som jag tankade ner för en tid sedan. F-n vet.


    Kay krut

  4. #24

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Och ur töcknet reste sig en kamel, dammig och lite vilsen men dock en Sopwith Camel!

    Efter nästan fem månaders byggande, med allt för många avbrott för annat hyss, har jag äntligen fått kärran färdig. Allt är nu installerat, tyngdpunkten rätt och alla vinklar dubbelkollade. Till och med "Lill-Krut" har hittat sin plats. Vikten på härligheten slutade på 7,4 kilo och för en 1:4 skalakärra som denna så är det nog ganska bra slutresultat. Vingytan ligger på ca 140 kv.dm så den lär nog flyga.
    Förhoppningsvis ska den med upp till Östersund och delta i skalatävlingen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3807.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	110,4 KB 
Id:	57101   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3809.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	57102   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3812.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	89,4 KB 
Id:	57103  

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vilken skönhet!!
    Och sedvanligt fint detaljarbete.
    Där ligger en annan i lä....
    Retroholic!

  6. #26


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lysande! Men piloten ser lite sammanbiten ut....Ser fram mot att se den i verkligheten om 136 dagar och 11 timmar.

    MVH
    Kjell

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #28
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Den är grann!
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #29


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Nu får vi hoppas att några Tyska kärror letar sig till Optand och Östersundsträffen så Lillkrut och Lillkjell får lite jobb att göra med att försvara lufthavet.......
    Håller på med beväpning och andra detaljer för detta ärofulla uppdrag...







    MVH
    Kjell

  10. #30
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    21st anmälda så här långt! Missa som sagt inte årets kanske trevligaste modellflygträff, i tråden ser ni några av vinterns byggen som kommer att kunna beskådas på plats, samt många många fler fina modeller.

    Välkomna!
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  11. #31
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Pratat men Kjell, vi lottar ut en scannad och printad pilot i lämplig storlek. Det som krävs för att vara med i utlottningen är att delta som pilot i Östersundsträffen 2016. Vinnare utses på lördag em/kväll på träffen då de flesta deltagarna brukar var på plats.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    25 anmälda, varav hälften från vårt grannland i Väster, skynda att anmäla er, i morgon kan våra Norrmän vara i majoritet på träffen och ta över hela träffen, då blir det andra bullar.

    Anmäl er idag i morgon kan det vara för sent.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Cuben servas, en ny prop har jag hittat, Kay Krut o du store allvetande Cubmirakel, är en 19x10 lagom till en Saito 56a glöd, har även hittat en lämplig pilot.

    Väntar ivrigt och med kraft på ditt svar o store Cubguru.

    K-Å
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cub stor prop.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	107,5 KB 
Id:	57294   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cub pilot.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	57295  
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  14. #34

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kjell-Åke.
    En 19-10 propeller är förträfflig till framdrifvning av flygfarkostmodeller. Den ska dock vara anpassad till den, för tillfället valda motor som i sin tur är till modellfarkosten utsedd. Det är av ytterlig vikt att dessa tre komponenter äro väl anpassade till varandras kraft, arbetssätt samt övriga önskemål som piloten kan avkräfva.
    Det står dock helt klart att författaren, av ovan beskrivna inlägg att döma, kan ha förväxlat vissa naturlagar. En motor av nämnda storlek bör ej ha större luftskruv än att den, med tillfredsställelse, kan uppnå de varv som producenten har satt upp som mål. En skruv, propeller i detta fall, bör ha måtten 12x8 tum eller 13x 6 tum för att passa ovan nämnda motor.
    Dock kan författaren tänkas ha önskemål om att använda nämnda motor som startmotor för en större dito. Denna huvudmotor bör då, för att passa den propeller som föreslagits,18x10 tum, ligga inom spannet 180-220. Ett faktum kvarstår dock, är den tilltänkta modellflygfarkosten av tillräcklig storlek för dessa mått. Endast författaren själv kan, med största säkerhet, detta avgöra.

    Med ytterligt varma önskningar om en lyckad jungfruflygning.
    Kay krut

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Tack o store cubguru, ljuset i vår för övrigt mörka tillvaro i norrlands inland och EU stödområde 5.
    Jag har upptäckt ett stort bekymmer med kombinationen motor och skrufv, skruven tar i marken då den roterat 180 grader, är det en påfallande bra lösning att höja landningsstället eller ska man såga av skrufven? Motorn är för övrigt rejält upptrimmad för att klara av att rotera den monterade skrufven.

    Vägled mig i denna svåra fråga.

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  16. #36

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Bäste Cubägare!

    Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
    Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.

    Med hopp om bättring!

    Kay krut

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Optand i vinterskrud om en inte en alltför avlägsen tid kommer området fyllas av modellflygare, husvagnar, och fantastiska maskiner.

    Eventet heter Östersundsträffen och DU är inbjuden.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Optand feb.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	57305  
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Synd att det ligger så avsides.....
    Retroholic!

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Bäste Cubägare!

    Det går alldeles utmärkt att avtaga det överskjutande materialet å nämnda skrufv. Den åsyftade motorn är, under alla omständigheter alldeles för underdimensionerad för att klara av de motkrafter som nämnda skruv åsamkar. Att höja eller på annat sätt öka avståndet i framkant på den aktuella flygfarkosten, kan förorsaka oönskade effekter vid markkörning. Ett godtagbart alternativ vore att utöka motorns verkningsgrad, montera den vertikalt samt utnyttja de minimala kraftresurserna som till buds stå och använda farkosten som drönare (ett ännu icke vid pressläggningen uppfunnet ord)
    Dock kan man ifrågasätta om det över huvud taget kan finnas uns av framgång över detta projekt då det synes vara förkylt redan i inledningen. Dock bör man taga i beaktande att förslaget som sådant är lagt av en, till synes totalt okunnig person, dessutom hemmahörande i de norra delarna av vårt fosterland. Av denna anledning kan man antaga att projektet, med all sannolikhet kommer att tagas i land på ett eller annat sätt. Endast tiden kan ge besked.

    Med hopp om bättring!

    Kay krut

    Ohh store Cubguru vad vore väl världen utan dina genomtänkta råd i CUB sammanhang, vi vore och vilsna för evig tid. Har nu enligt dina upplysta råd minskat skrufvens omfång. För att spara min dyrbara tid så nöjde jag mig att såga af ena sidan på skrufven. Det mekaniska stycket vibrerar och för ett infernaliskt oväsen efter detta ingrepp O store Guru vad har jag gjort för fel.

    Upplys mig om vad jag nu ska ta mig till med min lilla pippi gula flygmaskin med en nallebjörn på fenan.
    Senast redigerat av K-Å den 2016-02-26 klockan 23:21.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Synd att det ligger så avsides.....
    Typ mitt i Svea Rike.

    K-A
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •