Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Iskalla sändarspakar.. Vad kan man lämpligen sätta på dom?

  1. #1

    Standard Iskalla sändarspakar.. Vad kan man lämpligen sätta på dom?

    Kör vanligtvis med fingervantar, klippta strategist för tumme och pekfinger. Men aluminuimspakarna blir ju extrent kalla att håll i. Vad kan man lämpligen trä över dessa?
    "Allting beror på allting"

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Varmt, mysigt och gott, kombineras gänra med en handvärmare för jägare elektronisk eller glödstickor
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

    Annars borde det gå att 3d printa nya toppar i plast.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Jo.. Har en liknande med värmeslingor i. Funkar dock inget vidare om man har ett plan man kastar iväg. Alternativt en Phantom med groundstation. Därav de avklippta fingervantarna :-)
    "Allting beror på allting"

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Kör vanligtvis med fingervantar, klippta strategist för tumme och pekfinger. Men aluminuimspakarna blir ju extrent kalla att håll i. Vad kan man lämpligen trä över dessa?
    Hittade felet fort, klipp inte av vantarna funkar bättre med vante än stelfrusen.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Nånstans har jag sett spakar med värme, men minns inte vilken tillverkare som hade det som option. Det va nån som även kan ha eller har knappar på spakarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett par lager med krympslang över spakknopparna gör det i alla fall lite bättre.
    Annars fungerar denna rätt bra - i alla fall om man kastar med vänster hand - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Det är rätt enkelt/snabbt att få in handen i just denna modell.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det här är samma i min cykelhobby. Jag cyklar skog med pekfingrar på bromsreglagen. Just aluminium är ju riktigt dåligt att hålla i. De som kör kolfiberreglage menar att det är skillnad.

    Är det värt att linda spakarna med något tygaktigt? Jag tänkte testa men har inte kommit på den där optimala lösningen.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Standard

    Det bör ju finnas styrkänsel kvar så tyg är nog lite för mycket. Köpte en gång de tunnaste skinnhandskar jag kunde hitta. Kunde jämföras med att försöka skriva på tangentbordet med dom på, och att flyga.

    Köpte en beggad sändare nån gång för rätt länge sedan. Kommer inte ihåg av vem. Satt nått silikonliknande på spakarna. Funkade bra. Fast att hitta nått sånt igen blir nog svårt. Provade att linda isoleringstejp en annan gång. Blev lite bättre.

    Nån mjuk silkonslang i rätt storlek kanke. Var man nu får tag på det...
    "Allting beror på allting"

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder numera oftast en sändarbag "TransMitt " om det är riktigt kallt.
    Handskar fungerar också bra, om man väljer rätt. Det handlar inte om att hitta så tunna handskarna om möjligt, utan snarare om att hitta en handske som hindrar fingrarnas rörlighet så lite som möjligt. Materiel är måste således vara följsamt och får inte smita åt runt fingrarna, vilket direkt hindrar rörligheten.
    För min del har jag fastnat för ett par Hestra Windstopperhandskar som jag inledningsvis trodde skulle vara alldeles för tjocka för att överhuvudtaget kunna fungera, men skenet bedrog. De är riktigt varma och fungerar fantastiskt bra att flyga med.
    Mitt tips är att du tar med dig sändaren till en välsorterad handskhandlare med sändaren i högsta hugg och prövar olika handskmodeller och storlekar.

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag kör med denna påse:
    http://www.alpyachts.ch/wordpress/?p...39&category=18
    Värmer med dessa:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Driver dem med Liop 4S/ 4Ah...Det är neemas problemas.
    Ruggigt bra lösning.
    (Bara vi får lite snö nu...suck).
    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Standard

    Jag använder krympslang på min spakar och det fungerar utmärkt.
    Jag har även satt in värmeslingor i min TGY sändarhandske.
    Handtagsvärmare för MC / ATV fungerar utmärkt som värmare i sändarhandsken och körs på eget 3S batteri.

    /Jonas

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis som Håkan så har jag svårt för handskar när jag flyger utan vintertid så blir det den "sändar-bag" som jag länkade till i mitt förra inlägg. Körde den senast idag när det var premiär för flygning med skidor på kärran...
    Roger

  13. #13

    Standard

    Här råder viss begreppsförvirring, med sändarhandske menar jag en väska med genomskinligt lock och hål för händerna på sidorna.
    /Jonas

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - namnet "sändarhandske" kan nog ge andra associationer. Jag brukar säga "sändar-bag" men väska går ju lika bra. Den Jonas talar om är nog den jag länkade till skulle jag tro. Nackdelen med det stora, genomskinliga locket är att det blir lite kallt om händerna kommer emot det men fördelarna överväger. Jag har mina sändare monterade i en "sändarpult" från Multiplex (i EPO) och hela denna klump går in i denna sändar-bag utan problem. Vid nåt ovanligt kallt tillfälle har jag haft en gammal "hederlig" handvärmare (med kolstavar) inuti för att höja temperaturen lite.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jo - namnet "sändarhandske" kan nog ge andra associationer. Jag brukar säga "sändar-bag" men väska går ju lika bra. Den Jonas talar om är nog den jag länkade till skulle jag tro. Nackdelen med det stora, genomskinliga locket är att det blir lite kallt om händerna kommer emot det men fördelarna överväger. Jag har mina sändare monterade i en "sändarpult" från Multiplex (i EPO) och hela denna klump går in i denna sändar-bag utan problem. Vid nåt ovanligt kallt tillfälle har jag haft en gammal "hederlig" handvärmare (med kolstavar) inuti för att höja temperaturen lite.
    Roger
    Stämmer bra, exakt den "handsken" du har länkat till är det jag använder.
    Sen har jag sytt in två fickor på insidan som jag har värmarna i.
    /Jonas

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Varför inte tillverka nya knoppar i tex. rödbok, tror inte att kommer att kyla så mycket.


    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Kör vanligtvis med fingervantar, klippta strategist för tumme och pekfinger. Men aluminuimspakarna blir ju extrent kalla att håll i. Vad kan man lämpligen trä över dessa?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Med risk för totalbrand! Jag köpte en sicken dära sändar muff eller vad det heter. Nu kan man iof köra med lipo värme men jag kör den gamla modellen. När jag jagade o körde mc så köpte jag en värmare med kolstavar som man futtar eld på o lägger i en ask. En sådan lägger jag i botten på sändarväskan. Det ger en behaglig värme. Trots allt är det häftigt att isflyga men dessa förfrusna fingrar kan man klara sig utan.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis sån som jag nämnde då, mogge... Alltså en sån här - http://www.racerback.se/handvarmare-for-kolstav-gyttorp
    Brukar finns hos välsorterade sportfiske-affärer.
    Men det viktigaste är sändar-bagen.
    F ö var det vinterflyg-premiär igår. Härligt att flyga kärror med skidor på igen. Fast man har väl inte riktigt vant sig med kylan ännu.
    Roger

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag sydde ihop en sändarpåse alldeles själv!
    Luddig och go' på insidan, tät och fin på utsidan. Bra i 10 sekundmeter på hangkanten...
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post239301
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Jag hittade en liten stuvbit av fodrat tyg typ tunt täckjackstyg som jag lade dubbelt och sydde ihop. Det blev riktigt skapligt. Det var länge sedan jag använde den men minns att sändaren faktiskt alstrade lite värme så jag frös inte ett dugg. Det är möjligt att nyare sändare har mindre värmeförluster.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •