Tyngdpunkten:
Använd den som rekommenderas i manualen till planet, med draging åt aningens lite nostung i början. En baktung modell kan bli lite lömsk så hellre lite framtung än baktung i början. Exakt tyngdpunkt brukar man genom trail and error prova sig fram till gradvis senare. Man provar då att flytta tyngdpunkten senare så man får en modell som flyger behagligt och inte blir "nervös" och oberäknelig som en modell som är (för) baktung lätt kan bli.
Roderutslag:
Är enklare att ange i millimeter uppåt och neråt. Procent - av vad (90 grader?)
Står det nåt i manualen hur stora roderutslag som rekommenderas?
Om ja följ dess till att börja med.
Sen att dual rate kan ställas in i procent av fullt servoutlag är en annan sak.
Lagom är nog bäst på premiärflygningen, för stora utslag i början kan skicka modellen snabbt i olämpligt flygläge.
Låt säga att du har 15 mm uppåt och 15 mm neråt på skevroderutlag på fullt utslag då kan du ha på dual rate utslagsbegränsning kanske halva det utslaget till att börja med. Liknande tänk på höjdroderutslag.
Mäta ström:
Köp en sån här billig tångamperemätare så mäter du enkelt strömstyrkan direkt på kabeln på LiPo batteriet när du provar el-motorn med propeller, när du testar på marken.
Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
Jag har en liknande fast jag köpte den på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000
/Bo