Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Maiden på Heron

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Maiden på Heron

    Hej!

    Nu har jag monterat, laddat och bundit nya kärran !!!.
    Blev ett nytt X power 3s2200mah35C som teknikmagasinet ockrade för 329!!!!!
    !
    Fick löda om esc -kontakten till dean också har aldrig sett en sådan som var på!

    Är det något att tänka på här nu om vädret tillåter Maiden imorgon?

    Jag har alltså bara flugit elsegelkärror under kilot med 2-batterier så nu är det extra tyngd, mycket mer kraft samt två kontrollytor till (flaps) och crowbroms , lite camber, reflex och vanliga flaps har jag programmerat .

    Kärran kastas iväg är det nåt utöver det vanliga att tänka på? Kasta hårdare? Brukar kasta snett uppåt bestämt med 3/4 trottel och tummen på höjdroder men nu är det över en meter spännvidd till! Skall jag ha lite flaps på under start kanske?

    Otroligt nöjd Tack alla som tipsade mig till Heron, pnp var helt färdigbyggd , inte en droppe lim och otrolig kvalité i foam och kontrollhorn, servon, allt känns riktigt riktigt BRA! Ska bli kul imorgon! ...

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Kan ju vara bra att göra en lämplig checklista hemma i lugn och ro som du sen tar med ut i fält och kollar över innan du flyger första start för dagen.

    Räckviddsprov är förstås en rutin att alltid ha med innan man flyger första start för dagen.
    Konstigt nog verkar få göra räckviddsprov med 2.4 GHz radio nuförtiden men jag gör det varje gång jag kommer ut till fältet och skall flyga. I min Futaba (14MZ) använder en speciell Range Check funktion (med RF Off) när jag utför räckviddskontroll, så kollas sen räckvidden genom att traska iväg ca 50 normala steg bort med antennens spets pekande mot modellen och fungerar det då skall räckvidden vara OK.
    För säkerhets skull är det bra att även kolla räckvidden med motorpådrag för att se att servona går felfritt även med motorn på olika varv inkl. fullgas.

    Sen är förstås viktigt att kolla så alla roder går åt rätt håll på modellen - även en erfaren kan få kortslutning i hjärnan och t ex ha omvända skevroderutslag av misstag. Få om ens nån pilot klarar sig ur en sån fadäs vid premiärflygningen, hjärnan klarar helt inte en sån oväntad sak. Bra är även att ha utslagsbegränsning (Dual rate) på skev och höjd så du kan växla till större eller mindre utslag beroende på hur känslig eller okänslig du upplever modellen under första flygningen.
    Kolla tyngdpunkten ligger där det rekommenderas är en punkt att kolla en extra gång också.
    Kolla alla servolinkage att de är hela och sitter fast ordentligt i roderhornen och servoarmen samt att servoskruven som håller nere servoarmen sitter fast.
    Fulladdat sändarbatteri och fulladdat LiPo batteri inför första flygningen.
    Har du balanserat propellern? (motorn går så mycket mjukare och tystare med en välbalanserad propeller)

    Som sagt gör en checklista med det väsentligaste så slipper du glömma bort saker. Vid premiärflygningar kan nervositet spela en ett spratt men har man checklista glömmer man åtminstone inte de punkterna.

    Om modellen är helvit kan det vara bra att sätta lite dayglow (flouriserande färg, t ex orange) på vingens ovansida, vingens yttre del, för att bättre se modellens läge i luften.

    Lycka till på premiärflygningen!

    /Bo

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Kan ju vara bra att göra en lämplig checklista hemma i lugn och ro som du sen tar med ut i fält och kollar över innan du flyger första start för dagen.

    Räckviddsprov är förstås en rutin att alltid ha med innan man flyger första start för dagen.
    Konstigt nog verkar få göra räckviddsprov med 2.4 GHz radio nuförtiden men jag gör det varje gång jag kommer ut till fältet och skall flyga. I min Futaba (14MZ) använder en speciell Range Check funktion (med RF Off) när jag utför räckviddskontroll, så kollas sen räckvidden genom att traska iväg ca 50 normala steg bort med antennens spets pekande mot modellen och fungerar det då skall räckvidden vara OK.
    För säkerhets skull är det bra att även kolla räckvidden med motorpådrag för att se att servona går felfritt även med motorn på olika varv inkl. fullgas.

    Sen är förstås viktigt att kolla så alla roder går åt rätt håll på modellen - även en erfaren kan få kortslutning i hjärnan och t ex ha omvända skevroderutslag av misstag. Få om ens nån pilot klarar sig ur en sån fadäs vid premiärflygningen, hjärnan klarar helt inte en sån oväntad sak. Bra är även att ha utslagsbegränsning (Dual rate) på skev och höjd så du kan växla till större eller mindre utslag beroende på hur känslig eller okänslig du upplever modellen under första flygningen.
    Kolla tyngdpunkten ligger där det rekommenderas är en punkt att kolla en extra gång också.
    Kolla alla servolinkage att de är hela och sitter fast ordentligt i roderhornen och servoarmen samt att servoskruven som håller nere servoarmen sitter fast.
    Fulladdat sändarbatteri och fulladdat LiPo batteri inför första flygningen.
    Har du balanserat propellern? (motorn går så mycket mjukare och tystare med en välbalanserad propeller)

    Som sagt gör en checklista med det väsentligaste så slipper du glömma bort saker. Vid premiärflygningar kan nervositet spela en ett spratt men har man checklista glömmer man åtminstone inte de punkterna.

    Om modellen är helvit kan det vara bra att sätta lite dayglow (flouriserande färg, t ex orange) på vingens ovansida, vingens yttre del, för att bättre se modellens läge i luften.

    Lycka till på premiärflygningen!

    /Bo
    Tack Bo! Kollar alltid kontrollytor minutiöst då en krash blev resultat av utebliven inspektion med inverterad höjd kontroll som resultat.. har också kollat TP, nu vet jag inte hur denna kärra beter sig men jag sätter lätt framtungt för säkerhets skull, behöver jag mer neutral TP för seglingen finns det gott om utrymme att flytta batteriet! Det ligger nära vingcentrum så det blir väl digt lätt att korrigera fort på fältet och det sitter (äntligen) små markeringar där fingrarna skall vara vid TP KOLL!

    Riktig nybörjarfråga, folding propp med spinner som enligt fabrik är balanserade behöver dessa balanseras ändå? Behöver ö h t foldingpropp balanseras? Sköter ej fru centrifugalkraft det?

    Allt du hade skrivit upp tänkte jag på förutom EXPO OCH RATES!! Gud det hade blivit en riktig blunder med 100%throws och 0 expo så tack för det! Sätter nog en dualrate då jag hade en triplerate men använde bara de två högre rates:en (low: 75% kast m 25%expo i alla riktningar. High: 100% kast med 25%expo överallt) och kör nog samma med Heron:en!

    Hur är det med flaps vid launch? Och gaspådrag? Antar att mer är bättre med denna och 3/4 gas samt ordentligt kast snett uppåt utan flaps räcker säkert gott men får jag någon fördel med lite flapverkan? Easytrainern (bix1kopia) drog lite nedåt vid fullgasstart för vinkeln men denna har en 12x6 folding fram så det lär ge kraftigt drag med 3s2200 på 35C !

    Kunde inte låta bli, satte flaps att följa ailerons 50% åt båda håll i ett speciellt superacroläge jag gjorde
    Ska sätta genomskinlig packtejp under kärran också och där vingar kan ta i marken vid landning för att undvika skador/skav då denna vill jag hålla snygg - för det är den verkligen, undrar bara hur canopyn öppnas där.gubben skall sitta, där finns massa plats för roligheter!
    En vän skall sälja mlg ett orange-gyro som jsg skall stoppa i denna kärra det kommer bli helt superbra!

    Man skulle ju vilja ha en uhf FPV/RcLink long range - rigg och soara crosscountry med denna!! Med.headplay, gudomligt
    ..ha det bäst och god jul!
    .
    Hoppas att vädret är OK imorgon, gud vad jag hoppas!

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kul att du fått den!

    ESC/Ack -kontakten är sannolikt en Multiplex M6. De brukar normalt vara gröna. Många använder dem även för att ansluta servokablar från tex en vinge.

    Jag skulle föreslå att du startar med neutrala roder och kasta nånstans horisontellt rakt framåt. Flaps vill jag inte ha, planet skall snabbt upp i fart istället. Själv kastar jag gärna med 50% gas och drar på fullt när jag ser att allt funkar. Går förstås inte på mer extrema fartmaskiner men med seglare är det lugnt. Jag kastar ganska hårt.

    Segelplan är oftast snälla. Det som kan bara lurigt är om man har mycket nedåtriktning på motor eller om man behövt mixa dykroder sfa gaspådrag. Det är två varianter av samma problem - optimal motorriktning. I det första fallet kommer motorn dra ned planet innan flygfarten byggts upp. I det andra kommer planet dyka innan motorn dragit upp det i fart.

    Mitt problem är att jag är högerhänt så det tar lite tid innan jag fått handen på sändaren. Kan någon annan kasta är det bra, men det måste vara nån som kan och inte släpper det med nosen pekande 45 grader uppåt....

    Modeller med massa motorkraft startar jag dock lite hursomhelst.

    Ibland trimmar jag lite höjd men det är egentligen dumt. Risken är stor att man stallar istället. Lyckas du hitta min youtubekanal finns det ett bra exempel på det med en Astro Viking.

    Planet skall, rätt trimmat, om man kastar rakt fram/svagt ned utan motor, egentligen bara glida ut och landa. Jag började iofs min modellflyghobby med friflyg så den biten är jag van vid.

    TP tycker jag du skall starta med angiven. Sen kan du backa lite gradvis och se hur det blir. Seglare blir tråkiga och sjunkiga då de är framtunga.

    lycka till!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Kul att du fått den!

    ESC/Ack -kontakten är sannolikt en Multiplex M6. De brukar normalt vara gröna. Många använder dem även för att ansluta servokablar från tex en vinge.

    Jag skulle föreslå att du startar med neutrala roder och kasta nånstans horisontellt rakt framåt. Flaps vill jag inte ha, planet skall snabbt upp i fart istället. Själv kastar jag gärna med 50% gas och drar på fullt när jag ser att allt funkar. Går förstås inte på mer extrema fartmaskiner men med seglare är det lugnt. Jag kastar ganska hårt.

    Segelplan är oftast snälla. Det som kan bara lurigt är om man har mycket nedåtriktning på motor eller om man behövt mixa dykroder sfa gaspådrag. Det är två varianter av samma problem - optimal motorriktning. I det första fallet kommer motorn dra ned planet innan flygfarten byggts upp. I det andra kommer planet dyka innan motorn dragit upp det i fart.

    Mitt problem är att jag är högerhänt så det tar lite tid innan jag fått handen på sändaren. Kan någon annan kasta är det bra, men det måste vara nån som kan och inte släpper det med nosen pekande 45 grader uppåt....

    Modeller med massa motorkraft startar jag dock lite hursomhelst.

    Ibland trimmar jag lite höjd men det är egentligen dumt. Risken är stor att man stallar istället. Lyckas du hitta min youtubekanal finns det ett bra exempel på det med en Astro Viking.

    Planet skall, rätt trimmat, om man kastar rakt fram/svagt ned utan motor, egentligen bara glida ut och landa. Jag började iofs min modellflyghobby med friflyg så den biten är jag van vid.

    TP tycker jag du skall starta med angiven. Sen kan du backa lite gradvis och se hur det blir. Seglare blir tråkiga och sjunkiga då de är framtunga.

    lycka till!
    Hej och tack! Du har ju följt jagandet efter den så nu är den hemma och byggd! ! Laddad och trimmad och mixad och klar!

    Var tvungen ta bort M6 -kontakten(grön javisst) har inga såna hanar men däremot deanT (som ej är favorit eg) som jag lödde på omsorgsfullt..
    Även batteriet jag köpte lokalt har dean samt alla mina andra batterier så det fick bli det.
    När jag menar framtung menar jag att den inte är helt neutral i TP utan en aning framåt .. när det blåser är min erfarenhet (visserligen med mina mindre seglare)att man kan få bakTP-symptom om det blåser för hårt och behöver lite framvikt, detta kanske inte är sant med denna tyngre , väldigt strömlinjeformade mycket större modell ?

    Inga flaps vid kast alltså. . Jag har gåvan att vara dubbelhänt (ej ambidextriös men närapå - kan skriva och göra det mesta m höger också men V är dominant) och därav kastar jag m V och har tummen på dykrodret samtidigt som när jag släpper kärran snett uppåt så ger jag full gas och stiger, och kan jag räta upp den om den går neråt av nån anledning med H tumme!
    Brukar aldrig blanda in elevator i flaperon/airbrake/flaps då jag ej önskar inputs man kan glömma finns där och känns mycket bättre att kompensera med spakarna i viss utsträckning. .!

    Jag såg att min mix med crow, flaps, superacro , reflex, spoilerons och flaperons samt camber hade blivit mycket lättare om jag använt en Y-sladd t flapsen i stället för 7 separata kanaler såg jag i efterhand!!



    Ok jag känner mig redo,, ska bli kul att se vad för hastigheter motorn ger den var rätt kraftig och med 3s 2200 35C pch 12x6 propp blir det nog bra stigning.

    Det ska bli lite få skurar 41%s men inte mycket vind eller kula så det blir nog av imorgon!!! Satt en actionkamera på canopy så givetvis läggs Maiden upp här!
    Mvh Gustaf

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Killenheheladagen,

    Ang balansering av en foldingpropeller: ja en sådan behöver balanseras också, men står det i bruksanvisningen att den är balanserad så klarar du dig nog men märker du att det vibrerar för mycket så balansera den. Man får då dra åt skruvarna som foldingpropellbladen hänger i så propellern blir "stel" och sen kan du balansera den som en vanlig propeller.
    Jag använder tre olika propellerbalanserare beroende på vilken propeller det är jag skall balansera.
    En Du-Bro(mekanisk), en Top Flite(magnetisk) och en enkel balanserare som man kan hålla mellan fingrarna eller lägga på t ex två rakblad man monterat vertikalt.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_propellerbalanserare.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	163,3 KB 
Id:	56170   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TopFlite_Magnetisk_propellerbalanserare.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	175,8 KB 
Id:	56171   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Enkel_propellerbalanserare.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	56172  

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Har aldrig behövt balansera en folding propp som följer med multiplex kärrorna, ang kast så skulle jag nog med ett bestämt kast och 50-75% gas kastat rakt fram, inte uppåt, har sett alldeles för många det har gått dåligt för när t.ex. proppen lossnar eller liknande, vi hade en incident för ett tag sedan där en kille skulle maida sin nya 5m elseglare, polaren hans kastar planet med ca 20 graders vinkel, och en sekund efter kastet så klipper reglaget och planet stallar ner i backen... så jag kastar alltid mina seglare bestämt rakt fram, så man kan glida och landa om något oförutsett händer.

    //Nicke

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med om att kasta rakt fram och med typ 50--60 % utslag på trottelspaken.
    Sen skulle jag nog undvika påbyggnader med actionkamera vid maiden - den kan trots allt påverka flygegenskaperna så mitt råd är att köra utan kameran till dess kärran är intrimmad och du influgen på den.
    Att kasta med vänster hand brukar fungera även för oss högerhänta och det ger klart bättre kontroll på de primära rodren vid kastet.
    Sen är det min högst personliga åsikt att man får bättre kontroll när man har en sele och sändarbord för då är sändaren bättre fixerad och man slipper hålla den med samma hand som man styr med.
    Lycka till - men är det inte bra väder så avvakta istället nån dag.
    Roger

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med om att kasta rakt fram och med typ 50--60 % utslag på trottelspaken.
    Sen skulle jag nog undvika påbyggnader med actionkamera vid maiden - den kan trots allt påverka flygegenskaperna så mitt råd är att köra utan kameran till dess kärran är intrimmad och du influgen på den.
    Att kasta med vänster hand brukar fungera även för oss högerhänta och det ger klart bättre kontroll på de primära rodren vid kastet.
    Sen är det min högst personliga åsikt att man får bättre kontroll när man har en sele och sändarbord för då är sändaren bättre fixerad och man slipper hålla den med samma hand som man styr med.
    Lycka till - men är det inte bra väder så avvakta istället nån dag.
    Roger
    Hej! Tack, jag använder sele naturligtvis så TX inte åker i backen! Och detta hjälper vid kastning, OK jag försöker få till lite mer fart i kastet och kastar rätt rakt fram! .
    Tråkigt det är underkylt regn i skurar just nu men det ska ge sig vid 13-14 och jag hoppas det och att det finns ljus kvar för kort Maiden !

    Bra tips att inte sätta kameran på första flygning trots bara 22g och liten storlek så blir det extra luftmotstånd och ev trim verkan om den sitter några grader snett mot färdriktningen!

    Nu hoppas jag rätt mycket på kvaliteten i denna, den är otroligt väl genomtänkt i sin konstruktion; elevator och roder sitter inte i flygkroppen alls utan är i stjärten och är dessutom helt täckta och gömda vilket är bra så länge de fungerar, det skall ju vara bra servon så jag hoppas på att de ska hålla länge.

    Andra småsaker som ger intryck av att de tar sitt jobb på allvar att fartreglaget ex hade kardborrats på plats och de skickar med högkvalitativ självhäftande kardborre för batteri, RX etc.. de skickar också med två dankar som det finns dolda hål för i stjärten ifall man lägger till mycket vikt fram! Såna småsaker är jättebra för kund-goodwill och HK kan verkligen lära sig nåt där!

    Kan rekommendera denna bara utifrån konstruktionen Jag har ju inte flugit den ännu men den skall vara riktigt hyfsad enligt uppgift !
    Fick med bruksanvisning för "Heron KIT" också och det ser rätt enkelt ut, tror jag skulle behöva 3-5h för att bygga den i kitform beroende på lim och utrustning, rekommenderas!

    Jag antar att också vid landning får jag vara mer försiktig? Förutsätter att vingarna flexar lite och lätt kan ta i marken (lättare än mina kärror på ~1.
    5m) om den är ojämn så landningsplatsen lär vara längre och planare än jag kommer undan med nu. . Tror inte jag vill fånga detta i handen !
    Jag tänkte sätta genomskinlig packtejp under vingarna där de kan skrapa i (för skydd och göra de "glatta" mot marken och under flygkroppen för att skydda lite mer.

    Nu skall detta vara mitt finflyg så Maiden är jag naturligtvis ivrig över men sen blir det bara i finväder den flygs.. F ö hur känsliga mot regn är våra foamies? Jag tänker lätt snöfall lär iaf denna modell gå att flyga med? Det är inte direkt nån elektronik som blir blöt? Alla servon är gömda och spinnern skymmer motorn ..kanske smyger in lite fukt i ventilhålen men de kan man minska/stänga om det ändå är kallt och man mest ska segla, tror ni på det? Egna erfarenheter?
    Såg en episod av flitetest där Peter siprol lade nån gucka över servon, motor, esc och reglage och lade ned grejerna i saltvatten och allt fungerade helt perfek, proppen blev en vattenpropeller och jag undrar vad de använda och finns det här? Skulle vara tufft att göra en egen fpV-ubåt!

    Mvh. Gustaf

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Har aldrig behövt balansera en folding propp som följer med multiplex kärrorna, ang kast så skulle jag nog med ett bestämt kast och 50-75% gas kastat rakt fram, inte uppåt, har sett alldeles för många det har gått dåligt för när t.ex. proppen lossnar eller liknande, vi hade en incident för ett tag sedan där en kille skulle maida sin nya 5m elseglare, polaren hans kastar planet med ca 20 graders vinkel, och en sekund efter kastet så klipper reglaget och planet stallar ner i backen... så jag kastar alltid mina seglare bestämt rakt fram, så man kan glida och landa om något oförutsett händer.

    //Nicke
    Fy tusan vad tråkigt för honom! Hur gick det med modellen? 5m brukar vara glasfiber och balsa? Blir inte bra att faceplanta en sån... fick han ordning på modellen eller var det skrot? Inte billigt heller med sån modell!

    Förr körde några testkast rakt fram när jag ändrat nåt för att se att allt var OK men den kärran väger bara 650g så jag skippar det på denna, CG är rätt så det är bara launcha tror jag! .

    Mvh Gustaf

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hade en batterifråga också!
    Jag köpte det rek 3s2200 och har bara ett sådant, dock gott om 2s1300r 20C och en 2s2000 25C
    Tror ni 2st parallellt kopplade 2S1.3A 20C klarar driva kärran ? Tror ni också att 2s2000 25C klarar det?
    Skall köpa minst en till 3s2200 men det får vänta lite.

    Fartreglaget fungerar med 2S men frågan är om det är tillräckligt kraft för att stiga m 12x6 proppen och inte batteriet sväller upp eller blir överbelastar något ?
    Mvh Gustaf

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Apropå ackar så har dessa billiga fungerat bra för kompisar i klubben - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=35817
    Har själv motsvarande men med 40C belastbarhet och dom har fungerat utmärkt denna säsong.
    Roger

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du byter ner dig från 3S till 2S får du effekt 2/3 * 2/3 (= cirka 44%) av den ursprungliga (om du inte byter upp propellern).
    Det räcker inte för att lyfta så särskilt snabbt.

    Inget blir däremot överlastat, strömmen blir cirka 2/3 och spänningen blir 2/3 av vad den skulle vara vid 3S.
    Med 3S ska du få cirka 33A*11V=363W. En heron borde kunna lyfta med 150W/kg plan. Med 2S batteri och original propeller får du circka 100W/kg plan. Något tråkig upplevelse men inget skadas. Du får rapportera om du kommer upp i segelhöjd på 100m eller ej.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-12-17 klockan 12:36.
    fredrik

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du byter ner dig från 3S till 2S får du effekt 2/3 * 2/3 (= cirka 44%) av den ursprungliga (om du inte byter upp propellern).
    Det räcker inte för att lyfta så särskilt snabbt.

    Inget blir däremot överlastat, strömmen blir cirka 2/3 och spänningen blir 2/3 av vad den skulle vara vid 3S.
    Med 3S ska du få cirka 33A*11V=363W. En heron borde kunna lyfta med 150W/kg plan. Med 2S batteri och original propeller får du circka 100W/kg plan. Något tråkig upplevelse men inget skadas. Du får rapportera om du kommer upp i segelhöjd på 100m eller ej.
    Ah, då blir det fler 3s2200 accar istället, skulle kunna koppla 2s1300:arna i serie till 4s men det känns som det skulle slita en del på de accarna? De används ju f ö flitigt till de övriga kärrorna fast bara ett i taget. .

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tycker du ska läsa Roger Mcregor's ellära för modellflygare http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

    Om du sätter 4S på ditt plan får du i stället cirka 4/3 * 4/3 = cirka 177% av ursprungliga effekten. Multiplex grejor håller för spänningen men strömmen dödar motor/reglage eller batteri. För 4S rekommenderar multiplex 10x7 propeller.
    fredrik

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag tycker du ska läsa Roger Mcregor's ellära för modellflygare http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

    Om du sätter 4S på ditt plan får du i stället cirka 4/3 * 4/3 = cirka 177% av ursprungliga effekten. Multiplex grejor håller för spänningen men strömmen dödar motor/reglage eller batteri. För 4S rekommenderar multiplex 10x7 propeller.
    Tack! Läste hela "kursen" - väl skrivet och hatten av McRegor!

    Jag vill dela en trevlig upplevelse nyss! Jag upptäckte en Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1450429333299.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	34,5 KB 
Id:	56196
    Spricka på 4cm i canopyn och det är jättetråkigt så jag chansade och tog den bilden och skickade till autopartner.se och mindre än 3min senare fick jag svaret att de skickar en ny canopy kostnadsfritt genast och 1min efter det fick jag bekräftelse på ordern från lagret! !
    Helt otrolig kundservice och känsla för goodwill ! De förtjänar en eloge för detta då den var mycket mycket väl packad och är i extremt hög kvalitet.
    Då får jag alltså en till canopy för skala-utseeendet och en jag kan bygga om till FPV - PLATTFORM utan att känna att jag sabbar nånting - perfekt!

    Det enda jag tycker är fel m Heronen är är just canopyn - de har offrat massor med plats för "cockpiten" och det är väl OK men de kunde levererat 2 canopys, en för folk som vill stoppa i batterier och fpvgrejer och en för de som vill stoppa in en barbiedocka som pilot...

    Jäkla vädret fortsätter regna så Maiden är ej gjord ännu!

    Fick ej svar angående TP, skall jag ha helt neutral TP på MPX Heron eller som jag brukar en lätt förskjutning fram? (Så den pitchar 10-15° när jag har fingrarna på CG-bullarna? )

    Hur mycket roderverkan i % till skevrodren bör en kärra i denna kategori ha ? Mina andra har 20-30% och det ger fina koordinerade svängar.




    Jag saknar elmätare så ännu kan jag inte göra dessa mätningar utan får förlita mig på färdiga beprövade setups och då motorn mest är till för att få upp mig till segelhöjd är det inte jätteviktigt m hög prestanda även om det är trevligt när man skall starta!

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Så du köpte ett riktigt flygplan till slut?! Kul! Det är få i din sits som faktiskt gör det och det skall du ha en eloge för.
    Superhero

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Så du köpte ett riktigt flygplan till slut?! Kul! Det är få som faktiskt gör det och det skall du ha en eloge för.
    Ja, jag kom med mycket andra förslag från HK Zephyr till rochobby Vtail Glider 2.2pnp och radian PRO men när jag läste era svar och trådar på rcgroups om de kärrorna så tänkte jag om jag lägger en tusenlapp till så får jag nåt som jag faktiskt inte på 100 +sidor kunde hitta nåt neg om kärran - alls!

    Mycket nöjd med den köpte RR och den var faktiskt redo, tog längre tid att mixa den hjälpligt än sätta ihop kärran och allt andas kvalitet och innovation och framförallt - tanke bakom design.

    Tack, att du kallar det ett riktigt plan känns bra och det har enorm närvaro men nu får jag damp av att vänta på vädret, vill upp och flyga NU!.
    Allt är laddat och klart den står monterad och bara väntar på att flygas ...tror jag får bra flygtid på 3s2200 !

    Kan hålla mina mindre foamiesar uppe bra länge på 2s1300 och de har sämre segelegenskaper.

    Mvh Gustaf

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du segelflyger så räkna med cirka 3-4 stig och flygtid kring 30 min i död luft.
    fredrik

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! Nu var jag ut precis! 5-6m/s och byigt värre jag var tvungen att gå 400m under flygning för att hitta bättre landningsplats då jag uppfattade modellen som mycket snabb initialt! Det är den också men höjdroder var ur trim och skickade kärran för mycket nedåt under första halvan av flygturen, bra balans på planet och helt underbart att flyga, helt fantastiskt!
    Crowbroms var mycket effektivt och trevligt men skall blanda in elevator I mixen definitivt (som ni ser nedan)
    Planets vingar var rigida men flexar lite precis som de ska och den lilla polyhedralen längst ut är bra för stabiliteten upplever jag.

    Detta var nåt i en annan klass än jag var van! Visserligen fms let -13 1500mm har liknande egenskaper men Heron kunde plocka höjd utan termik som jag upplevde det idag, gled på vindar och annat.

    Motorn var fullt tillräcklig och gav bra stigning också kan verkligen rekommendera denna allt har varit en fröjd från klicket i webbläsaren till nu.!
    Maiden kommer upp på Youtube strax är nog klart när detta läses på
    https://www.youtu.be/nPqGmz_IrqM
    Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •