Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Hur ser ni era modeller i luften?

  1. #21

    Standard

    Det där med snabba flyg så känns lättare, där har jag inga problem.

    Det läget där jag har svårt se är om man tex flyger lågt (dubbelt högre än trädhöjd) och man då även flyger i "cruise"-hastighet eller långsammare... och på OK avstånd lite längre bort. Och att jag då flyger tex från vänster till höger. Vingen är då vinkelrätt emot mig som flyger. Då kan det vara svårt se om flyget börjar luta åt tex ett håll, vilket jag ser. Men det här är som det är svårt se om flyget lutar bortåt eller emot mig. Drar jag spaken rätt så rätar jag ut flyget, drar jag spaken åt fel håll så hjälper jag till att luta flyget åt "fel håll". Om flyget är en mörk profil så är det svårt se. Har samma problem med min Bormatech Maja som till på köpet är svart överallt. Det flyger långsamt så det är lätt rätta felen och flyget är ett EPO-flyg som är mer som en drake, men min Stuka är tung och snabbare och flyger dit man styr. Därav min oro. Blir nog flyga i solljus och/eller med APM. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag känner igen att om modellen tar termik och börjar klättra och beter sig oförutsägbart så spänner jag ögonen i den och försöker kontrollera färden och den klassiska "felvända' modellen, vicka på vingarna gör jag säkert 2ggr per flygning för att försäkra mig om att jag ej gör något korkat!

    Men om man har lite fart är det enkelt att se då min modell generellt sett åker fram !

    Sprejat vingspetsarna svarta på let13 då de var silver och det gjorde den synligare iaf, om jag nånsin vågar måla Heron blir nog den mer synlig också de svarta linjer och text under vingarna syns knappt däruppe !
    Mvh Gustaf

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Airfieldsmodel förklarar vad som sker när man främst som ringrostig eller nybörjare tappar orienteringen. Det blir bätte med vana, men förra året tappade jag orienteringen för att jag tittade på en rovfågel i samma blåsa.

    http://www.airfieldmodels.com/inform...l_aircraft.htm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	disorientation_01.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	56444
    fredrik

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Airfieldsmodel förklarar vad som sker när man främst som ringrostig eller nybörjare tappar orienteringen. Det blir bätte med vana, men förra året tappade jag orienteringen för att jag tittade på en rovfågel i samma blåsa.

    http://www.airfieldmodels.com/inform...l_aircraft.htm

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	disorientation_01.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	56444
    Där ja! Sådär ser det ofta ut för mig (hyfsat nybörjare) ! Den modellen jag menade !!
    Mvh Gustaf

  5. #25

    Standard

    Jag hade en Bix3 med en MultiWii i. Den kunde jag flyga hur som helst och sen bara dra en switch så flög den hem. Alltid undrat hur de gör med segelflyg då det måste vara lätt att tappa bort sig. Jag har ofta barnen med mig och de kan ju ibland behöva snabb uppmärksamhet och det går ju inte om man är högt precis. MultiWiin gick på några hundringar med GPS och måste vara en billig försäkring. Med quad trenenden är dessa FC ju nere på inga pengar alls och vikten minimal.

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Jag hade en Bix3 med en MultiWii i. Den kunde jag flyga hur som helst och sen bara dra en switch så flög den hem. Alltid undrat hur de gör med segelflyg då det måste vara lätt att tappa bort sig. Jag har ofta barnen med mig och de kan ju ibland behöva snabb uppmärksamhet och det går ju inte om man är högt precis. MultiWiin gick på några hundringar med GPS och måste vara en billig försäkring. Med quad trenenden är dessa FC ju nere på inga pengar alls och vikten minimal.
    Är det inte mycket pill och jäkelskap innan man får en sån fungera felfritt? Detta m flightcontrollersystem måste jag verkligen läsa på om för jag är hyfsat lost där men alla servon går genom den innan RX ? Vad betalar man för en billig (futabakompatibel)fc ? Med gyro och rth samt osd? Min vän jag skrev om har nån eagletree vector och den var rätt dyr kommer jag ihåg! !
    Mvh Gustaf

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Är det inte mycket pill och jäkelskap innan man får en sån fungera felfritt? Detta m flightcontrollersystem måste jag verkligen läsa på om för jag är hyfsat lost där men alla servon går genom den innan RX ? Vad betalar man för en billig (futabakompatibel)fc ? Med gyro och rth samt osd? Min vän jag skrev om har nån eagletree vector och den var rätt dyr kommer jag ihåg! !
    Mvh Gustaf
    Köpte en MultiWii PRO från Hobbyking, typ 500:-. Den är kompatibel med alla Rx då den är helt fristående. OSD är ju bara intressant om man kör FPV men hela idén för segel är ju att bara komma hem med Return To Home funktionen. MinimOSD funkar till MultiWii, Naze, APM etc. Hade aldrig hållt på med liknande och ej heller med Arduino förut men löste det på ett par kvällar, inte svårare än så. MultiWiin är dock lite ålderstigen vid detta laget och andra FC är kraftigare (kanske APM, har inte koll på den) men funkade fint för RTH. Körde även FPV med Bixen och då var ju gyrofunktionen bra också då allt blev stabilare.

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Köpte en MultiWii PRO från Hobbyking, typ 500:-. Den är kompatibel med alla Rx då den är helt fristående. OSD är ju bara intressant om man kör FPV men hela idén för segel är ju att bara komma hem med Return To Home funktionen. MinimOSD funkar till MultiWii, Naze, APM etc. Hade aldrig hållt på med liknande och ej heller med Arduino förut men löste det på ett par kvällar, inte svårare än så. MultiWiin är dock lite ålderstigen vid detta laget och andra FC är kraftigare (kanske APM, har inte koll på den) men funkade fint för RTH. Körde även FPV med Bixen och då var ju gyrofunktionen bra också då allt blev stabilare.
    En femhundring? Var inte så farligt ! Då ingår gyro också förstås , för rth och gyron kan jag pröjsa en femhundring , som du säger är det rth som är det intressanta. Hur matar du den m ström använder du balanskontakt på flygaccen då? Den tog inte stor plats eller mycket vikt?
    Mvh Gustaf

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    En femhundring? Var inte så farligt ! Då ingår gyro också förstås , för rth och gyron kan jag pröjsa en femhundring , som du säger är det rth som är det intressanta. Hur matar du den m ström använder du balanskontakt på flygaccen då? Den tog inte stor plats eller mycket vikt?
    Mvh Gustaf
    Drygt 200:- för en MultiWii (med gyro, kompass och babarometer) och drygt 200:- för en GPS. Liknande för APM.

    Kolla här för APM:
    http://plane.ardupilot.com/

    Hade även RTH på failsafe. FPV signalen var starkare än radiosignalen och jag kunde köra så långt det gick och när jag tappade signalen flög den snällt hem igen😀

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Drygt 200:- för en MultiWii (med gyro, kompass och babarometer) och drygt 200:- för en GPS. Liknande för APM.

    Kolla här för APM:
    http://plane.ardupilot.com/

    Hade även RTH på failsafe. FPV signalen var starkare än radiosignalen och jag kunde köra så långt det gick och när jag tappade signalen flög den snällt hem igen😀
    Där ja ! Tack så mycket!
    Så vill jag också ha det, rth på fail-safe och på switch ifall man behöver skingra sin uppmärksamhet Tack för länkarna skall genast läsa på!
    Mvh Gustaf

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Där ja ! Tack så mycket!
    Så vill jag också ha det, rth på fail-safe och på switch ifall man behöver skingra sin uppmärksamhet Tack för länkarna skall genast läsa på!
    Mvh Gustaf
    Painless360 gör bästa instuktionsvideorna någonsin och har även om APM fixed wing: https://youtu.be/1bmyse5pMSU

  12. #32
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Painless360 gör bästa instuktionsvideorna någonsin och har även om APM fixed wing: https://youtu.be/1bmyse5pMSU
    Tack ! Bättre än att läsa !

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ang futabas 2.4 s-fhss !
    Det är ju den första riktiga TX jag har och från dag ett var jag mycket nöjd, under det halvår jag haft den har jag inte upplevt ett enda fel, aldrig tappat räckvidden, inte ens ett glapp, vet ej om alla tillverkare har så god länk som futaba har, kanske de har men det är nåt speciellt över futaba, snygga, väldesignade och alla switchar och spakar känns så otroligt stabila! Finns billigare tx som kan mer har jag förstått men det ska mycket till för att jag ska lämna Futaba. Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •