Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: BFG2600, elseglare från HobbyKing.

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard BFG2600, elseglare från HobbyKing.

    Jag flög tredje flygningen med min HK seglare igår. Felsökning pågår.



    Idag tröst-flög jag med min Magnum och fick roa mig med att landa på en stor frusen vattensamling. Lyxigt att helt plötsligt ha ett superslätt finfält vid huset.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Lite mer elsegelflyg i solskenet.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Kristoffer, jag har haft en sådan och var generellt mycket nöjd med den som fpv skepp. Tyvärr död idag då den i somras fick ett totalt strömbortfall på ca 50m höjd och gick lodrätt ner i backen. MEN, för din skull, tänk på att vingihopsättningen (enda stora negativa på denna kärran enligt mig) ör som gjort för sladdproblem. Det går mer eller mindre inte att komma ifrån "pinchning" av kablarna till servona i vingen. Dessutom skall man pressa ner 2 trästavar för att hålla vingarna på plats genom denna sladdhärva... Som gjort för problem på sikt.
    Men du har kanske löst detta på något smidigt sätt? Annars kan det vara värt lite energi. Det var det första jag hade fixat om jag hade en sådan här fin seglare igen.

    För övrigt, snygg färgsättning Kristoffer!
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Najs!
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Kristoffer, jag har haft en sådan och var generellt mycket nöjd med den som fpv skepp. Tyvärr död idag då den i somras fick ett totalt strömbortfall på ca 50m höjd och gick lodrätt ner i backen. MEN, för din skull, tänk på att vingihopsättningen (enda stora negativa på denna kärran enligt mig) ör som gjort för sladdproblem. Det går mer eller mindre inte att komma ifrån "pinchning" av kablarna till servona i vingen. Dessutom skall man pressa ner 2 trästavar för att hålla vingarna på plats genom denna sladdhärva... Som gjort för problem på sikt.
    Men du har kanske löst detta på något smidigt sätt? Annars kan det vara värt lite energi. Det var det första jag hade fixat om jag hade en sådan här fin seglare igen.

    För övrigt, snygg färgsättning Kristoffer!
    Tackar för berömmet på färgen, jag ville ha nåt som var "svenskt" och såg lite "skala" ut och bildgooglade tills jag fann ett svenskt plan som inspiration. Barnen fick färglägga sidorodret gult/blått med pennor från Panduro!

    Sladdarna är i originalutförande som du skriver en riktigt dålig, ja faktiskt rent av genomusel, lösning. Jag blev vansinnig på det i början. Nån gång tog det närmare 15 minuter att montera vingarna innan jag var säker på att alla sladdar "gick fria".

    Jag bytte ut vingservona och blev tvungen att fixa till nya sladdar, då monterade jag tjockare sladd med MPX-M6 kontakter och skar bort lite foam vilket förbättrade läget men jag är inte helt nöjd ändå och skall försöka göra något bättre. Att tappa en vinghalva vore ju bara halvsurt men troligen flygbart men om det blir kortslutning blir det helsurt.

    Min plan är att fixa ihop något som liknar Multiplex lösning så sladdarna aldrig kan klämmas i vingen.

    Kommer du köpa något liknande plan igen? Gustaf (Killenheladagen) har ju MPX Heron som är rätt lik i "konceptet" men troligen bättre på allt från finish till tekniska lösningar.


    Tack Tomas! (köp dig nu en Magnum nångång)

    Det var en otrolig lättnad att få till en första "riktig" flygning och jag ser fram mot att prova den på hanget framöver.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag premiärflög min motorlösa BFG2600 på hanget i fredags, trevlig upplevelse när den väl kom i luften.
    Först hade jag något strul med min mottagare som bestämde sig att fastna i "BIND" vad jag än hittade på och efter 20 minuter gav jag upp och byggde in femkanalaren från FunGlidern, tejpade flapsen och gick upp för att kasta.

    Vinden hade tilltagit och jag var redigt kall efter en halvtimme utan vantar i vinden i sex plusgrader men kände att nu skall den upp i luften. Det var enormt svårt att hålla den stora kroppen i vinden och efter att ha stått på kanten i fem minuter skickade jag iväg planet men fingrarna gled precis i fel ögonblick men turligt nog voltade planet i halvmetertjock ljung och klarade sig helt utan skador.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	137,5 KB 
Id:	58001

    Ytterligare tio minuter senare (efter en grundlig undersökning av planet) och nästan minuter vandrande på hangkanten med modellen i handen kom "rätt" läge för ett kast och då gick den iväg, "spännande" är väl det snällaste jag kan säga om den starten.

    Väl i luften var det lugna gatan, jag körde på länge länge, hela jag skakade först av nervositet och sen av köld och till slut blev det dags att landa och det gick hur fint som helst.



    (modellen är fortfarande till salu fö)
    Senast redigerat av KristofferR den 2016-04-10 klockan 14:43. Anledning: Bild inlagd
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är en oerhört skön känsla när man första gången kastar ut över hangkanten och upptäcker att det är en osynlig hand som lyfter kärran till oanade höjder.
    Att sen ligga och 'flyta' fram och tillbaka, dyka lite fart, en roll och en loop mot vinden...... nu jädrans kliar det i hangtarmen!

    Den kärran skulle säkert må bra av lite mer barlast, då får du mer speed.
    Men i så fall skulle nog vingen behöva lite spjälkning i form av nåt kolfiberrör.....

    Och priset är??
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det finns en annons på Säljes; http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...e-2-6-m-i-foam

    Texten behöver uppdateras förstås efter fredagens flyg. Pris helt förhandlingsbart och innehåll också; komplett PNF eller bara flyg utan el alt med ett gäng nya HXT900, ny 60A ESC - men jag behåller lika gärna elen för nästa plan som jag inte vet vad det blir iofs, funderar på allt från en mindre HK-kärra i foam till något vassare från Staufenbiel eller TopModelCZ men det är dagsform på de tankarna. Mindre och snabbare är kraven och planet får gärna vara lite "giftigare".

    BFG känns lugn och oerhört snäll i luften, har funderat på ballasta mer men jag tror inte det egentligen är rätt väg - den är dock häpnadsväckande styv för en foamkärra så den klarar det säkert, många på RCGroups har lastat på rejält med extra grejer för FPV.

    Hang är mitt favoritflyg, skönt att slippa landa och byta ackar och skönt att slippa få ont i nacken

    Vallda är kanon men jag har två gånger råkat ut för att turbulens runt kanten gör starten oerhört svår - någon kombination av vindriktning och vindstyrka verkar skapa virvlar och vågor. En gång var det Alulan och denna gång BFG. Starten med Funglidern en timme innan var helt okritisk (utan fuskmotor!)
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag flög tredje flygningen med min HK seglare igår. Felsökning pågår.



    Idag tröst-flög jag med min Magnum och fick roa mig med att landa på en stor frusen vattensamling. Lyxigt att helt plötsligt ha ett superslätt finfält vid huset.
    Hej Kristoffer,
    Var någonstans flög här? Ser ut att vara ett bra fält.

    mvh Jonas

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej Kristoffer,
    Var någonstans flög här? Ser ut att vara ett bra fält.

    mvh Jonas
    Hej! Det är en fotbollsplan; Billdalsvallen. Det är oftast lugnt i omgivningarna, men jag tyckte den stora BFG med sin metallspinner är lite i största/mesta laget om något händer. De mindre foamkärrorna flyger jag sporadiskt där för intrimning eller termikträning.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Hej! Det är en fotbollsplan; Billdalsvallen. Det är oftast lugnt i omgivningarna, men jag tyckte den stora BFG med sin metallspinner är lite i största/mesta laget om något händer. De mindre foamkärrorna flyger jag sporadiskt där för intrimning eller termikträning.
    Ah, där tror jag att min son tränar fotboll. Är det i kurvan, till vänster om man kommer ifrån hovås/brottkärr?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •