Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Felande Foxeer VTX 200mW 5.8 GHz. Hur laga.

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Felande Foxeer VTX 200mW 5.8 GHz. Hur laga.



    Precis som många andra så slog jag till och köpte ett gäng Foxeer VTxer från Survailzone då de körde sin black Friday sale.
    Oturligt nog så funkade inte två av dom alls samt en fungerade så länge jag inte tryckte på dom. Djupt besviken men survailzone lovade snabbt att skicka nya (som ännu ej dykt upp)

    Snackade med Johan Bovin i Uppsala som även han hade otur att få sändare som inte funkade.

    Lagade dock precis mina Foxeer VTx 200 mW.

    Någon nämnde att supporten på Survailzone sagt att de hade problem med kortslutning under Tx modulen pga för tunn och för liten tejp som isolering.
    Jag gjorde såhär för att laga dom två första sändarna:

    1) Ta bort krympplasten på VTxen samt klisterlappen som det står FOxeer... på. Ta en vass spets och gör ett märke på skärmen åt något av hållen som du sedan håller reda på och som du sedan kan orientera dig med så att modulen hamnar lika när den skall tillbaka.

    2) Lägg den på en träskiva eller ej ömtålig bänk med modulen uppåt (motsatt sida från där kontakt och kanaldisplayen sitter)

    3) Använd en varmluftspistol och värm på rätt rejält på skölden. Håll ett öga på lödtennet som håller skärmen så ser du när den börjar smälta.

    4) Använd något verktyg för att lyfta bort hela modulen. Var försiktig för du vill inte att skärmen skall flytta på sig (den sitter inte heller fast nu då tennet smält)

    5) Ta en lödpenna och dra över lödytorna på modulen samt på sjävla VTx kretskortet så att öberflödigt tenn etc försvinner. Kontrollera nogrannt att du inte har några lödbryggor.

    6) Använd maskeringstejp och lägg två lager tejp på huvudkretskortet så att det bildas en distan mellan kretskortet och modulen då du lägger tillbaka den.

    7) Lägg tillbaka modulen så som den satt ovanpå tejplagren och använd gärna fluxpenna eller liknande innan för att förbättra lödkvaliten. Använd lödpennans spets och dutta dit på varj elödpunkt mellan modul och kretskort så att den sitter med kontakt på alla lödytor.

    8) Sätt dit klisterlappen igen samt sätt en ny genomskinlig krympslang runt sändaren. Testa och se att den funkar. Gör den det... Grattis för då hade du samma fel på din som jag hade på mina samt du gjorde ett skapligt lödjobb

    Fly it like you stole it

    / Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  2. #2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •