Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Blade Nano CPS med DX6i?

  1. #21

    Standard

    Hej Leif,

    Säkert dumma frågor ifrån mig, men jag är grön på Nano CP s + DX6i och vill börja träna 3d, då jag känner mig trygg med det andra.

    Jag sålde av en underbar Blade mCP X BL, då den var för mig för svår att börja 3D träna med samt att den var lite för rå att köra inomhus när man inte är ett ess.

    Ang. F-Mode omkopplaren i läge 1 ger Stunt mode (3D)
    - Gör man detta efter man lyft med läge 0 eller kan man lyfta med läge 1?, frågar så jag inte gör fel.

    Ang. Gyro omkopplaren i läge 1 ger Panic mode (endast i Stunt mode)
    - Okej, så om man vill stabilisera helin, är det då att dra omkopplaren till läge 1 eller är det läge 1 plus något mera för att få panik agerande?

    Finns det något sätt jag kan göra att "
    F-Mode omkopplaren i läge 1 ger" Agility Mode?

    Jag tänker det är bättre för mig att börja med det enl:
    "När du är redo för en mer avancerad flygande helikopter, är allt du behöver göra vända flyglägesväljaren till Agility läge. Du får full kontroll myndigheten och intensifieras prestanda för sportkonstflygning utan bank vinkel begränsa eller självutjämnande."

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lindhe Visa inlägg
    Hej Leif,

    Säkert dumma frågor ifrån mig, men jag är grön på Nano CP s + DX6i och vill börja träna 3d, då jag känner mig trygg med det andra.

    Jag sålde av en underbar Blade mCP X BL, då den var för mig för svår att börja 3D träna med samt att den var lite för rå att köra inomhus när man inte är ett ess.

    Ang. F-Mode omkopplaren i läge 1 ger Stunt mode (3D)
    - Gör man detta efter man lyft med läge 0 eller kan man lyfta med läge 1?, frågar så jag inte gör fel.

    Ang. Gyro omkopplaren i läge 1 ger Panic mode (endast i Stunt mode)
    - Okej, så om man vill stabilisera helin, är det då att dra omkopplaren till läge 1 eller är det läge 1 plus något mera för att få panik agerande?

    Finns det något sätt jag kan göra att "
    F-Mode omkopplaren i läge 1 ger" Agility Mode?

    Jag tänker det är bättre för mig att börja med det enl:
    "När du är redo för en mer avancerad flygande helikopter, är allt du behöver göra vända flyglägesväljaren till Agility läge. Du får full kontroll myndigheten och intensifieras prestanda för sportkonstflygning utan bank vinkel begränsa eller självutjämnande."
    Ang. F-mode
    Vanligast är att starta i Normal mode till hovring och sedan slå över till Stunt. Det går att starta direkt i Stunt. Motorn går då direkt till fullgas så vad helin gör då beror på hur throttel/pitch-spaken står.
    Jag skulle göra så här: Välj Hold innan du väljer Stunt så står motorn stilla. Ställ sedan pitch lite under mittläget, slå över till Stunt och koppla sist bort Hold.

    Ang. Gyro
    Ja, om man sjabblar bort sig i Stunt mode ska man kunna rädda situationen genom att ställa Gyro i läge 1.

    Jag förmodar att "Agility" är ett mode som ligger mellan Normal och Stunt. Det har jag inte koll på, kanske någon mera erfaren kan svara.
    Senast redigerat av pernstig den 2016-10-02 klockan 16:50. Anledning: Förtydligande
    /Leif

  3. #23

    Standard

    Hej,

    Utmärkt förklarat Leif, jag skall testa och återkomma :-)


    //Anders

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Får bara fråga på denna punkt, jag är nybörjare. Om man har trottelspaken i mittenläget så skall det inte skilja i pitch mellan normal och stunt. Detta innebär väl att pitch i normalläget borde ha en rak kurva från nedersta läget till mittenläge som motsvarar 0 grader pitch? Det blir lite sämre upplösning i normalläget på trotteln, men helikoptern uppför sig på liknande sätt i normal- och stuntläge. Jag har f n i normalläge en pitchkurva som börjar med 0 grader pitch i bottenläget och max i toppläge. Det blir en kul effekt när jag växlar mellan normal och stunt, jag får vara snabb med trottelspaken .

  5. #25

    Standard

    Enligt manualen för DX6i så ska pitchkurvan för NORMAL vara 30-40-50-75-100 och för STUNT 0-25-50-75-100. I spakens mittläge blir det 0 grader så för att lyfta måste spaken över mittläget, säg 75 i NORMAL för enkelhets skull. Då är även trotteln på 75. väljer du nu STUNT så är pitchen 75 men trotteln 100 (om man följt samma manual) så helin kommer plötsligt att stiga då men slår över till STUNT. Det borde gå att justera ena eller båda pitchkurvorna så att lytkraften blir samma vid hovring för NORMAL och STUNT.
    Senast redigerat av pernstig den 2016-10-25 klockan 18:27.
    /Leif

  6. #26

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack för tips, funkade perfekt. Jag har en Taranis X9D samt en MCPx, men det är samma inställningar som Nano CP S. Man får konvertera 0 till 100 skalan till -100 till 100 bara . Funkade bra när jag flög i helgen, blev lite sköna flips.

  7. #27

    Standard

    Hej,


    Håller på att lära mig flyga stunt mode (Idle Up). Underbart roligt, men svårt.


    Undrar om följande setting är bra i nybörjarläge?


    D/R&Expo:
    AILE: 75% +25%
    ELEV 75% + 25%
    RUDD 75% + 25%


    Pitch Curve
    0 25 50 75 100


    Throttle Curve
    12,5 25 50 75
    Eller är det bättre nybörjare med ex. 50 50 50 50?
    Eller är det bättre nybörjare med ex. 80 60 55 60 80


    Idle Up defalut är 100 100 100 100 och just nu för svårt.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag har en MCPX V2 som är ganska känslig för "bogging", dvs det går åt för mycket ström vid vissa manövrar då man gör maxutslag på trottel t ex. Jag har rak throttle curve på 100, men maxutslag på pitch är 75 %. Allt enligt manualen till MCPX. Jag tror det är bra att ha en hög throttle curve, hög headspeed, för att få till bra manövrar men att man kan sänka max pitch i stället. För mig funkar det bra i all fall, men jag vet inte bättre kanske . Jag har 50% EXPO på AIL/ELEV/RUDD. 70% D/R på AIL och ELEV, men 100% på RUDD.

    Detta kanske inte riktigt passar din heli eller för dig, men det kan vara tips i alla fall . Men du kan ju prova med lägre throttle curve. Kanske du då inte kan flyga inverterat (hände mig), så då kan du kanske få höja den igen. EXPO kan vara bra att ha högt i början, då blir inte helin så känslig med kontrollerna i mittläget.
    Senast redigerat av mikaelbe den 2017-07-22 klockan 20:19.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •