Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: blade nano cps

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard blade nano cps

    hejsan!

    har en liten knepig heli, blade nano cps som jag har en spektrum dx6i till.

    frågan!
    hur får jag bort inställningen så den inte rätar upp sig när jag släpper spaken

    vill ha den som en 6kanals 3d heli.
    någon snäll som vill hjälpa mej?????


    mvh

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Hjälper listan på inställningarna på sidan 5 i manualen eller är det att få knappat in dem i radion som du behöver hjälp med?

    http://www.horizonhobby.com/pdf/BLH2400-Manual-EN.pdf

    Jörgen

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej

    har knappat enl manualen och flyger.startar upp i norm för att sedan gå över i stuntläget (konstant motorvarv 3d läge) men den ligger i ett flygläge där den med automatik lägger sig i våg så fort jag släpper högerspaken.hittar inget 3d läge på min cps. dioden lyser lila.ska någon switch såt i något läge jag har missat??

  4. #4

    Standard

    Gyro switchen skall styra safe mode om du knappat in den enligt manualen. De viktiga delarna i manualen är de som är märkta Gyro och Mixing.

    Jörgen

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ok.är det gyroswitchen som väljer autolevel eller ej?? ska röd diod lysa när man flyger?? får det läget ibland

  6. #6

    Standard

    Om du ställt in allt så ser det ut att vara så, jag har varken en DX6i eller Nano CPS. Har bara DX18 och Nano CPX så jag kan inte säga vilka lysdioder som skall lysa på en CPS.

  7. #7

    Standard

    Om du har satt upp helin i en DX6i enligt helins manual så väljer du NORMAL (läge0)/STUNT (läge1) med Fligt Mode switchen. Kanalen som påverkas är dock nr 5 som är GYRO. Switchen GYRO används för PANIC (läge1).
    /Leif

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ok.men hur kommer jag ur autolevel. kör i stuntläge (konstant varvtal) men den lägger sig vågrätt när jag släpper högerspaken, alltså inte riktigt 3d läge

    mvh

  9. #9

    Standard

    Ehh, jag har inte vågat prova stuntläget ännu men Flightmode switch ska stå i läge 1 och Gyro switch i läge 0. Titta i MONITOR. I STUNT står visaren för ch5 långt till vänster och i PANIC står den bara lite till vänster om mittläget. LED lyser blå i NORMAL och PANIC men röd i STUNT.
    Men som sagt, jag har bara övat lite inomhus i NORMAL.
    Senast redigerat av pernstig den 2016-02-08 klockan 16:44. Anledning: Kompeltterat med LED
    /Leif

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    tack Leif för lite matnyttigt.

    mvh

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej igen

    tror faktiskt att jag startat upp med röd diod tänd.helin var då väldigt svårflugen.har du kläm på hur man kan ställa in gyroinställn så den blir snällare.kan man dessutom lägga in 50% dual rate också?

    mvh

  12. #12

    Standard

    Jag utgår från att du ställt in din DX6i enligt helikopterns manual.
    Gyrot ställs in i menyn GYRO. Min är inställd enligt manualen och visar 90% i NORMAL och 15% i STUNT. Högt värde=instabil, Lågt värde=stabil.
    Dual rate ställs in i menyn D/R&EXPO. Min visar 100% utslag och 25% expo för high rate (läge0) samt 75% utslag och 25% expo för low rate (läge1).
    /Leif

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej igen:-)

    om jag i flygläge rött vill ha en "snällare" heli, hur gör jag då? ska man i mix gå in å ändra i gyro kan man längst till höger skifta 0 och 1, varför?? riktigt dålig manual till denna heli.har varit på mft men inte fått svar än

    mvh

  14. #14

    Standard

    Hej,

    Det ställer du in i dual rate inställningarna på radion. Du har två lägen på DR Ail spaken och du kan ställa in känsligheten separat. Prova om du trivs bäst med hög expo eller att behålla expo på 25 och sänka det maximala utslaget ner mot 75 eller däromkring.

    Jörgen

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ok expo.

    undrar bara varför det i manualen står +25% expo.förmodar att det ska vara -25% ????

    om du flyger din cps med dx6i får du om du vill förklara inställningar i mixing o gyro, är dessa inst enl manualen heliga eller kan man ändra och vad och hur påverkar det då helin.förbannat dålig manual som följer med denna lilla geting. har frågat mft med dom är tysta som möss:-(

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    hej igen:-)

    om jag i flygläge rött vill ha en "snällare" heli, hur gör jag då? ska man i mix gå in å ändra i gyro kan man längst till höger skifta 0 och 1, varför?? riktigt dålig manual till denna heli.har varit på mft men inte fått svar än

    mvh
    Ju högre värde på GYRO desto snällare (med reservation för att styrprogrammet för denna heli kanske skiljer sig mot vad som är "standard" för helikoptergyron).
    Jag förstår inte heller varför man ska kunna ändra ettan och nollan till höger. Gissar att funktionen för switch FMODE blir omvänd om du byter plats på dessa men har alltså inte testat.
    /Leif

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    ok expo.

    undrar bara varför det i manualen står +25% expo.förmodar att det ska vara -25% ????
    Jag kan tänka mig att den är lite hetsig om du ställt den på -25... det skall verkligen vara +25. Det är väl bara på Futaba det är tvärtom?

    Jörgen

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att den är lite hetsig om du ställt den på -25... det skall verkligen vara +25. Det är väl bara på Futaba det är tvärtom?

    Jörgen
    Ja, när jag hjälper kompisar med för mig ovana sändare och är osäker brukar jag ställa expo på +100. Då ser man tydligt på ett servo om expo blir rätt eller fel.
    /Leif

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    ok expo.

    undrar bara varför det i manualen står +25% expo.förmodar att det ska vara -25% ????

    om du flyger din cps med dx6i får du om du vill förklara inställningar i mixing o gyro, är dessa inst enl manualen heliga eller kan man ändra och vad och hur påverkar det då helin.förbannat dålig manual som följer med denna lilla geting. har frågat mft med dom är tysta som möss:-(
    Hur går det med din Nano CPS?
    Själv har jag strulat en del för att "översätta" DX6i-inställningarna till Taranis Open Tx och nu börjar det likna något. Helt OK att flyga i Normalt "stability mode". Eftersom jag bara flyger inomhus ännu så har jag bara kort slagit på "stunt 1" ovanför dubbelsängen och omedelbart kommenderat "hold" och det verkar OK.
    Översättningen gjorde jag genom att mäta pulstiderna för alla relevanta utslag och inställningar från DX6:an och sedan se till att få ut samma pulstider från Taranis.
    Värdena 0, 50 och 100 i DX6i ger 1100, 1500 respektive 1900 µs pulstid vilket motsvarar -80, 0 respektive +80 i Taranis.
    Blå LED är "stability mode", röd LED är "Stunt" och blåröd (båda) är "panic".
    /Leif

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej.jo med din/er info så kör jag nu i stunt läge (rött)
    hade ju fel tecken på expo.är van vid att mpx ska vara neg expo.spektrum ska ha pos expo.kör man 25% expo med vel tecken så blir det ju lite svårare.nå funkar den utmärkt men jag flygen den bara som en vanlig heli för träning.har en blade 450x (vilddjur) som jag tycker är vidrig.försöker tämja den med pitchkyrvan bla.

    ha de bra

    Med vänlig hälsning micke lizzy lindström

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •