Hej Kamrater

Gustav heter jag, bor i Stockholm och flyger endast quads ( TBS Discovery film-rigg + / 250 racer ).

Tyvärr har min bäste vän nyligen mist sin far i cancer..
Fadern levde sitt liv till 100% för rc-flyg efterlämnade mängder av flygplan och tillbehör.

Jag har åtagit mig att ansvara för försäljningen av hans livsverk för dödsboet.
Men då jag endast personligen sysslar med el-drivna bilar samt quadcopters, så har jag inte 100% koll på dessa aktuella flygplan.
Jag är rädd att 'bli blåst' ifall jag säljer dem till första bästa person på blocket.

Nu till min fråga - Hur går jag bäst tillväga med att sälja detta?
Finns det något företag som köper begagnade/nya modeller ifrån privatpersoner?
Hur värderar jag lämpligast allting? Finns det någon här som kan tänka sig att göra det mot ersättning? Full fotodokumentation finns.
Hur hade ni gjort? Enligt uppgift var nypriset på sakerna ca 150.000+kr och mycket är helt nytt samt nyligen inskaffat, så jag är väldigt mån om att försäljningen blir så bra som möjligt till förmån för hans familj.


Det rör sig om ( Ursäkta min eventuellt lekmannamässiga beskrivning )

Alla flyg är kompletta med mottagare och servon samt motorer, bra saker.

2-3 handbyggda ponton-plan, i balsa-trä. Längd ca 1,5m, vingspann säkert 2m, stora nitro-motorer ( 50-60cc kanske mer )
Dessa är väldigt välbyggda enligt modeller och medföljer ritningar och dokumentation etc.

2 st el-seglare ( ? ) som är handbyggda av en polsk tillverkare, helt i kolfiber och väldigt strömlinjeformade, stora proppar som fälls bakåt autoatiskt, enligt uppgift 'toppade' dem 350km/h+

2-3 ARF modeller, färdigställda men knappt använda, retro-struk ( ww2 perioden ) stora modeller, säkert 150-200+cm vinspann. med riktigt feta nya nitro-motorer ( kollade upp en motor och den kostade 5000kr+ ny )

ett flertal lösa bensin/nitro- motorer helt nya, vissa ser väldigt exklusiva ut med " made in japan " och guld-detaljer i påkostade förpackningar etc etc.
Mängder av lösa servon och tillbehör, sändare och reservdelar etc.

Tänk er Helt enkelt allt som man samlar på sig under 40+ års stort rc-flyg-intresse..


Stort tack på förhand för era råd!
Vänliga hälsningar
Gustav