Hej hopp har ett 4 cells batteri har full volt på alla celler men är jätte dåligt drag i det .Är väl bara att kasta eller? Mvh Andreas
Hej hopp har ett 4 cells batteri har full volt på alla celler men är jätte dåligt drag i det .Är väl bara att kasta eller? Mvh Andreas
Ehm, utan att få veta mer så är svaret ett rungande JA. Släng det.
Superhero
Eller skriv lite mer
fredrik
Gjorde inga mer efterforskningar .testade flera andra batterier i samma maskin som funkade helt bra så det var något allvarligt fel på det batteriet.Vad kan det bero på ? .kan det bli så mycket föroreningar så det inte leder amp längre? Var ett batteri som nog har utstått ganska mycket misshandel.
Ursäkta dålig info ett sådant här batteri var det http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html inte svullet eller synliga skador har aldrig kört ur cellerna lägre än ca3.5v per cell.men har legat fulladdat och haft lite förstora amp uttag då och då blitt varmt.
Senast redigerat av Andreash den 2016-02-28 klockan 23:21.
Är det ett NiMH... ladda med långsamladdare enligt anvisningar och dra ur som vanligt.... några ggr. "Kan" få liv i det. Men bäst är att använda dem om du ska ha NiMH i fortsättningen.
Är det LiPo... dags för saltbadet.
I övrigt håller jag med ovanstående talare. Hur sjutton ska vi veta med så lite info? :-)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
själv köper jag numera ackar med högsta möjliga c-tal, tömmer ALDRIG under 3,75 volt/ cell och alltid lagringsladdade.med andra ord är ackarna bara full laddade några timmar innan jag har kastat upp dom i luften. har jag sen kärror som vill ha lite mer amp, flyg fort när acken är som fullast och kyl sen ner acken och söndagsflyg mot slutet av repan.
mvh
Mina Nanotech tål ungefär som bäst 50-60% belastningen av vad "C"-märkningen indikerar. När de är slut tål de ner till 30%.
Exempel Nanotech 850mAh 3S 45C har ri = 24mOhm. Då tål batteriet roten ur(6*0,850/0,024) = 15A. Märkningen säger 38A. Batteriet är slut.
Vad har du för Ri? kan du mäta hur mycket du lastar batteriet med? Hur många cykler?
För bästa möjliga livslängd på batteriet ska det lagringsladdas som lizzy säger. Du bör också skaffa en laddare, minst i klass med iCharger, så du verkligen är säker på att laddaren inte förstör dina batterier.
fredrik
Byt till en riktig laddare från iCharger. Det tar 20 minuter för mig om jag laddar från storage till fullt med 2C. 2C laddning tål de alla mina batterier. Jag kan om jag känner mig stressad ladda med 4C. Då tar det 10 minuter. Jag laddar parallellt när jag har mätt Ri Innan. Om man laddar parallellt utan att mäta innan riskera man att elda upp huset.
Ska jag flyga med tre olika plan händer det att jag måste använda 2 st laddare som jag laddar 12 batterier i taget på. Det brukar räcka med att läsa tidningen och dricka en kopp kaffe så är laddningen klar på 20 minuter.
Jag använder iCharger 208B. Den har max laddeffekt på 350W. För 3S Lipo betyder det max 350/11,1=31A (fast den är strömbegränsad till 20A). 20A för 6St 2200 LiPo betyder 1.5C laddning och 30 minuters tid.
fredrik
Nu läste jag rätt. Med externt motstånd har ICharger max urladdningseffekt 20W internt. 300W regenarativt (tillbaks till drivbatteriet) och 500W med externt motstånd.
Externa motståndet kopplas mellan + på laddaren och batteriet.
rcgroup har exempel.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1731202
Jag har en lampa och datorfläkt för detta.
fredrik
Tack för svaren .för det mesta har det gått i min EFX racer som max drar 55 amp .Är nog laddat mellan 40 - 50 gånger . Har inga Ri värden då jag tog det säkra före det osäkra å kasserade batteriet.Får köpa nya och börja lagringsladda .
Se bara till att ha som grundregel minst 30% kvar i acken efter flygning och alltid lagringsladdade så mår dina ackar prima :-) även ett c-tal som är minst dubbelt mot vad acken rekomenderar
Okay. Jag har en IQ605:
http://www.horizonhobby.com/product/...arger-ori30156
Den ser ut att ha max 5W urladdning. Jag har dock satt det fulla batteriet på storage-laddning. Det kanske går snabbare om jag kör discharge först och sen storage-laddning. Kan prova det.
Externt motstånd ska jag kolla upp!
IQ605 är en enkel och billig 50W-laddare utan möjlighet att ladda ur snabbare.
fredrik
Som redan konstaterats många gånger - satsa mera av era surt förvärvade pengar på en BRA laddare istället för att minimera laddar-kontot. Det kommer ni att ha mångfalt igen tämligen snabbt i form av längre livslängd på era (dyra) batterier.
För mig räcker en iCharger 106B+ men jag har också dessa "tvilling" - alltså Turnigy Reaktor 250 W. Fungerar lika bra som "original-tvillingen" men till en mycket överkomlig kostnad.
Roger
Hej,
Jag har fastnat lite för en Turnigy Reactor 2x300. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...e-charger.html
Är den ett bra köp?
Roger har flera gånger skrivit att Turnigy Reaktor är gjord av Junsi som gör iCharger. Den har samma specifikation som iCharger 206B och 2x300 verkar vara två iCharger 206B i samma paket.
Det är en bra laddare till bra pris.
Tänk på om du behöver nytt strömaggregat till laddaren. Om du t.ex. laddar 2 st 6S Lipo vid 22.2V blir strömmen 13A per laddare och du behöver 700W in (600W + lite förluster i laddarna). Tänker du bara ladda till inomhusflyg blir strömmen betydligt beskedligare. Strömaggregat är dyra att frakta så de är lämpliga att köpa i Sverige.
fredrik
Den ser bra ut.
Nätaggregat:
Visserligen behövs, om du skall utnyttja laddaren till dess fulla specifikation ett nätaggregat runt 700 watt som nämndes.
Men 600 watt räcker långt. Man skall komma ihåg att det är bara i början under "bulkladdningen" som laddströmmen är högre, sen sjunker laddströmmen allteftersom LiPo batteriet fylls med ström. Jag har mina Hyperion laddare inställda på att leverera upp till 20 amp på varje laddkanal (varje laddare har 2 laddkanaler) och jag laddar oftast 5 cell 5000 mAh LiPo på varje laddkanal.
När jag sätter på laddning så ligger laddaren och pumpar på i närheten av 20 amp en stund men går ganska snart ner mot 17-16-15 osv ampere neråt och på slutet när balanseringen skall finjusteras är laddaren nere under 1 ampere.
Jag har två Junsi/Chargery S1200 laddare hemma för att ladda hemmavid efter flygning. I fält laddar jag med 2-3 Biltema gula AGM 90 Ah 12 volt batterier. När jag är ute på tävling har jag en Junsi/Chargery S600 (max 33 amp, 10-18 volt input dvs max ca 600 watt) för laddning på hotellet eller på flygfältet om ström finns på flygfältet (eller så har jag ett av mina AGM batterier som strömkälla till laddaren med också). Med mitt mindre nätaggregat Junsi S600 kan jag i alla fall kräma på med 10 amp utan problem när jag laddar mina 5 cell LiPo på 5000 mAh dvs jag kan ladda med 2C och det räcker bra egentligen. Det tar inte så jättemycket längre tid än att ladda med 4C som jag laddar med hemma eller från AGM batterierna.
Hittar du ett bra 700 watt (eller högre) nätaggregat så köp det i första hand, men du klarar dig fint med ett 600 watt också till det mesta om du inte har behov av att kunna kräma på max vad laddaren klarar att leverera.
Mitt Junsi/Chargery S600 nätaggaregat köpte jag hos Lindinger i Österike (de har det ej i lager f.n.). Mina Junsi/Chargery S1200 köpte jag hos Autopartner.
http://www.chargery.com/adapter.asp
Bild nedan på mina nätaggregat.
Till inomhusflyg använder jag oftast bara en mindre Hyperion laddare (EOS0606i AD/DC) med inbyggt nätaggregat då det för min del endast är 1 och 2 cell Lipo jag laddar för inomhusflyg.
/Bo
Senast redigerat av bem den 2016-12-17 klockan 12:11.