Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

  1. #1

    Standard Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

    *UPPDATERING*

    Nu när är jag tillsist är på banan med allt vad laddare, power supply, batterier, adaptrar, förlängningskablar och safety-bags heter, så tänkte jag att jag skulle summera vad denna tråden producerat, utifall att någon annan också söker svar på dessa frågor!

    Här är ett förslag på inköpslista:

    iCharger 106b+ (jättenöjd med denna!):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...--10a-6celler-

    iCharger 350W/25A Power Supply (passar perfekt till iChargern):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...p350--350w-23a

    Laddkabel XT60 (en sån här behöver du om du ska ladda batterier med XT60-kontakt):
    http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60

    LiPo Safe Bag (LiPo batterier har en viss brandrisk, särskilt under laddning, och även om den är liten så rekommenderas det att man använder såna här safe-bags till sina batterier. En sån här rymmer 10st 3S batterier utan problem - jag köpte två st bags, för att enkelt hålla isär "laddade" och "använda" batterier):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...gspase-23x30cm

    JST-XH 3S extension (balanskabeln som sitter på batterierna ofta är väldigt kort och knepig att koppla in direkt i laddaren - med en extension blir det mycket lättare! Denna är för 3S batterier):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=31474

    Det här tror jag är ungefär allt du behöver för att komma igång och ladda batterier på ett snabbt, smidigt och säkert sätt!


    Här kommer även en sammanfattning av lite annan matnyttig info som delats här i tråden:

    LiPo-batterier har nåt som kallas "charge rate" (C). Detta hänvisar till hur "snabbt" du kan ladda ett batteri. Om du har ett 2200mAh batteri så motsvarar "1C" = 2,2A. Logiskt!
    Så om batteriet då har tex "2C" angivet som "max charge rate" så kan du alltså skruva upp laddströmmen till 2*2200mAh = 4,4A om du vill. Då går det typ dubbelt så fort att ladda!

    Här är ett exempel: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
    Scrolla ner och kolla "product config table" - där hittar du "charge rate (C)". Notera dock att du kollar "Charge rate (C)" och INTE "Discharge (c)"!


    Här kommer en video som enkelt förklarar hur du balansladdar ett LiPo med iChargern:
    https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8



    Hm... Japp, jag tror det var det hela! Lycka till!

    ------------------------


    Hej!

    Har nu tagit steget upp från min Syma-quad till en Walkera Runner 250, och vill komplettera mitt kit med en bra laddare och några extra batterier.

    Har läst runt lite och bildat mig en uppfattning om vikten av en bra laddare och brandsäker laddning, men utan att få någon konkret förståelse för vad som passar mina behov och vad jag bör köpa. Jag är som sagt helt ny i den här världen och min fokus just nu är mest på att få komma ut och flyga, så jag skulle uppskatta konkreta rekommendationer enormt mycket i denna djungel av alternativ och nya termer!
    Jag tycker hobbyking.com verkar vara en bra sida och jag skulle gärna vilja testa att beställa därifrån om möjligt (men är givetvis öppen för andra rekommendationer!).

    Min önskan är en prisvärd laddare (komplett med allt som kan tänkas behövas) som kan ladda åtminstone två stycken 3S LiPo batterier åt gången - samt att kunna utföra detta på ett brandsäkert sätt.
    Sen en extra, mindre akut fråga: jag avser tids nog att köpa ett 3S LiPo batteri till Devo 7 sändaren som hör till quaden och undrar om någon har någon konkret rekommendation där?


    Tack så jättemycket för hjälpen!
    /Kristoffer
    Senast redigerat av Koffe84 den 2016-04-08 klockan 14:58.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 644
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Laddare som är bra, och säkert över din budget

    De flesta laddare har effektbegränsning så de inte kan ladda mer än en viss effekt och inte heller lämna mer än en viss ström ofta 8A, 50W på de billigaste laddarna. 50W för 3S motsvarar 4,5A. Min laddar iCharger 208B är begränsad till det minsta av 350W och 20A.

    Jag tycker du hoppar över snålhetstiden och bara köper en laddare. Den kommer att räcka även om du går upp i storlek till 600-heli. Köp en iCharger. Kommer du aldrig att köpa större maskin så är laddaren ändå bra. Skulle du köpa större maskin men billigare laddare kommer du att märka att när du går upp till 4S-batterier eller mer så går batterierna sönder på en gång eller får aldrig effekt. Det beror på att de billiga laddarna i bästa fall är kalibrerade på cell 1-2-3. ICharger är kalibrerad på alla kanaler.

    Icharger 106B är den billigaste iChargern. Den kan ladda max 10A och max 250W, och kan balansera max 6S.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Jag TROR att turnigy reaktor är gjord i samma fabrik till samma specifikationer. Den har laddning för två batterier samtidigt

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html


    Bägge laddarna behöver nätaggregat till 10-28V likström (för turnigy) eller 10-18V för iCharger. Max ström för nätaggregatet ska räknas på laddeffekt + 20%.
    Laddar du 5S med 18A blir laddeffekten 5*3.7*18=333W. Då behöver aggregatet kunna leverera 1,2*333 = 400W.

    Jag har ett 1000W som är lite problematiskt då det drar autosäkringar...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...8V_60amp_.html
    Köp inte om det inte finns i lager, köp inte international om du kan undvika det, då tillkommer moms och tull. Från England och EU-varuhusen ingår moms och tull.


    Batteri till sändaren
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...315&aff=798323
    fredrik

  3. #3

    Standard

    *Uppdaterad*

    Tack så mycket för ditt utförliga svar och din rekommendation Fredrik!

    iCharger106B var out of stock, men Turnigy-laddaren fanns i UK-varuhuset. Finns det någon annan återförsäljare än hobbyking, som har iChargern, som kan rekommenderas?

    När det kommer till att räkna på passande Power Supply så börjar det snurra i huvudet på mig av alla nya termer! Jag kan ingenting om el i nuläget och skulle hemskt gärna få en konkret rekommendation där också om möjligt?

    Söker även efter rekommendationer på dessa "safebags" till LiPo batterier.

    Tack igen!

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 644
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hoppla, jag får svara snabbare, de fanns i lager när jag kollade, fast bara ett fåtal.
    Rcflight.se, kullagergrossisten och autopartner.se brukar ha iCharger. iCharger finns även i engelska butiker.


    http://www.kullagergrossisten.se/pro...--10a-6celler-
    http://touringcars.e-butiken.se/?cat_id=395 (här har jag aldrig handlat)
    http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking...arehouse_.html
    fredrik

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 644
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Safebag köper du INTE på hobbyking, de har visats många gånger på youtube hur bra de brinner.
    Rcflight, autopartner, hab har såna som inte brinner.

    https://www.youtube.com/watch?v=YD1O83p31fE
    fredrik

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 644
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nätaggregat brukar ha vikt som gör att de är dyra att frakta runt jorden. Jag har köpt mina från england, här från kullagergrossisten 23A 350W 15V.
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...p350--350w-23a
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 651
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har både iCharger 106B+ sen många år och en nyare Turnigy Reaktor 250 W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Såvitt jag kan se och läsa mig till så är det samma laddare gjord hos samma tillverkare. Och programvaran är identisk. Tror att tempsensor-kontakten är lite olika mellan laddarna men det är nog enda skillnaden - och den använder i alla fall inte jag.
    Att ladda två ackar samtidigt kan kan göras med en "dubbel-laddare", 2 "enkelladdare" eller en enkelladdare och ett "laddboard" typ detta (om det är likadana ackar) - http://www.autopartner.se/elektronik...deans-4-portar
    För inomhusflygets småackar kör jag normalt en laddare + laddboard, för de lite större ackarna för utomhusflyget kör jag med mina 2 "enkel-laddare". Det jag personligen uppskattar med mina båda laddare är att de har inbyggda balanskontakter så att man slipper ett "balans-board" som hänger utanför laddaren - och att de är relativt små och kompakta relativt kapaciteten. Samt givetvis att det är utmärkta laddare med bra "ladd/balanserings-precision" - nåt som inte är givet på billigare laddare. Sen finns det säkert ännu bättre men för priset är är främst Turnigy-varianten smått oslagbar.
    Tror att den Reaktor-laddare som det länkades till tidigare i tråden (dubbel-laddaren) tyvärr saknar USB-port och därmed inte kan programvaru-uppdateras om det skulle vara aktuellt. Min gamla 106B+ har fått flera uppdateringar men med tiden så avtar ju ofta det behovet eftersom programvaran blir alltmera "avbuggad".
    Roger

  8. #8

    Standard

    Stort tack igen Fredrik! Ditt rekommenderade Power Supply, en iCharger 106B+ och ett par laddpåsar från Kullagergrossisten verkar toppen!

    Då är det bara extra batterier som är frågan. Din rekommendation på batteri till sändaren var bra - det verkar vara anpassat för just det syftet? Har du/någon några övriga rekommendationer på batteri-märken/återförsäljare för en bra pris/kvalité kompromiss?

  9. #9

    Standard

    Hej Roger, tack för ditt svar!

    Om jag förstår det rätt så är det alltså endast ett batteri åt gången som kan laddas med iCharger106B? Men då är samtidigt ladd-tiden inte så fasligt lång för ett 2200mAh batteri? Jag kanske får börja så, isåfall - och som du säger - köpa en till laddare med tiden om jag vill skaffar mig en större uppsättning batterier?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 651
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Rätt uppfattat - 106B+ och Reaktor 250W laddar ett batteri åt gången - om du inte kompletterar med ett parallell-laddboard.
    En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera än runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) så tar ju inte laddningen så speciellt lång tid.
    F ö gillar jag displayen i Reaktor-laddaren bättre än den i 106B+ (bättre kontrast för mina gamla ögon).
    Lycka till hälsar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tack för infon Roger!

    Jag skulle jättegärna förstå vad du menar med det här:

    "En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera än runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) så tar ju inte laddningen så speciellt lång tid."

    I nuläget kan jag så lite om el och hur såna här laddare/batterier fungerar! Skulle du kunna förklara i lekmanstermer vad detta innebär och vad jag ska göra rent konkret för att efterleva detta?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 651
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    * Man rekommenderas ofta att inte ladda ur mera än typ 70--80 % av ackens maximala kapacitet för att nå så lång livslängd som möjligt. För en 2200 mAh ack motsvarar det runt 1700 mAh.
    * En acks kapacitet, t ex 2200 mAh/2,2 Ah, betraktar man ofta som dess C - alltså 1C. Sen kan man ofta numera ladda ackarna med mera än 1C (i detta fall 2200 mA / 2 A) och tillverkarna specar ofta max 5C som maximal laddström - i detta fall 5 * 2,2 A = 11 A. Jag är dock lite "konservativ" så för det mesta nöjer jag mig med 2C-laddning som i detta fall blir 2*2,2 = 4,4 A. Steget från 1C till 2C kortar laddtiden rätt ordentligt och för mig är det fullt tillräckligt.
    På dessa bättre laddare ser du ju hur mycket energi du laddar i - t ex 1668 mAh - vilket inte riktigt motsvarar exakt det du dragit ur acken men det ger fullt tillräcklig precision för sammanhanget.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tack Roger! Värdefull info! Nu förstår jag!

  14. #14

    Standard

    Några frågor till dök upp när jag sitter och kollar på batterier på hobbyking.com, ex: "Turnigy 2200mAh 3S 30C"

    Jag förstår att detta "30C" står för "discharge", men vad betyder det i praktiken och hur ska man förhålla sig till det när man väljer vilket batteri man ska köpa (med min Walkera Runner 250 i åtanke)? Vad är det för skillnad på tex 20C och 40C?

    Noterade även att de flesta Turnigy batterierna hade en "max charge rate" på just 2C som du rekommenderade Roger - medan du sa att de flesta tillverkarna specificerar 5C? Är detta en indikator på att batteriet har sämre kvalitet, eller är Turnigy bara mer konservativa?

    Tack på förhand!

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Till att börja med, angiven dischargerate C-rating är oftast något av en glädjesiffra och C rating sjunker med användning/slitage av LiPo.

    C rating är multipeln på kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna få ut 88A innan det tar stryk.

    Likadant uppladdning, med ett 2200mAh som laddar med 1C så sätter du laddstyrka 2,2A. Ett 1000mAh med 2C kan du ladda med 2A och så vidare.

    Rekommenderar att inte ladda över 1C även om batteriet är angett att klara det, samt att ta i C rating en bra bit över vad du behöver, då sliter du mindre på batteriet och har fortfarande kräm kvar i den när den blivit lite sliten.

    Ang Reaktor så är jag mycket nöjd med min

    För nätaggregat går det utmärkt att modifiera datornätaggregat för att plocka ut 12V med bra styrka.
    I helgen mekade jag ihop denna till exempel som fixar upp till 42A av ett nätagg jag hade över.,
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Standard

    Tack för ditt svar Fluf!

    Jag är än en gång lite för okunnig för att förstå din förklaring är jag rädd. Skulle du kunna förklara det här i lekmannatermer?

    "C rating är multipeln på kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna få ut 88A innan det tar stryk."


    Även detta:
    "
    ta i C rating en bra bit över vad du behöver"

    Hur vet jag vilken C-rating jag behöver?

    Tack!


  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du har en motor/propeller kombination som drar ca 20A (20.000mA) vid full belastning.

    Om du använder ett 2200mAh LiPo;
    20000mA/2200mAh=9,1C
    Då behöver du ett 2200mAh LiPo som klarar 9C kontinuerlig urladdning för att kunna dra 20A till motorn. Med andra ord räcker ett 20C LiPo ganska bra till det systemet.

    Om du använder ett 1000mAh LiPo
    20000mA/1000mAh=20C
    Här ser du att om du har ett mindre LiPo behöver du högre C rating för att kunna få ut samma effekt av batteriet.


    Om planerat effektuttag kommer vara 40A och du skall använda ett 1300mAh LiPo
    40000mA/1300mAh=30C
    Då kommer du behöva ett 1300mAh som klarar 30C kontinuerlig men jag hade siktat på ett 50-60C LiPo.


    Kapacitet*C-rating=Kraftuttag
    Kraftuttag/Kapacitet=C-rating



    Ett annat sätt att se C-rating är "hur många gånger om på en timma hade jag kunnat tömma det här batteriet?".
    1C = Kontinuerlig urladdning tömmer batteriet från full till tom under en timma.
    Till exempel om du drar 2,2A ur ett 2200mAh batteri så tar det en timma att ladda ur.
    2C = 4,4A ur ett 2200mAh bateri tar en halvtimma
    10C = 22A tar 6 minuter för att ladda ur.

    Likadant ladda upp ett batteri med 1C tar en timma från tom till full (med modifikation för du tömmer dem aldrig helt samt det skall vara tid att balansera). Laddar du med 2C så tar laddning 30min (med modifikationer för mängd och balansering).


    Hjälpte det eller blev det snurrigare?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18

    Standard

    Tack för mödan Fluf - mycket intressant och jag lär mig massor!

    Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination förbrukar? Finns det termer för detta? Hur räknar man ut det?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 651
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är det också på det viset att en ack med högre C-tal - t ex 40 - har lägre s k inre resistans (Ri) vilket är grunden för att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gör att acken går "svalare" och alltså inte bygger så mycket värme när man belastar den. Nackdelen med högre C-tal är att acken ofta är lite tyngre än en motsvarande med lägre C-tal.
    Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lång laddtiden är med olika laddströmmar. Det är ju så att strömmen avtar efter ett tag så man laddar inte LiPo med konstant ström hela tiden utan den är fallande mot mer eller mindre noll så de teoretiska laddtiderna baserade på laddning med full strömstyrka stämmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar alltså alltid mycket längre tid att "trycka i" än de första. Förr var grundregeln att aldrig överstiga 1C vid laddning men personligen kör jag numera 2C utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong. Men det är alltså inte fel att köra med 1C-laddning om man känner för det men jag har heller aldrig observerat några problem med 2C-laddning och det går avsevärt fortare vilket är trevligt när man laddar på fältet.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-03-29 klockan 18:59.

  20. #20

    Standard

    Tack för den utökade informationen Roger! Känner mig mycket klokare nu än jag gjorde i morse.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •