Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen är det också på det viset att en ack med högre C-tal - t ex 40 - har lägre s k inre resistans (Ri) vilket är grunden för att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gör att acken går "svalare" och alltså inte bygger så mycket värme när man belastar den. Nackdelen med högre C-tal är att acken ofta är lite tyngre än en motsvarande med lägre C-tal.
    Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lång laddtiden är med olika laddströmmar. Det är ju så att strömmen avtar efter ett tag så man laddar inte LiPo med konstant ström hela tiden utan den är fallande mot mer eller mindre noll så de teoretiska laddtiderna baserade på laddning med full strömstyrka stämmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar alltså alltid mycket längre tid att "trycka i" än de första. Förr var grundregeln att aldrig överstiga 1C vid laddning men personligen kör jag numera 2C utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong. Men det är alltså inte fel att köra med 1C-laddning om man känner för det men jag har heller aldrig observerat några problem med 2C-laddning och det går avsevärt fortare vilket är trevligt när man laddar på fältet.
    Roger
    Hej Roger!
    Tänkte flika in en fråga om nåt du skrev; "dessa accar byts varje säsong" - byter du dina driftaccar varje säsong och är det ungefär livslängden man kan förvänta sig ur ett lipo?
    För mig har nu ett år passerat i hobbyn och de2× 2s1300 - accar som är äldst och faktiskt följde med kärror från FMS har fortfarande fin balans och kommer upp i 4.22V/cell och jag upplever ingen direkt minskning i kraft även om jag förstår att de säkert har tappat några mA.
    Jag kapar också tråden med en relevant fråga: LipoBuzzer - jag har en monterad på min racequad och stoppar i balanskontakten där så om jag flyger Los eller om jag vill veta spänningen så tittar jag på buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n så åker ju naturligtvis spänningen upp direkt så frågan är vad ställer jag mitt larm på?
    Den står nu på 3.3V/cell och det är ju under belastning(är det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa när buzzern skriker också.

    Vad tycker ni jag skall ställa alarmet på? Kör en liten racequad på 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det jag skrev gäller för mig och många av kompisarna dessutom - "utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong".
    Roger

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Tack för mödan Fluf - mycket intressant och jag lär mig massor!

    Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination förbrukar? Finns det termer för detta? Hur räknar man ut det?
    Glad att det hjälper

    För de flesta modeller finns det rekommendationer på motor och propeller kombinationer som är lämpliga.

    För motor/propeller kombination kan du kika på enskilda motorer och deras information. En del motorer har hos tillverkaren eller butiken data/information på belastning och drag med olika batteri, motor och propeller kombinationer. Populära motorer på HobbyKing har ofta i recensioner eller diskussionerna på varje info från användare.

    Varje motor har även max A eller max W som du inte bör överstiga. Lite överkurs när man vill vara precis och lite mer avancerad i motorval: Med en amperemeter av något slag kan man testa sig fram med olika motor och propeller kombinationer i en dragställning för att hitta mest drag/watt för just den motorn du har på hyllan.

    Går även att testa sig fram, kör med en propeller, känna om motorn blir varm, om inte testa en större eller med större stigning, känna om motorn blir varm, Känna efter vilket du tycker att planet gör sig bäst med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag kapar också tråden med en relevant fråga: LipoBuzzer - jag har en monterad på min racequad och stoppar i balanskontakten där så om jag flyger Los eller om jag vill veta spänningen så tittar jag på buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n så åker ju naturligtvis spänningen upp direkt så frågan är vad ställer jag mitt larm på?
    Den står nu på 3.3V/cell och det är ju under belastning(är det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa när buzzern skriker också.

    Vad tycker ni jag skall ställa alarmet på? Kör en liten racequad på 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.
    Prova dig fram, mät spänningen efter du landat och batteriet fått vila några minuter. Mina mindre ackar drar jag ur alldeles för mycket för de är ändå så pass billiga, de större vill jag ha ca 3,7 V per cell efter flygningen.
    Jag tycker 3,5-3,75 V är lagom spänning, beroende på hur mycket man tycker är ok att misshandla dem.
    Jag har några till min IRC Vortex som jag regelbundet drar ur till 3,2-3,4 V, de funkar fortfarande men kommer nog inte hålla så länge

  5. #25

    Standard

    Hej igen! Ännu en fråga har dykt upp, gällande konceptet "storage laddning" - och även vad som överlag gäller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

    Jag förstår att man inte ska låta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag då storage-ladda batterierna när jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller är det okej att ladda dem fullt när jag kommer hem och låta dem ligga fulladdade tills dagen därpå?

    Mao - ungefär när övergår "tid-till-användning" från att man kan ladda ett batteri fullt, till att man bör storage-ladda det istället?


    Tack!

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Din fråga beror lite på hur rädd man är om sina ackar och hur bra de är. Vid omslag till regnperiod har det hänt att mina ackar har legat fullladdade en månad. De får då lägre spänning (4.1V/cell i stället för 4.2 och självklart med mindre kapacitet). Vill du skona dina ackar maximalt ska de lagras torrt vid 0 grader. Jag brukar ha dem i rumstemperatur. Mina ackar brukar dö nånstans mellan 60 cykler (dåliga) till 200 cykler (bra). Om du har inomhusbatterier vid slutet av säsongen som inte ska användas på ett halvt år så ska de lagringsladdas. Urladdat till 3V är sämre än fullladdat till 4.2V.
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Hej igen! Ännu en fråga har dykt upp, gällande konceptet "storage laddning" - och även vad som överlag gäller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

    Jag förstår att man inte ska låta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag då storage-ladda batterierna när jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller är det okej att ladda dem fullt när jag kommer hem och låta dem ligga fulladdade tills dagen därpå?

    Mao - ungefär när övergår "tid-till-användning" från att man kan ladda ett batteri fullt, till att man bör storage-ladda det istället?


    Tack!

    Att ha batterierna full laddade något dygn eller två är inga problem, men börjar det bli bort åt en vecka mår dom bäst av att
    laddas ur till "storage" (ca 60%).
    /Jonas

  8. #28

    Standard

    Tack för infon Jonas och Fredrik!

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - visst är rekommendationen absolut att förvara dom storage-laddade men mina allra äldsta ackar i drift (köpta 2006-05) har jag aldrig förvarat storage-laddade utan full-laddade och de fungerar fortfarande utmärkt. Det är dock mindre ackar och av bra kvalitet (Kokam). Man lär ut en sak men agerar inte själv så ofta efter rekommendationerna... Men på stora/dyra ackar skulle jag absolut följa rekommendationerna.
    Roger

  10. #30

    Standard

    Goddagens!

    Ny dag och nya frågor

    Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

    Hur tänker/gör ni?

    Tack!

  11. #31
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Goddagens!

    Ny dag och nya frågor

    Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

    Hur tänker/gör ni?

    Tack!
    För att LiPo skall leva så långt som möjligt utan massa extra arbete brukar jag;
    1. Ladda samma dag eller dagen innan jag flyger. Oftast laddar jag på jobbet samma dag.
    2. Landar innan batterierna är slut, försöker att inte dra mer än kanske 50%, hellre ha fler LiPo med sig.
    3. Förvarar batterierna under säsong i sitt halvt urladdade tillstånd (obs om du behövt landa på grund av tomt LiPo är det bra att storageladda dem innan du lägger dem på hyllan till nästa vecka.
    4. Under längre uppehåll som höst och vinter går igenom hela samlingen LiPo och storageladdar och balanserar inför långförvaring.
    5. I samband med långstorage passar jag på och mäter IR på alla LiPo för att sortera de som skall sparas och de som skall pensioneras.

    Det finns säkert bättre, smidigare och effektivare sätt. Men med de enkla klarar jag mig bra tycker jag. Framför allt att landa innan man tror att man behöver och byta till nästa istället för att flyga tomt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Goddagens!

    Ny dag och nya frågor

    Jag läser att jag förkortar batteriets livslängd om jag laddar det "ofta". Hur ofta är "ofta"? Och hur mycket är det fråga om att jag kan "förkorta" livslängden om jag inte sköter mig?

    Hur tänker/gör ni?

    Tack!
    Ett LiPo brukar hålla 100 - 200 cykler innan det tappar orken om det behandlas snällt.
    Sen får du avgöra vad ofta är och ungefär hur länge dina batterier håller.
    Har du fler batterier får varje batteri färre cykler med samma antal flygningar.

    /Jonas

  13. #33

    Standard

    Tack för infon Fluf och Jonas!

    Ledsen att jag är lite störig, men frågan kvarstår hur ofta som är "ofta". Liksom, om man inte vill slita på ett batteri i onödan, hur lång tid ska man då låta det "vila" innan det laddas upp eller används på nytt (vad är det egentligen som sliter - laddning eller användning)? Pratar vi en timme? Ett par timmar? En dag? Ett par dagar?

    Och igen - pratar vi till nästa laddning eller nästa användning då?

    Anledningen till att jag undrar är för att jag vill få ett hum om hur många batterier jag bör ha på lagar om jag vill kunna flyga så mycket jag vill utan att behöva slita i onödan på grejerna...!

    Tack igen!

  14. #34

    Standard

    Oj, nu kom en fråga till: Graphene batterier - är det nåt att satsa på istället för vanliga LiPo? Läser att de ska hålla 600+ cykler, vilken ju är tredubbelt mot vanliga LiPo om jag förstår det rätt? Och priset verkar bara vara knappt det dubbla?

    Tex detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ck_w_XT60.html

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ha inte får många batterier och batteristorlekar för det är snarast sämre att använda ackarna sällan än ofta. Jag har 2 st av de jag använder ofta men skulle krasst säkert kunna klara mig med en om jag skruvade upp laddströmmen till 3C emellanåt. Efter flygningen så laddar jag direkt eftersom mina ackar inte är speciellt varma efter användningen.
    Roger

  16. #36

    Standard

    Tack för svaret Roger! Vad jag kan uttyda från er med erfarenhet så verkar det här med att återladda ett batteri efter användning inte vara något större issue!

  17. #37
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående graphene är det nog ingen som kommit upp i 600 cykler än, för de introducerades i vintras. Prova och rapportera! Jag tänker prova.
    fredrik

  18. #38
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående ofta: Jag flyger med 2200mAh batterier i flera plan. Jag har 6 stycken såna batterier. När tre är använda brukar jag ladda dem för att kunna flyga "för evigt" - dvs tills jag tröttnar. Då laddar jag en för snabbt (den är fortfarande varm) och två har fått vila. Turnigy Nanotec 35C verkar inte hålla detta förfarande mer än 120 cykler. Rhino 40C verkar tåla mer än 200 cykler. Rhino är äldre men verkar alltid vara slut i lager.
    fredrik

  19. #39

    Standard

    Tack för infon Fredrik!


    Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!


    Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

    Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

    Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

    Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?


    Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!!

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Tack för infon Fredrik!


    Så! Nu har jag hämtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle gärna få lite hjälp av er som har/kan iCharger-laddare!


    Manualen säger inte klartext vad jag ska välja och den här instruktionsvideon för hur man "balansladdar" ett batteri gör mig förvirrad då han utöver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

    Jag trodde att man alltid bara använde balanskontakten vid laddning?

    Sen undrar jag även om det värde han ställer in på sin laddare i videon - "2A" för ett 2,2mAh LiPo, är det ni pratat om tidigare här i tråden om med vilken "C" man laddar batteriet?

    Jag vill gärna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar alltså om det är detta värde jag då ska ställa upp till 5,6A (2*2800mAh)?


    Tack så jättemycket för er hjälp! SÅ sugen på att komma ut och flyga nu!!
    Ja, du ska ansluta både balanskontakt och batterikontakt till laddaren när du laddar.
    Ett 2200mAh batteri ska laddas med 2.2A om du laddar med 1C eller 4.4A om du laddar med 2C.
    Rekommendationen för LiPo brukar vara att ladda med 1C sen finns det några tillverkare som säger att deras batterier _klarar_ att laddas med högre ström, te.x. 2C.

    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •