Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Brände upp min ESC - frågor

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Brände upp min ESC - frågor

    Jag provade min modell i lådan och då jag vippade sidroder blev det även en hårsmån gaspådrag så motorn ryckte till lite och proppen tog i lådans kant. Jag såg till att dra av direkt men ESC gick upp i rök efter några sekunder.

    Vad är normalt i det läget? Jag tänker mig att tex en RC-bil med borstlös måste tåla att motorn står "still" i några tiondels sekunder innan den åker iväg så jag blev rätt häpen när det hände. Men jag är relativt grön vad det gäller borstlösa grejer.

    Anledningen till att jag startade den i lådan är att jag två gånger råkat ut för att den inte ville länka upp RX-TX och misstänkte att något var skumt med strömmatningen från ESC:n.

    En annan "bra-att-veta" är att många på RCgroups som har denna modell råkat ut för att både motor och ESC lagt av, det är en HobbyKing PNF-modell ....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svårt att veta vad "denna modell" är men just på BNF från hobbyking så sparar man mer än det smakar. Det kan vara servo som faller sönder av att man tittar på dem, fartreglage som går sönder, underdimensionerade motorer och liknande.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Den heter BFG2600, de har köpt en Robbe/Art-Tech och specat egen elektronik. En fin seglare egentligen, bara något tung.

    Motor /ESC är faktiskt det enda jag inte redan behövt byta ut än så länge.

    Helt ärligt är det antingen total skit eller helt felspecade komponenter för ändamålet (40A reglage till en motor/prop som drar 42), sex stycken servo som kan dra 4-5A men matas med 3A, 4s ack när det borde bara 3s med effekten på motorn... The story goes on.

    Troligen blir det inga mer HK-köp för min del, definitivt aldrig något PNF men kanske lösa grejer som jag själv väljer nångång i framtiden.

    Men funderingen är snarare om det är just denna ESC som är skit eller om det är normalt att en "blipp" med 1% gaspådrag bränner alla borstlösa reglage. Men när jag skriver detta förefaller det inte troligt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har haft fällbar propeller mot t.ex. plansida i minst 3-4 sekunder med Turnigy Plush/Hobbywing funfly utan att de har gåt sönder. Dessa fartreglage är så billiga och så bra att att inte kör något annat. Jag har inte haft något problem med något av cirka 20 st. Jag har haft problem med många andra tillverkare även europeiska och amerikanska "lyxmärken". Och problem med billiga skitkinareglage. Om jag köper en PNF från hobbyking så kollar jag reglage, motor och servo innan första start och byter för det mesta allt. Servo som fungerar bra : HXT900. Servo som fungerar bättre Emax ES08A.
    Motorer som fungerar bra: Turnigy SK3.
    fredrik

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Köpt en hel del från HK, både delar och några PnF men föredrar helt klart ARF, man vet vad man får, läser på om modellen ordentligt och väljer hårdvara därefter.

    Bara man har förväntningar och hanterar efter vad man faktiskt köper så brukar det gå bra
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Köpt en hel del från HK, både delar och några PnF men föredrar helt klart ARF, man vet vad man får, läser på om modellen ordentligt och väljer hårdvara därefter.

    Bara man har förväntningar och hanterar efter vad man faktiskt köper så brukar det gå bra
    April april... ingen provgasar sin modell i kartongen.....
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Haha, nej tyvärr är det inget aprilskämt.

    Jag hade ju inte tänkt att motorn skulle gå, bara kolla att sändare-mottagare funkar ihop. Modellen bor i en kartong som även används för transport. Så det är ju lite "skyll mig själv" men jag tror nog att jag råkat göra liknande grejer förut med andra plan (typiskt att de legat på marken, åker in i träd etc och det tar en halvsekund innan man klippt gasen).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	114,4 KB 
Id:	57903

    Såhär långt:
    1: Gängorna på islagsmuttrar i fenan behövde rensas med gängsnitt (skar upp fenan och tog isär)
    2: Servot till sidorodret dog. Kanske mitt fel, kroppen ramlade från kartongen från oerhörde 3 dm höjd på golvet... Bytte alla.
    3: ESC hade ingen info, programmeringskort, manual, info, eller annat. HK Blue Series funkade.
    4: Roderhorn gjorda i världens sprödaste plast, brast, gjort egna.
    5: Gjort om servokabelanslutning från vingen, mest för att det var genomstruligt att montera.
    6: Motorkylning är för dålig, gjort hål och kör max 15 sek i taget.
    7: Manualen helt befriad från info om t.ex. utslag, mixkompensation mm.

    Så nog får man något för pengarna när man betalar...

    All data har jag samlat på rcgroups för på HK verkar de bara ha grabbat tag i lite random grejer och stoppat i....

    Men den flyger ju himla fint när den funkar. Kunde ju köpt en Solius/Heron byggsats för ungefär samma pengar och försett med grejer eftersom all elektronik ändå byts ut.



    https://www.youtube.com/watch?v=HARLUHOlU7k
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Litet tips framöver är att alltid ha Throttlecut spaken aktiverad, en switch som tvingar din throttlekanal till helt av (-100) oavsett vad spaken står på.

    Alltid tryggare att hantera modellen då. Har alltid t-cut på alla modeller tills precis innan start.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tror inte min nuvarande radio har en sån knapp/spak; Multiplex Cockpit SX.

    Det är egentligen obegripligt då tom den lilla leksaks-sändaren Smart SX har en sån (tryck spaken nedåt togglar trottel(de)aktivering.

    Den funktion den har är för att stänga en bensin/glödare (drar ner servot lite till)

    Men jag hittade på rc-network ett tips hur man kan lösa det med lite mixeri. Skall titta på det.
    http://www.rc-network.de/forum/showt...ckpit-SX/page2
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tråden tar en ny vändning:

    Skapa en gas-av-knapp på Multiplex Cockpit SX (Throttle hold, throttle off, gas off, inhibit motor, elmotor av)

    I mixer 1 och mixer 2 gör följande - exakt samma i båda två

    Mixer ->

    Mixer def Mix 1

    TH S4 3_ =
    Set TH S4 -100%
    Mixer def Mix 2
    TH S4 3_ =
    Set TH S4 -100%

    (EDIT: Anledningen till två är att man vill nå -100% + -100% då "slaget" är -100 till +100)

    Snap/DTC ned => Trottelspak av
    Snap/DTC upp => Trottelspak på

    http://www.multiplex-rc.de/en/service/faq.html

    Oerhört skönt att ha detta då jag verkligen saknat det och oroat mig, med fog dessutom efter dagens händelse! Redan programmerat in det på mina tre motormodeller OBBBBBS man måste välja en modelltyp som har minst två fria mixar så EASY funkar inte.

    Visst - detta är ju hur lätt som helst på en OpenTX sändare och kan dessutom trollas till med massa andra skojiga funktioner men men....

    Del två:

    BFG fick en petflaska, vit eltape, fyra stycken hjulbultar. Nu blir det (temporärt?) en ren hangseglare av den.... Känsliga tittare varnas.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4585.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	82,5 KB 
Id:	57905Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4583.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	57906Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4586.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	57907Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4587.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	57908
    Senast redigerat av KristofferR den 2016-04-01 klockan 23:22. Anledning: Se "EDIT"
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •