Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dubbla servon höjdroder?

  1. #1

    Standard Dubbla servon höjdroder?

    Hej har en turnegy9xr med FRSKY modul i.Hur gör jag lättast för att få två kanaler till dubbla höjdservon och även två kanaler till skevservon .Fattar inte hur jag ska göra blir bara en enda röra av alltihop försökte läsa instruktionen men blir inte klok på det .Finns det någon vänlig skäl som kan förklara det så enkelt som möjligt så även jag begriper .Âr det mycket fördelar med dubbla kanaler jämfört med splittkabel å servoarmar på samma sida till höjdservon? .Andreas

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Dubbla kanaler har två fördelar: Trim och riktning.

    Med 9XR skulle jag byta till OpenTX.

    Sen skulle jag göra två mixar, en för vanliga höjdroderskanal, en för den andra. Så skulle jag invertera en av dem. Sen skulle jag trimma i Mixer. Sen skulle jag göra End Point Adjustment i output. Sen skulle jag lägga på dual rates och expo i inputs.

    Man kan programmera i datorn eller sändaren, bägge går lika bra. I början kan datorn vara en fördel för man kan simulera sin programmering.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tack freddan_6 så var min idé också men fick inte till mixen för måste ju dubbla höjdkanalen så att jag har två kanaler på mottagaren som går till höjdservo .säkert bara jag som inte gjorde rätt tycker beskrivningen är lite luddig får kolla mer i helgen .varför tycker du jag ska byta till open TX?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Tack freddan_6 så var min idé också men fick inte till mixen för måste ju dubbla höjdkanalen så att jag har två kanaler på mottagaren som går till höjdservo .säkert bara jag som inte gjorde rätt tycker beskrivningen är lite luddig får kolla mer i helgen .varför tycker du jag ska byta till open TX?
    Opentx är där nästan all utveckling sker. Den är mer flexibel än alla andra sändare jag provat. Men jag har bakgrund som programmerare, så för mig är det enkelt. Den har inga färdiga mixar, man får skriva allt själv
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Det blir i princip en V-tail mixer men utan input från sidoroder.
    /Leif

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det blir i princip en V-tail mixer men utan input från sidoroder.
    Eller en skevmix med ena kanalen reverserat.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    OpenTx är säkert bra och flexibelt men frågan är om det för flertalet av oss är onödigt komplicerat.
    På min radio löser man frågan om dubbla servon superenkelt genom att via telemetrin ställa in mottagaren så att höjdroderfunktionen skickas till två separata servoutgångar. Ett par knapptryckningar och det är klart. Skulle det behövas kan man i mottagaren även ställa neutralpunkt och ändlägen individuellt för vardera servoutgången.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    OpenTx är säkert bra och flexibelt men frågan är om det för flertalet av oss är onödigt komplicerat...
    Flexibelt är ordet! OK många behöver nog inte komplexitet men om man gör det så finns ett val att göra. Antingen skaffar man en menybaserad sändare med färdiga mixar och ett antal "fria" och ägnar tid åt att arbeta sig runt begränsningarna i konceptet. Eller så skaffar man en sändare med Open Tx som inte har några färdiga mixar alls utan 32 verkligt fria som man skapar helt efter egna behov.
    /Leif

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Hej har en turnegy9xr med FRSKY modul i.Hur gör jag lättast för att få två kanaler till dubbla höjdservon och även två kanaler till skevservon .Fattar inte hur jag ska göra blir bara en enda röra av alltihop försökte läsa instruktionen men blir inte klok på det .Finns det någon vänlig skäl som kan förklara det så enkelt som möjligt så även jag begriper .Âr det mycket fördelar med dubbla kanaler jämfört med splittkabel å servoarmar på samma sida till höjdservon? .Andreas
    Hej! Jag har kört separata kanaler för skev (och flaps) ända sedan jag fick lite schysstare radior, kör 8ch RX på 4ch-kärror t o m, jag gillar inte tanken på att förlora båda skevrodren om y-kabeln failar, dessutom får jag flaperons och spoilerons av separata skev vilket i teorin skulle kunna rädda kärran om höjdrodret ger upp (slå av höjd-mix till flap(erons)och använda dessa som höjdroder) OM man har kanaler över så tycker jag att det inte finns någon orsak att använda ykabel.

    Fråga om dubbla höjdservon!
    Min fms let13 har två kontrollhorn på höjdrodren (delade av sidoroder) och dessa två pianotrådar går till samma servo...än så länge..
    Detta är en 4ch motor-segelkärra som jag har modifierat kraftigt med extra spv och "washers" över vingspetsar så jag kan nu flyta sakta med den utan risk för tipstall och jag undrar om jag kan få några som helst fördelar av dubbla höjdservon?
    Ex få snålare termiksvängar? Om ena höjdrodret rör sig några grader initialt (före, och vid mer utslag- tillsammans med skeven) i en sväng när jag försöker "hålla" en värmebubbla bör bromsverkan av kontrollytan vara minimal?

    Berätta gärna om ni tror detta kostar mer än det smakar, den positiva verkan från dubbla höjdservon måste ju överskrida den extra vikten av ett till servo + installation(isåfall skulle sidoroder monteras strax bakom vingen ovanpå - nedsänkt - kan dessutom passa på att skaffa bättre servo med större precision för sidan och låta befintligt sidoroder bli det dubbla höjdrodret då det sitter mittemot som brukligt.
    Tänk ej på Cg - har ett cg som skiftar beroende på var jag placerar kamera och batteri så lite extra vikt bak gör ingenting negativt alls för CG.


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Flexibelt är ordet! OK många behöver nog inte komplexitet men om man gör det så finns ett val att göra. Antingen skaffar man en menybaserad sändare med färdiga mixar och ett antal "fria" och ägnar tid åt att arbeta sig runt begränsningarna i konceptet. Eller så skaffar man en sändare med Open Tx som inte har några färdiga mixar alls utan 32 verkligt fria som man skapar helt efter egna behov.
    Hej! OpenTX, är det ett eget protokoll på något vis? 32 fria lixar låter som paradiset på jorden för mig , är det en FW-Flashning som man kan göra på vissa sändare eller är det en modul? Programmerar man den från pcn och isåfall hur kopplar du den? Trainerport t usb? Om det är modul hur funkar det?
    (Har ingen erfarenhet av moduler)
    Har en futaba T8J och en spektrum dx6i dsm2 - ingenting man kan stoppa OpenTX i?

    Blir jag tvungen att till sist göra som alla andra och köpa en taranis....

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    OpenTX på http://www.open-tx.org/ förklarar exakt. Men antigen har du en jr-sändare där du stoppar på en XJT-modul från FrSky eller så köper du en frsky-sändare av modell Frsky Taranis X9D eller X9E, eller någon av de andra stödda sändarna (t.ex Turnigy 9X, 9XR, 9XR och 9XR Pro). Jag rekommenderar dock 9D och 9E då du får alla features med OpenTX. Det är inget ljud i Turnigy 9X, 9XR, 9XR och 9XR Pro, det är ingen telemetri utan omlödning, det är färre inputs och du har bara 4 steglösa inputs (sticks) i stället för 8 som på Taranis. Det är 60+modeller i Taranis, det är minneskort i Taranis, det är LUA-skript i Taranis.
    fredrik

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För att ha två höjdroder kanaler i OpenTX behöver du inte göra några konstiga mixningar alls, har har helt enkelt Elevator på två kanaler.

    I kanal mixer
    1. Rudder 100
    2. Elevator 100
    3. Throttle 100
    4. Aileron 100

    (detta är standard för FrSky, men du kan göra som du vill)
    Sedan adderar du bara
    5. Elevator 100

    Sedan kopplar du bara in dina höjdroder servon till kanal 2 och kanal 5.

    Beroende fysisk orientering på servona kanske du behöver reversera det ena servor. Då kan du antingen reversera hela kanalen, eller så kan du ge kanalen -100 i Weight.
    1. Rudder 100
    2. Elevator 100
    3. Throttle 100
    4. Aileron 100
    5. Elevator -100

    Det gör du som du känner för

    @Killenheladagen
    OpenTX är operativsystemet som man installerar/flashar i sändaren. Men för att det skall fungera behöver hårdvaran ha stöd för mjukvaran. Precis som det inte är helt problemfritt att installera Apple OSX på en Windows dator.

    Turnigy 9x och samma sändeare från andra märken är en populär att flasha om till OpenTX.
    Turnigy x9r kommer med OpenTX förinstallerat
    FrSky Taranis kommer med OpenTX förinstallerat. Taranis är så otroligt populär för du har 16 kanaler i grund och kan addera modul för upp till 16 till med totalt 32 faktiska kanaler, dessa kanaler kan du mixa helt fritt precis som du vill i sändaren. Dessutom har du telemetri, högtalare och en rad andra funktioner. Den är mer flexibel och låter dig gör mycket mer än de allra flesta supersändare på marknaden och den är otroligt billig för vad den gör.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    För att ha två höjdroder kanaler i OpenTX behöver du inte göra några konstiga mixningar alls, har har helt enkelt Elevator på två kanaler.

    I kanal mixer
    1. Rudder 100
    2. Elevator 100
    3. Throttle 100
    4. Aileron 100

    (detta är standard för FrSky, men du kan göra som du vill)
    Sedan adderar du bara
    5. Elevator 100

    Sedan kopplar du bara in dina höjdroder servon till kanal 2 och kanal 5.

    Beroende fysisk orientering på servona kanske du behöver reversera det ena servor. Då kan du antingen reversera hela kanalen, eller så kan du ge kanalen -100 i Weight.
    1. Rudder 100
    2. Elevator 100
    3. Throttle 100
    4. Aileron 100
    5. Elevator -100

    Det gör du som du känner för

    @Killenheladagen
    OpenTX är operativsystemet som man installerar/flashar i sändaren. Men för att det skall fungera behöver hårdvaran ha stöd för mjukvaran. Precis som det inte är helt problemfritt att installera Apple OSX på en Windows dator.

    Turnigy 9x och samma sändeare från andra märken är en populär att flasha om till OpenTX.
    Turnigy x9r kommer med OpenTX förinstallerat
    FrSky Taranis kommer med OpenTX förinstallerat. Taranis är så otroligt populär för du har 16 kanaler i grund och kan addera modul för upp till 16 till med totalt 32 faktiska kanaler, dessa kanaler kan du mixa helt fritt precis som du vill i sändaren. Dessutom har du telemetri, högtalare och en rad andra funktioner. Den är mer flexibel och låter dig gör mycket mer än de allra flesta supersändare på marknaden och den är otroligt billig för vad den gör.
    Hej och tack, under min tid här på forumet har jag fått hyfsad kläm på utbudet och prissättning, det ser ut som jag snart inte får nåt annat val än köra Taranis, futaba t8j tjänar mig väldigt väl och känslan i den slår andra sändare jag provat (däribland en taranis) men den har begränsningar och om jag ex vill ha pan eller tilt på en kamera är jag körd på min Heron tex.
    Jag har en spektrum dx6i också men det vet väl alla vid detta laget vad jag tycker om den.

    Radiolink har bra TX och billiga RX m sbus, ppm och pwn vilket är en fördel också, vad har taranisen att sätta mot här?

    Så med taranisen kör man frsky :s protokoll fast med annan mjukvara(OpenTX)?

    Talsyntes och telemetri är oerhört bra instrument, speciellt vario när man seglar -bra nästa steg,
    Är det ingen som har nåt illa att skriva om FrSky Taranis?
    9, 9d etc vilken vill man ha ?


    Tack för svar, denna tråd kan nog också vara t nytta för de som är nya i det rätt stora utbud på kontrollsystem som råder!

    (Om jag köper en taranis har jag TX för spektrum, futaba och frsky men det kanske är vanligt)
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Illa om taranis 1): Jag tappade min i backen från två meters höjd och en potentiometer gick av.
    Illa om taranis 2): De första batcharna var inte bra dragavlastning på kablaget till potentiometrarna, och för flitigt användade av buntband, se gasmans inlägg från 2014-05-11 16:15:25 i http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Pan tilt finns säkert minst tio olika sätt att lösa på taranis, bäst är nog med en headtracker t.ex. som här https://www.youtube.com/watch?v=uxykX1NDB7w.

    Sändaren har tre olika protokoll med tre olika typer av mottagare D16-protokoll:
    Taranis har X4SB (3 kanal + telemetri "smartport" + 13 kanal på SBUS, X4R (4 kanal + telemetr "smartport"i), X6R (6 kanal + 10 kanal på SBUS + telemetri "smartport" ) och X8R (8 kanal + telemetri "smartport" + 8 kanal SBUS) . Prisexempel http://airmedia.se/produkt/x4r-4-kan...etrimottagare/ 350kr.

    D8-protokoll:
    Sen finns det billigare mottagare med analog telemetri och bara 4,5,6,7 eller 8 kanaler. T.ex. D4RII. D8RII

    LR-Protokoll:
    Har jag inte haft behov av så det får någon annan säga något om. Det är i alla fall 12 kanaler SBUS utan telemetri.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Är det ingen som har nåt illa att skriva om FrSky Taranis?
    Det kan upplevas som ett problem för många som kommer från "menybaserade" sändare att man får skapa nästan allt (mixar, logik, omkopplartilldelning, specialfunktioner m.m.) från grunden.
    /Leif

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kvalitetsmässigt lämnade Taranis en hel del att önska. Åtminstone i slutet av 2014 när jag köpte den. Kablaget till spakarna var fullständigt galet draget och klamrat. Hade jag inte fixat till det själv hade kablaget brutits av på ganska kort tid med totalkrasch som följd. Likaså krympslangarna som monterats i samband med kabellödningarna var inte värmda/krympta och ramlade av när man lutade på sändaren (det här finns redovisat i början av mastodonttråden "Taranis" på RC-flyg.se och även på Svenskt Modellflyg).
    Men mjukvarumässigt är den sjukt bra! Ingenting är förutbestämt! Man får själv välja vilka spakar, knappar som ska in i mixrarna, hur signalerna ska blandas, reverseras, summeras och i övrigt hanteras samt vart utsignalen ska ta vägen och eventuellt ska begränsas (så att inget servo står och stångas emot något ändläge).
    Det finns en viss inlärningströskel men det tror jag finns på vilken radio man än köper. Jag lärde mig inte min Hitec på en pisskvart och inte klubbens skolflygsradio (Multiplex Cockpit SX) heller. Problemet med Taranisen har väl snarare varit att man har hittat massor med olika lösningar på ett visst givet problem.
    Men jag älskar att glida runt med en termikseglare och var tionde sekund höra "etthundra tjugo sju meter", "etthundra trettio åtta meter"....
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För att hålla kostnaderna i schack med min Taranis kör jag även med OrangeRX DSM2/DSMX sändarmodul i den.

    Detta innebär att jag har tillgång till alla FrSky D- och X- moduler, där X4RSB är en ny favorit eller X8R till större maskiner. Alternativt billiga DSM2/DSMX moduler och/eller satelliter från Spektrum och/eller OrangeRX till mindre parkflyers.

    För att göre livet enkelt för mig så har jag satt upp en grund modell med alla de bakgrundsfunktioner jag vill ha (Throttle Cut spak, spak för att aktivera bakgrundsbelysningen, ljudvolym på en slider, telemetriuppläsnings spak, trainer spak etc), sedan kopierar jag bara den modellen och justerar de kanaler jag behöver för mixning.

    Att sätta upp en 3kanal med delta-mix, en V-tail eller liknande i radion tar nu mig inte många minuter, men innan man är van hjälper det med att göra det i datorn där man simulerar radion och du kan es vad för effekt alla funktioner har.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •