Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ombordglöd

  1. #1

    Standard Ombordglöd

    Hej!
    Är det någon som har manual till Ombordglöd RCD3007 4,5-16 V Universal Glow Plug Driver .
    Jag vet inte Hur Man kopplar in den och hur man programmerar den.
    MVH .L.L.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    http://www.fast-lad.co.uk/store/devi...7-p-34372.html

    Maila tex dem o be om instruktion,den är aningens skum eftersom jag inte kan se annat än att den matas via "servokabeln" men jag kan ha fel..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Ja den är nog rätt ! Nu gäller det att kunna läsa o förstå också. Tack för hjälpen!

  5. #5

    Standard

    Va jag kan förstå så kan man ansluta till vilken ledig kanal som helst på mottagaren ,ser inte att det står nåt annat.annars trodde jag att det skulle vara trottelkanalen man skulle koppla till.

  6. #6

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    "Trottelkanalen" skiljer sig inte i funktion från de andra på mottagaren så det spelar ingen roll var du sätter den.

    Glöddrivaren reagerar på pulsbredden som kommer från mottagaren, de flesta system har en pulsbredd mellan 1-2ms med neutralläge vid 1.5ms.

    Väljer du en ledig kanal så är det en fördel om du knyter den till en 3-läges brytare (om det går, beror på radion). Då får du tex. i nedre läge = full effekt, mitten = halv effekt, upp = avstängd.

    Om du istället väljer y-kabel eller mixning med trottel, så följer glöden spakens läge, d.v.s. vid tomgång = full effekt, mellan halvgas och tomgång = halv effekt, och över halvgas avstängd glöd. Man bör i detta fallet ha en brytare för att säkra att det ej glöder när man tex förbereder för start av motorn.

    Den här modellen har fler möjligheter till inkoppling, men det står att läsa i manualen.

    Jag rekommenderar att du använder ett separat batteri för glöden, även om det är fullt möjligt att glöda med mottagarens acce. Blir det något fel i glödsystemet så påverkas ej styrningen.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lånar tråden lite...
    Jag behöver också glow driver till min kommande 2-motoriga kärra.
    Ska man välja EN glow driver för 2-cylindrig motor, eller köra separat glow driver för varje motor?
    Är någon av HK:s typer bra?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ch=glow+driver
    Retroholic!

  8. #8

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ser ingen fördel med att använda en GD för 2-cyl motor. till två motorer. Blir långa kablar till glödstiftet med både förluster och kanske störningar.

    Bäst med två separat system d.v.s. två GD och två accar. Helst placerat i motorgondolen

    3 enheter (GD, GD Servo) med Y-kabel kan vara ett problem då tex. FUTABA inte rekomenderar mer än två servon per kanal. Mottagaren orkar inte driva mer per kanal med bibehållen signal inom spec.

    Beror på hur mycket GD belastar signalen.
    Senast redigerat av Kenny den 2016-05-10 klockan 15:38.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #9

    Standard

    Provade med glöddrivaren löst kopplad till ledigt uttag i mottagaren + ett löst Glödstift (jordade i sidan på stiftet) ingen reaktion ledlampan lyser inte heller i knappen hur jag än knäpper.????

  10. #10

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tryckknappen på GD har prioritet över över signalen från mottagaren. Startar den inte med knappen har du något fel i kopplingen eller så är enheten defekt. Du kan prova utan mottagare genom att mata direkt från ett batteri.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  11. #11

    Standard

    Provade nu med ett 4,8 volts acc ,det funkade inte provade då och koppla in ett nätaggregat där jag kan ställa spänningen själv och då funkade det när jag kom över c:a 5 volt . ( lys i knappen)så då borde fungera med ett annat batteri med högre spänning .nu har jag inte haft mottagaren inkopplad .Vilket batteri skulle ni rekommendera (ett som inte väger så mycket och tar liten plats)
    Senast redigerat av Ebentar55 den 2016-05-15 klockan 12:04.

  12. #12

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Manualen är lite vilseledande i specen, som du noterat så startar den först vid 5,5V sen fortsätter den att glöda ner till 4.2V

    Den ger full styrka ner till ca 4.8V, vid 4,2v ger den ca halv styrka och vid 4.1v slutar den fungera.

    En separat acke är att föredra, men vill du köra med bara en acke så är det 5s NiMh (6v) som krävs. Alt. 2s LiFe (6,6v om din radio kan hantera den spänningen)

    Vid (YS fyrtakt stift, orange-gul glödnyans)

    12.6v drar den 0,42A vid full effekt
    8,4V - 0,6A
    6,6V - 0,76A
    6,0V - 0,84A
    4,8V - 1,05A
    4.2V - 0,68 (reducerad effekt på stiftet)

    Så om man skall våga sig på en gissning, en liten LiPo 2S-3S 600-800mAh borde funka.
    Beror på stift och hur ofta du är beredd att ladda.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  13. #13

    Standard

    Halkar in med en kommentar här. Har en 2 cyl. motor på en modell och har monterat in en "RCD3007", som jag driver separat med en LiPo 7,4 V (2S). Jag har valt att köra systemet i manuellt läge "Mode 2", vilket innebär att drivaren, efter knapptryck ger 30 sek. startglöd, för att sedan stänga av och gå ned i "Stand by-läge", (=ett kort tryck på knappen) eller 30 sek. startglöd och sedan 15 min. "underhållsglöd" (knappen hålls inne ca. 3 sek.). Drivaren är alltså inte kopplad till radion.
    Jag har noterat, att drivaren mycket väl driver 2 st. stift samtidigt. Dock går den nästan alltid omedelbart tillbaka till "stand by-läge" när man skall till att starta motorn och går direkt till detta läge om man gör ett nytt försök. Jag har använt batterier från 4,8 - 14,8 V och drivaren uppför sig likadant. Ibland kan man "torrköra" systemet vid byggbänken och det funkar perfekt. Men när man har chokat motorn och skall klappa till propellern, går eländet omedelbart ned i "standby-läge" igen. Ett trick är att koppla loss ett stift och köra igång Drivaren, när man har fått indikeringen "startglöd", kopplar man snabbt på det andra stiftet och hinner i regel få igång motorn. Har drivaren väl "låst" i valt "mode" ligger den sedan kvar där utan problem, både med och utan "underhållsglöd". Efter en sådan här startprocedur, kan systemet "komma ihåg sig" under flera starter, utan att man behöver göra detta trick. Jag har två st. av denna typ och de uppför sig på samma vis. Eftersom jag har motorn inbyggd i en motorkåpa, funderar jag på att ev. montera en tryckknapp på det ena stiftets kabel, för att på så sätt enkelt kunna starta systemet rätt och sedan koppla på det andra stiftet genom att helt enkelt släppa tryckknappen. Då Drivaren är ganska billig, kan man ju förstås även använda en till varje stift, man behöver endast använda en knapp (eller mottagarkanal) för manövreringen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •