Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Använda samma batterier till olika RC?

  1. #1

    Standard Använda samma batterier till olika RC?

    Hejsan.

    Undrar om det finns någon adapter el motsvarande för att kunna använda liknande batterier till flera RC som kör samma volt?

    Har beställt en Syma x8 samt lite extrabatterier. Dessa ser ut såhär: http://www.aliexpress.com/item/100-Original-Syma-X8C-X8W-RC-Quadcopter-Ultra-high-Capacity-7-4V-2000mAh-30C-T-Banana/32479859359.html?spm=2114.13010208.99999999.261.Co vxyL

    Skulle också vilja ha en RC båt och då kikade jag lite på FT009 som också kör 7.4v, dessa:
    http://www.aliexpress.com/item/WLtoys-FT009-FX067C-1500mAh-20C-7-4v-2S-lipo-battery-rc-helicopter-car-boat-quadcopter-remote/32597837459.html?spm=2114.13010208.99999999.261.8x qEL3

    Hade ju varit riktigt trevligt om man hade kunnat bunkra upp med lite batterier av samma modell, förslagsvis de till Syma x8 drönaren, och kunna använda till båten också. Ibland vill grabben gå ner till vattnet och att då ta med sig ett par batterier så man kan åka en lång stund hade ju inte varit fy skam.

    Väldigt ny inom RC men ser det som en potentiell hobby för mig och sonen tillsammans.

    Tacksam för svar.
    Senast redigerat av Derb den 2016-05-12 klockan 23:40.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man hittar efter ett slag sin favoritkontakt, vilken det nu vara månde. Man köper hem en påse av dessa och löder dit sådana i alla flygplan/bilar/båtar/laddare/batterier man har.

    Jag har samma system för allt från jetflygplan till biltemas batterigrästrimmer. Laddar allt med samma RC-laddare via samma ditlödda kontakter.
    Superhero

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det verkar vara nåt skumt med länkarna till aliexpress, det bara blinkar till, så blir det en vit sida.

    När det gäller adapter, så brukar JAG löda ihop passande kontakter (Dean's, XT60, JST m.fl.) med en liten sladdstump emellan.
    Det finns säkert adapterkablar, det får nån annan länka till.....
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man hittar efter ett slag sin favoritkontakt, vilken det nu vara månde. Man köper hem en påse av dessa och löder dit sådana i alla flygplan/bilar/båtar/laddare/batterier man har.

    Jag har samma system för allt från jetflygplan till biltemas batterigrästrimmer. Laddar allt med samma RC-laddare via samma ditlödda kontakter.
    +1 köp en påse med de som tilltalar alternativt de du har flest av eller som sitter på det du brukar köpa och löd en stund. Offra några kontakter som lärospån.

    Finns inget tristare än att ha femtielva olika sorter.

    Som nödlösning/komplettering kan man köpa en "kontakthärva" på HobbyKing; jag har två olika och det är också rätt bra då man vill ladda något annat eller någon annans grejer.

    En video, dock inte komplett:



    Personligen har jag hamnat på Multiplex M6 och JST-RCY men en rätt vanlig är den gula XT60.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Standard

    Vilken respons! Vad kul. Då har man hittat rätt.

    Det där med att byta kontakter själv lät ju för bra för att va sant, att det skulle vara så enkelt.
    Då skulle det ju räcka att jag beställde hem massa batterier till Syma X8 och sedan bytta ut kontakten i FT009 båten och batteriet man får med där så är man hemma.

    Vilken är er favorit? Antar den "favoriten" är den som råkar va standard i sitt favorit RC-fordon? =)

    Uppdaterade länkarna i första posten också då de var mobilanpassad version.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    XT60 är favoriten för mig bland kontakter för medelhöga strömmar.
    Sen är ett tips att inte köpa på dig alltför många ackar för det är bättre att använda ackarna än att låta dom ligga och vila.
    Till slut - köp en bra laddare för det kommer att bespara dig förstörda ackar. iCharger är ett säkert kort men denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78382 - är såvitt jag förstått samma som iCharger 106B+ (jag har båda) så vill du klara dig lite billigare undan kan du säkert köpa Reaktor-laddaren.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hittade XT60 på Ali. Får bli till att skaffa ett gäng sådana. http://www.aliexpress.com/item/10-pa...0-c5ea818a0fa2

    Den där laddaren Reaktor såg ju klart intressant ut, dock slut i lager nu. Kan man ladda även mindre batterier som till JJRC H20 hexacoptern som kör med dessa batterier? Om det medföljer kabel får sådant eller om man måste komplettera. : http://www.aliexpress.com/item/Quadc...8-d2b3409e7fec

    Hur är Hobbyking att beställa ifrån annars? Billig frakt? Brukar handla fiskeprylar för metet från England och frakten är ju hyffsat snabb.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Undvik symabatterierna. Bland de absolut sämsta jag provat. Turnigy Nanotech är väldigt mycket bättre.
    XT60 är inte bra till de minsta batterierna, under 1000mAh och 2S. De är helt enkelt onödigt stora. Dina strömmar håller sig under 10A. Välj en mindre kontakt, som är anpassad för detta. Till dessa små har jag micro-deans. Men det finns många alternativ.
    http://www.ebay.com/bhp/deans-micro-plug
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-l500.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	18,2 KB 
Id:	58403
    Med icharger kan jag ladda alla ackar, från 1S 160mAh till 6S 4000mA. Så länge acken har både strömkabel och balanskabel blir acken balanserad. För 1S saknas förstås balanskabel men de går att ladda ändå.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag kör XT60 på allt över 8A och JST på allt under.
    Det blir en aning överbelastad JST vid 8A men orka ha femtioelva olika kontakter och laddkablar..

    XT60 köper jag på hobbyking för att få de "äkta" som inte smälter, och JST köper jag 50-pack med silikonkabel på ebay för nån hundring. http://www.ebay.com/itm/50-Sets-x-10...wAAMXQHPFRgMeo
    /Philip Thulin

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    XT60 är mina universal också. Jag använder dem till väldigt mycket. Alla mina hushållsapparater har en sådan stickandes ut. Handdammsugaren har fått nytt liv med li-po och en XT60, grästrimmern laddas på 1h istället för över natten osv.

    XT60 är inte bäst i världen, den är inte minst i världen, men den är en bra universal tycker jag. Förmodligen också en kontakt som lever kvar ett tag. Jag har provat kontaktsystem som är bäst i världen, nästa ång man skall köpa sådana så har de uppgraderat, nu är de 5.5mm istället för 5mm och man får börja om :P Värdelöst även om kontakten är "bäst"

    När du löder dem så montera motstående kontakt i den du löser så får den bättre kylning. Monterar du en "hane" på batteriet så tryck in en tom hona i den medan du löder!
    Superhero

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Apropå hona/hane så är det ju så att normalt har man den kontaktdel som innehåller själva kontaktstiftens hona på batteri-kabeln och delen med motsvarande hane på sladden som går till fartreglaget. Sen är det en bra idé att sätta ihop en hane och en hona när man löder - som Henke redan påpekat. Och var väldigt försiktig så att du inte har en endaste möjlighet att skapa en kortslutning under lödningen för den kan bli förödande, Se alltså till att hålla resp sladdar på acken väl separerade och ha inte båda kablarna skalade samtidigt för då ökar kortslutningsrisken dramatiskt.
    För de batterier du länkat till så kan du absolut välja XT60. Den s k JST-kontakten är dels svårare att löda (bör kontaktpressas) och den är som redan nämnts gjord för lägre strömmar. Själv använder jag den bara för mina inomhus-ackar - alltså typ 2S300 eller liknande. Och glöm inte att sätta krympslang över alla lödningar. Sen finns det ju också XT30 om man absolut måste ha mindre kontakter men som sagts - jag skulle välja XT60 till dina ackstorlekar. Man vill ju helst ha så få standardkontakter som möjligt.
    Roger

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har hamnat på tre olika kontakter beroende på storlek och styrka.
    XT30 - 2S och små batterier
    XT60 - 3-4S det är den allra vanligaste hos mina maskiner
    XT90 - 6S på mina större helikoptrar

    Mindre risk att jag bränner något genom att plugga in ett för stort batteri när man testar något. Sedan har jag en hel näve adaptrar mellan alla tänkbara kontakter så jag kan ladda/låna/låna ut allehanda saker.

    En näve kontakter, krympslang och en bra lödkolv är A och O för att få en enkel hantering av batterier.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Underbart att läsa ers svar. Man lär sig mycket samtidigt som man inser att man kommer bli fast i träsket med ännu en "hobby i hobbyn" så att säga Älskar när man kan småpilla och greja med saker hemma.

    Skulle tex detta batteri fungera i en Syma x8 utan att det blir för tungt? http://www.hobbyking.com/mobile/view...dproduct=15520 även tänkt köra med en liten Sony AZ1 kamera under Syman.
    Va ju faktiskt bra pris med tanke på mha-storleken. Trodde att accar skulle kosta skjortan om man köpte från icke-kina-sidor, eller kanske bara är i Sverige det är sådana överpriser?

    Detta med att byta kontakter är ju att ta det ett steg löngre än jag hade väntat mig så då hade det ju underlättat om man bara kunnat köra med en kontakt till att börja med. Även om förstår att det inte är optimalt i alla lägen. Men känner mig själv så när jag väl lärt mig lite så kommer man vilja fördjupa sig ännu mer.

    Finns det någon bra video där någon visar hur man löder kontakter och förklarar lite etc? Har ingen kunskap inom el förutom det lilla man gjorde på tekniken i högstadiet för x-antal år sedan ��

    Det som står på önskelistan nu är en bra laddare(Reaktor tex), sen en sortimentslåda som man kan börja fylla upp med lite krympslang, kontakter etc. Samt en ny lödkolv. Äger idag bara en billig liten skit som inte har någon justering av temperatur. Har ni lust får ni gärna länka nån prisvärd som duger för RCandet. Är pappaledig nu så ekonomin är ju inte den bästa för vuxenleksaker då tyvärr ��

    Har även sett videos där folk förbättrar räckvidden genom att sätta in en lite längre antenn, som tex denna:
    https://m.youtube.com/watch?v=csH8tsuhpWU

    Är det något som rekommenderas? Ser också kul ut att pyssla med.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Har även sett videos där folk förbättrar räckvidden genom att sätta in en lite längre antenn, som tex denna:
    https://m.youtube.com/watch?v=csH8tsuhpWU

    Är det något som rekommenderas? Ser också kul ut att pyssla med.
    Hm................................



    __________________________________________________ ______________________

    Jag vill inte vara google, men du får en länk och en förklaring ändå. Vill jag veta hur man gör någonting så går jag in på youtube.com och skriver in de orden jag vill veta saker om. i detta fallet solder xt60, trycker enter och vips kan jag bli fullärd.

    https://www.youtube.com/results?sear...ry=solder+xt60
    Superhero

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det batteriet är tänkt till bilar då det är ett sk hardcase batteri så det är en del extra vikt i plast för att den skall tåla mer stryk på backen.

    Främsta begränsningen för dig är nog fysiska storleken som du kan få in i multikoptern, sedan bör du nog inte gå upp för mycket i vikt på LiPo. För varje gram extra i batteri är ett gram extra som du måste spendera energi på att hålla uppe, ju tyngre den är desto mer ström drar den. Tricket är att hitta sweetspoten för maximalt prestanda/tid och det är oftast lite större batteri än standard men inte mycket.

    Du kan använda detta verktyget för att hitta baserat på fysiska dimensioner
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...der.asp?t=lipo

    Om du köper från European eller UK warehouse så får du dels snabbare frakt än från international (Kina) och dels är det tullat/momsat och klart.

    Och tips på lödning av LiPo
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg

    Har även sett videos där folk förbättrar räckvidden genom att sätta in en lite längre antenn, som tex denna:
    https://m.youtube.com/watch?v=csH8tsuhpWU

    Är det något som rekommenderas? Ser också kul ut att pyssla med.
    Om jag förstår det hela rätt sätter han på en 5GHz dipolantenn i stället för en 2.4GHz dipolantenn på en 2.4GHz sändare. Är det så så får han rejält mycket sämre räckvidd. Sen blir jag inte imponerad av hans lödteknik för microvågsradio. Våglängden för 2.4GHz är 120mm - 125mm. Då spelar varje skalad millimeter roll, eftersom det blir till antenn. Hans skalade 5-10mm påverkar antennlängden. Naturligtvis kan man byta antenn men då till rätt sort.

    Symaradion fungerar till symaquadden eller vad du har på kort räckvidd. Du bör inte återanvända denna radio till mer avancerade flygetyg utan ersätta den med en radio av känt märke så att du kan köpa fler mottagare om du skulle bli fast i hobbyn. Kända märken är JR, Spektrum, Futaba, Hitec och Multiplex. Kan du avsyna och korrigera produktionsmissar så är även FrSky att rekommendera. Jag fick sätta på dragavlastning, ta bort buntband och limma fast frontknapparna på min.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hm................................



    __________________________________________________ ______________________

    Jag vill inte vara google, men du får en länk och en förklaring ändå. Vill jag veta hur man gör någonting så går jag in på youtube.com och skriver in de orden jag vill veta saker om. i detta fallet solder xt60, trycker enter och vips kan jag bli fullärd.

    https://www.youtube.com/results?sear...ry=solder+xt60

    Jo jag brukar använda mig av de plattformarna men der var mer om någon visste ett Klipp/guide där någon visar grunderna till allt eller hur man ska säga. Kunde man sparat lite tid också. Men får be om ursäkt för att jag frågade om något som det redan finns information om på Youtube/Google. Tycker bara det blir roligare och mer personligt att ha en frågeställning på ett forum. Stort tack för länken iaf.


    Freddan_6: Ja då känns det ju inte motiverat att ge sig in och böka där. Sålänge räckvidden i orginalutförandet är tillräcklig för att flyga en bra bit bort men samtidigt kunna se skillnad på vad som är bak och fram.

    Om man köper en bra sändare, kan man då använda den till flera RC-fordon snabbt o enkelt eller måste man hålla på med synkning och att para ihop dem vid varje byte? Isf vore det ju värt att investera i en sådan ganska snart då om man skulle få en ordentlig räckvidd på köpet. Kul när man ska ner till lilla skogssjön om man kunde åka i stort sett överallt med båten då.

    Smidigt att kunna söka batterier efter storlek! Känns som det kan bli en o annan timme på Hobbyking ikväll för att sätta ihop en kundvagn med det man behöver. Gött =)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men en "bra" sändare så binder du resp mottagare en gång till sändaren/modellen - sen byter du modellminne på sändaren när du vill köra en annan modell och därefter är den klar att använda till den nya modellen.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej Derb!

    Jag löder med en lödstation från Jula samt en "third hand".
    Inlägg här på min blogg: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2578997

    Bloggen: http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=601424

    Haft dem i många år och lött slotracinggrejer och gitarrprylar utöver RC. Även om det inte är den där riktiga kvalitetskänslan har det fungerat bra.

    När det gäller själva lödandet tycker jag det blir bättre ju mer man håller på. Mina första M6-lödningar bytte jag ut efter ett tag då jag inte var helt nöjd med resultatet.

    En liten skämtsam varning: RC-flyg-hobbyn är enormt bred och omfattande så om du har ekonomiska och tidsmässiga begränsningar är det värt att fundera lite på vilket område du vill lägga krutet. Det finns så ofantligt mycket att snöa in på kring själva flygandet, vare sig det är meteorologi, antennteknik, programmering, vingprofiler, material, motorer osv osv. Bredden och djupet av kunskaper här på forumet är helt enorm och man får otrolig hjälp men det är helt klart lönt att googla och rota runt i gamla trådar här och få ett ännu bättre utgångsläge.

    Med det sagt är kontakter och laddare definitivt en "baskomponent" som man bör ha koll på.

    Det fina med dagens 2,4-radios är att man slipper hålla på med frekvensflaggor och andra begränsningar. En radio i prisklassen runt 1500kr bör ha åtminstone ett dussin modellminnen och räcka ett tag. Köp en som har ett hyggligt utbud av lämpliga mottagare, undvik "konstiga" märken i början. Spektrum, Futaba, Multiplex, FRSky och HiTec har jag själv använt under åren och alla är etablerade i branschen, men det finns förstås fler.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du köpa ny radio så kolla inte minst vad ytterligare mottagare kostar - och vilka olika mottagare som finns. Vill du t ex köra inomhus så vill du samtidigt ha en lätt mottagare - typ 3 g. Sen finns det massor av andra frågor man också bör ställa sig...
    Och eftersom man antagligen kommer att leva med sändaren och dess system under flera år så lönar det sig att vara noggrann vid valet och gärna lägga på några kronor för att få nåt man tror att man kommer att trivas med. Ett bra tips är att leta upp en klubb i närheten och kolla på sändarna som används där.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •