Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Använda samma batterier till olika RC?

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    va?? dessa 2s symabatterier är bland de bästa jag testat!!" mycket bättre kvalitet än nanotech i min mening , det är originalaccen till syma x8 2s2000mah 25C!!!

    I din syma får du ca 14-18min på en sån acc, det är mycket bra batteritid för klassen, ladda på med såna du och grabbens båt kommer gilla dessa batterier bättre också!

    kör min symaacc i eztrainern, det är nästan som att köra den på 3s att använda 2s-syma-accen, det var typ det enda på den quaden som var ok för mig...

  2. #22

    Standard

    Hur är det med sändarna när det kommer till att använda specialknappar som att ändra mode, tex Headless mode, Auto-return etc? Hittar den sådant automatiskt eller får man programmera själv för att hitta vilken knapp som sätter igång Headless mode tex?

    Kikade om Hobbyking fått in Reaktor laddaren nu men fortf Out of Stock. Såg dock att det stod: "*Note: Power supply not included."
    Vad är det man behöver ytterliggare då till Reaktor-laddaren?

    KristoffeR: Kul att se dina videos!
    Som det lutar åt nu så kommer jag till att börja med att skaffa en drönare och båt som går på 7.4v, och eventuellt en bil om det finns någon som kan köra med samma batterier, mest för att kunna variera lite och känna vad man gillar.
    Ska köpa en sådan här för att kunna köra Syma batterierna till båten i början iaf:
    http://www.ebay.com/itm/Tamiya-Male-to-HXT-4MM-Banana-Connector-Adapter-14AWG-Wire-fr-RC-Turnigy-HXT-/281904586203?hash=item41a2d29ddb:g:l2IAAOSw~oFXIs9 p

    Sedan när Reaktorn är i lager igen så kan man kanske gå ett steg till och börja löda och byta lite kopplingar. Antar att man laddar snabbare om man kör via de större kontakterna än när man tex laddar med den som medföljer till Syman = Balance charger eller vad den hette?

    Får hoppas att det är samma accar jag får till min Syma också då Killenheladagen

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Underbart att läsa ers svar. Man lär sig mycket samtidigt som man inser att man kommer bli fast i träsket med ännu en "hobby i hobbyn" så att säga Älskar när man kan småpilla och greja med saker hemma.

    Skulle tex detta batteri fungera i en Syma x8 utan att det blir för tungt? http://www.hobbyking.com/mobile/view...dproduct=15520 även tänkt köra med en liten Sony AZ1 kamera under Syman.
    Va ju faktiskt bra pris med tanke på mha-storleken. Trodde att accar skulle kosta skjortan om man köpte från icke-kina-sidor, eller kanske bara är i Sverige det är sådana överpriser?

    Detta med att byta kontakter är ju att ta det ett steg löngre än jag hade väntat mig så då hade det ju underlättat om man bara kunnat köra med en kontakt till att börja med. Även om förstår att det inte är optimalt i alla lägen. Men känner mig själv så när jag väl lärt mig lite så kommer man vilja fördjupa sig ännu mer.

    Finns det någon bra video där någon visar hur man löder kontakter och förklarar lite etc? Har ingen kunskap inom el förutom det lilla man gjorde på tekniken i högstadiet för x-antal år sedan 😁

    Det som står på önskelistan nu är en bra laddare(Reaktor tex), sen en sortimentslåda som man kan börja fylla upp med lite krympslang, kontakter etc. Samt en ny lödkolv. Äger idag bara en billig liten skit som inte har någon justering av temperatur. Har ni lust får ni gärna länka nån prisvärd som duger för RCandet. Är pappaledig nu så ekonomin är ju inte den bästa för vuxenleksaker då tyvärr 😊

    Har även sett videos där folk förbättrar räckvidden genom att sätta in en lite längre antenn, som tex denna:
    https://m.youtube.com/watch?v=csH8tsuhpWU

    Är det något som rekommenderas? Ser också kul ut att pyssla med.
    Hej!

    Du verkar vilja ge dig in i hobbyn helhjärtat och jag ska skriva ett längre mer utförligt svar som ev kan spara dig ett par tusenlappar.

    Nör det gäller Syma X8w(g) och syskonen har du tyvärr otroligt dåliga små antenner som sitter lödda på kretskortet i sändaren och kretskortet som sitter i flygmaskinen, lite individuellt hur illa det är men det bör tyvärr åtgärdas innan du kan våga flyga högre och längre bort som den här storleken av quad lockar till , när den tappar sin rclänk så stänger den ner all el och den faller rakt ned, om man är snabb och höjer/vrider sändaren så kan man ibland snabbt få tillbaka kontrollen och undvika krasch.
    Om du kilar på tuben finns enkla videor som visar hur du löder om antenner på syman och sändaren, om du vill ha den i en bit skulle jag ej flyga högre än 40m och längre än 60m förrän du lött om antennerna. Dessa DOITYOURSELF- guider är bra och jag har följt och utfört dessa steg,
    du behöver 2st höggain 2.4ghz-whipantenner (säkert nån här som kan skänka då dessa tenderar att bli liggande)
    Du behöver två förlängningar till dessa antenner så du kan dra in dem till kretskorten och löda om, ta bort den gamla och koppla den nya, på sändaren gör du hål och smältlimmar fast den nya antennen snyggt, likaså på farkosten (detta steg är svårare, börja m sändaren)
    Tänk på att när vi löder på kretskort är det lätt att kortet blir varmt om vi är på det för länge och komponenter förstörs, öva gärna på något gammalt kretskort först - att "löda av" komponenter från kretskort hela är bra träning inför precisionen du behöver ha.

    Om det är X8w så har du 2.4ghz styrning och wifi länk, de stör varandra enormt mycket så den "fpvmodulen" dvs kameran med 3.5mmpluggen skall väck, wifiroutern sitter i den - bra att du tänker på en annan kamera, tänk på vikten, du har runt 300g max!

    Nu skrev du x8 och ej W eller G så jag vet ej om du har wifi-fpvlänken de kör med där det inspelade materialet bara sparas direkt i smartphonen direkt med latency och allt eller om det är den m bättre kamera m sdkort på? Den behöver inte bytas isåfall.

    När det gäller andra accar till syman så skall du veta att luckan där accen får plats är mkt begränsad och standardaccen är preciis aå den får plats, srandardaccarna är trots vad nån annan skrev alldeles utmärkta, mina bästa 2s-accar!

    Med en syma X8w med full 2000mah-acc med proppskydd och landställ på har du 298g "thrust" över till att stiga, så kameran du aätter på bör väga hälften av det max, plocka av proppskydden då de väger ca 20g styck × 4st..

    Denna quad är egentligen ett offer för marknadsföring, borstade motorer, inga uppgraderingsmöjligheter, ingen GPS eller liknande, endast headlessmode som förvisso får tillbaka din farkost om du har tur men det läget kan bli lite knäppt ibland och då gäller det att man vet vad man gör!

    Nu har du den dock och då är det bäst att göra det bästa av situationen och inte grina, prio 1 är sändar/mottagarantenner, jag lovar - detta är nödvändigt för att den inte ska falla och gå i tusen delar vid signalfel.
    Prio 2 är kameran.

    Laddaren som följer med är det inget fel på alls, laddar alla 2s-batterier m 1a och håller balansen bra, använder den ofta, lägg hellre krut på en lödstation med ändringsbar temperatur(250spänn~ clas ohlson räcker bra) passa på och köp en smältlimpistol också, klarar dig under hundringen inkl lim.

    När du flugit färdigt med denna och vill gå vidare så rekommenderar jag dig att först följa trådar på detta forum för att få bättre översikt över priser och komponenter, nästa steg i quadträsket bör vara en racequad kanske m fpv? Där rekommenderar jag prylmarknaden, en 3s-racer komplett går runt 1500 beroende på specs , quanumvisir kostar 26dollar tror jag.

    Om syman hade snabbare yaw-rörelser, GPS, 3S och borstlösa motorer samt ordentligt radioutrustning så hade den varit riktigt bra instegs-rtf-modell, nu är den lite tung och svag men du lär dig flyga och filma osv så du kan använda vassare grejer om du vill det sedan, jag gick samma väg, mycket RTF och hobbex, det är en lång, dyr väg..

    Dessa forummänniskor räddade mig!

    Mvh Gustaf
    Lycka till!


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Hur är det med sändarna när det kommer till att använda specialknappar som att ändra mode, tex Headless mode, Auto-return etc? Hittar den sådant automatiskt eller får man programmera själv för att hitta vilken knapp som sätter igång Headless mode tex?

    Kikade om Hobbyking fått in Reaktor laddaren nu men fortf Out of Stock. Såg dock att det stod: "*Note: Power supply not included."
    Vad är det man behöver ytterliggare då till Reaktor-laddaren?

    KristoffeR: Kul att se dina videos!
    Som det lutar åt nu så kommer jag till att börja med att skaffa en drönare och båt som går på 7.4v, och eventuellt en bil om det finns någon som kan köra med samma batterier, mest för att kunna variera lite och känna vad man gillar.
    Ska köpa en sådan här för att kunna köra Syma batterierna till båten i början iaf:
    http://www.ebay.com/itm/Tamiya-Male-to-HXT-4MM-Banana-Connector-Adapter-14AWG-Wire-fr-RC-Turnigy-HXT-/281904586203?hash=item41a2d29ddb:g:l2IAAOSw~oFXIs9 p

    Sedan när Reaktorn är i lager igen så kan man kanske gå ett steg till och börja löda och byta lite kopplingar. Antar att man laddar snabbare om man kör via de större kontakterna än när man tex laddar med den som medföljer till Syman = Balance charger eller vad den hette?

    Får hoppas att det är samma accar jag får till min Syma också då Killenheladagen
    Du kan inte använda en annan radio till din syma utan seriös modifiering som jag ej ens har sett på tuben, den radion är fast till syman s a s!

    Vet ej vilken video som diskuteras men som jag skrev nyss, två st höggain-whipantenner räcker gott men originalantennerna (beroende vad den i syman har för lutning kontra lutningen på din handkontroll) räcker INTE, spec inte i höjdaxeln, kortet sitter under antennen och sköldar effektivt bort signaler.
    Du behöver modda detta, åtminstone sändaren då det är så enkelt!!.


    Jag har en sådan här maskin, snälla lyssna på mina råd då de kan vara avgörande, tror också jag är bäst lämpad för råden då jag har en egen, en fick jag ny då den andra tappade signal 40m upp i luften och krossades, då var jag glad för direktöverföringen av videon till min smartphone då det bevisade för pojkvaskern på hobbex att det ej var pilot-error.fick en ny - samma problem givetvis,..
    Den nya har flugit 4ggr på ett år drygt, snygg att titta på...

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nästan alla "riktiga" laddare går på ca 12V input (en del klarar mer, upp till 24V) vilket gör att man kör dem från allt från labb nätaggregat till bilbatterier och där emellan. Konverterade laptop laddare är ganska vanliga, själv använder jag ett datornätaggregat som jag tagit bort onödigt kablage på och satt in 4mm banankontakter i.

    Om man letar i lådorna kan man ofta hitta en eller annan strömadapter som ger 12V ut och kanske upp till 5A styrka, räcker till mindre batterier då du laddar med kanske 12V 1-2A. Men ett OK nätaggregat är en bra idé.

    Reaktor finns även som en AC/DC variant där du kan ladda från 12V eller direkt från vägguttaget med standard datorströmsladd (dock ej i lager och dyrare).
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._US_Plug_.html

    Personligen är jag väldigt förtjust i min Reaktor, den presterar avsevärt bättre än den B6 jag också har. Imax B6 med inbyggt nätaggregat till rimlig peng fungerar för dina ändamål.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ischarger.html

    Skillnaderna mellan Reaktor och Imax B6 är
    Reaktor är snabbare på att ladda
    Reaktor är snabbare på att ballansera
    Reaktor är snabbare på att ladda ur
    Reaktor kan mäta intern resistans (kolla hälsan på batteriet)

    Ang kontakter, föreslår att du skaffar en påse hanor/honor för varje typ av kontakt du kan tänkas använda till dina saker. Köpa en eller ett par meter bra silikon sladdar 14-16AWG (både röd och svart) samt lite matchande krympslang. Då kan du löda allehanda adaptrar, byta på batterier, ESC etc. DÅ har du material att välja precis hur du vill ha det.

    Blir MYCKET billigare att köpa råvarorna i bulk och fixa egna kontakter.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #26
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Kikade om Hobbyking fått in Reaktor laddaren nu men fortf Out of Stock. Såg dock att det stod: "*Note:[COLOR=#000000][FONT=Tahoma] Power supply not included."
    Vad är det man behöver ytterliggare
    Du behöver ett nätaggregat som transformerar ned växelströmmen från eluttaget till likström med lägre spänning som sedan driver laddaren.
    Till mindre laddare kan man använda diverse nätaggregat till exempelvis datorer, men den Reaktor - laddare du talar om är så kraftfull att det enklaste nog är att köpa det nätaggregat som HobbyKing säljer och som är avsett för laddaren. Det kostar dock nästan lika mycket som laddaren.

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Eller så nöjer du dig med laddaren som följer med då den klarar av att ladda batterierna väl även om det tar lite tid, skulle inte köpa proffsladdare till den men iofs är det nog den enda laddare du behöver framöver men vill du verkligen köpa den nu? Hur ofta tänker du flyga? Finns det ett scenario där snabb laddtid påverkar dig positivt? Isåfall kör men det är inget FEL på den som följer med, den är mkt snäll mot accarna.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #28

    Standard

    Jag lyssnar och tar in allt ni skriver här. Det är så man får en genväg till allt och grym hjälp på traven, uppskattas enormt. Sen att kunna läsa tillbaka i "sin" tråd om det man glömt bort.

    Jag valde Syman utan kamera. Har en liten Sony AZ1 som väger dryga 60g så då borde jag ha marginalen på min sida iaf.
    Den kan även den streama wifi, men kanske med risk att störa sändaren också?

    Är det en sådan här antenn och kabel jag isf ska använda och löda fast i sändaren?
    http://m.banggood.com/50cm-UFLIPX-to...-p-924949.html
    http://m.banggood.com/Wholesale-Dual...s-p-49578.html

    Köpa en beggad komplett fpv-quad lär inte va helt otänkbart för framtiden. Ser ju riktigt kul ut att flyga, sen kunna kika på vad grannarna grillar för kött.

    Ska försöka hitta 1-2 plåtburkar att förvara battetier i nu också. Sett att LiPos kan brinna rätt så rejält :S

    Kikade runt lite på bilar inatt också och hittade en wltoys a979 som såg trevlig ut och 7.4v. Där var det bara att tejpa ett batteri i Symas storlek på insidan så kunde man använda större storlek på batterierna.

    Inser nu att man måste skaffa en byrå till i hobbyrummet för förvaring av allt som kommer bli.
    Ha en luftburen, vattenburen och landburen farkost uppställd på sen får grabben peka på vad han vill ut o köra med sen bara dra med ett par accar så man kan köra på en stund. Blir ju perfa!

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Jag lyssnar och tar in allt ni skriver här. Det är så man får en genväg till allt och grym hjälp på traven, uppskattas enormt. Sen att kunna läsa tillbaka i "sin" tråd om det man glömt bort.

    Jag valde Syman utan kamera. Har en liten Sony AZ1 som väger dryga 60g så då borde jag ha marginalen på min sida iaf.
    Den kan även den streama wifi, men kanske med risk att störa sändaren också?

    Är det en sådan här antenn och kabel jag isf ska använda och löda fast i sändaren?
    http://m.banggood.com/50cm-UFLIPX-to...-p-924949.html
    http://m.banggood.com/Wholesale-Dual...s-p-49578.html

    Köpa en beggad komplett fpv-quad lär inte va helt otänkbart för framtiden. Ser ju riktigt kul ut att flyga, sen kunna kika på vad grannarna grillar för kött.

    Ska försöka hitta 1-2 plåtburkar att förvara battetier i nu också. Sett att LiPos kan brinna rätt så rejält :S

    Kikade runt lite på bilar inatt också och hittade en wltoys a979 som såg trevlig ut och 7.4v. Där var det bara att tejpa ett batteri i Symas storlek på insidan så kunde man använda större storlek på batterierna.

    Inser nu att man måste skaffa en byrå till i hobbyrummet för förvaring av allt som kommer bli.
    Ha en luftburen, vattenburen och landburen farkost uppställd på sen får grabben peka på vad han vill ut o köra med sen bara dra med ett par accar så man kan köra på en stund. Blir ju perfa!
    Hej! Jag fick samma hjälp så jag ger gärna vidare mina lärdomar, bra att du struntade i wifitjafset, det fungerar inte som fpv väl nog att man ö ht kan flyga från livefeeden, tänk tidiga 3g-videosamtal och försöka flyga på den länken...

    Syman är stor nog att flyga LOS (line of sight) och få riktigt fin video då den är vääldigt stabil i luften, kamerans vikt kommer ej att påverka så mycket negativt i ditt fall, jag monterade en walkera ilook under min (typ gopro-kamera med inbyggd 5.8ghz 200mw videosändare) och det fungerade att flyga med, den väger nog upp emot 150g+ m antenn.

    Om man använder wifi-fpvlänken så begränsar det räckvidden ytterliggare(jag tror t o m de numera skriver ut räckvidd 50m), det gjorde även min walkera ilook men väldigt marginellt då min syma har stora antenner i 2.4länken, original tror jag den hade stört värre än wifilänken.


    Kollade inte länkarna då jag såg ordet "dual band 2.4 och 5.8" dessa brukar vara dåliga i båda banden istället för bra på ett band(i ditt fall 2.4ghz) det räcker med två långa "pinnantenner" och connector+lite förlängnings"kabel" (på 2.4ghz)
    HK har.

    Jag tror nån på forumet säkert har en hel hög sådana, jag har tyvärr slut annars hade jag skickat dig två st.

    Ett tips är att om ni vill köra fpv med samtliga farkoster kan ni bygga en liten kardborrefäst kamera+videosändare, ihopbyggt på ex en liten bit plast el plywood så ni kan flytta runt den, med bra antenner räcker en 200mw sändare rätt bra och de finns i små små lätta konfigurationer, billigt quanumvisir till det och du kan fpv:a allt du vill

    Och om utflykter med flera accar är sättet ni kommer köra så kan ni låta den medföljande laddaren räcka, ni lär märka om ni behöver ladda snabbare, tänk dock på att ladda med mer ström sliter mer på accarna, man brukar säga att supersnäll laddning är 1C (1c i ditt fall är med 2000mah är 2A, om det hade varit 2200mah hade 1C varit 2.2A osv, 10C är alltså på 2000mah 20A)

    Jag har hittills inte behövt en bättre laddare än 5st "medföljande" laddare jag kör, dock har jag nu behov att ladda 4s-accar vilket kräver en bättre laddare, en b8ac har inbyggt nätagg och laddar allt man behöver, köper en sån idag tror jag.

    Annars får jag ladda en celö i taget och det låter inte så bra...

    Lycka till!
    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #30

    Standard

    En sån där kamera med sändare som man kan flytta runt hade ju varit för jäkla häftigt. Men man blir ju bara trött i skallen på bara tanken för hur ska jag ens kunna lära mig att bygga ihop något sådant. Har noll kunskap om frekvenser, elkopplingar hit o dit.
    Såg det där Quanumvisiret med och verkade ju löjligt prisvärt.

    När det pratas om batterier så antar jag att C står för cell? Men vad står S för?

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    En sån där kamera med sändare som man kan flytta runt hade ju varit för jäkla häftigt. Men man blir ju bara trött i skallen på bara tanken för hur ska jag ens kunna lära mig att bygga ihop något sådant. Har noll kunskap om frekvenser, elkopplingar hit o dit.
    Såg det där Quanumvisiret med och verkade ju löjligt prisvärt.

    När det pratas om batterier så antar jag att C står för cell? Men vad står S för?
    Tvärtom, vi är lite knäppa här

    Det finns halvfärdiga och färdiga lösningar på detta!

    När vi skriver ex 3s2000 45C så är det ett trecelligt batteri(nominell spänning 11.1V) med 2000mah och 45C är urladdning dvs 45C × 2000mah = 90A i maximal urladdning i ett givet ögonblick i detta teoretiska exempel när batteriet är fullt (12.5V typ på 3s)

    Lycka till!!

    Ang krympslang är det ofta diam som anges, tänk på att usa inte använder riktiga mått som resten av världen ibland
    Där kan du köpa en mixpåse med lite blandat krympslang, du kommer behöva alla olika diametrar alltefter du förstår hur viktigt och oumbärligt krympslang (och spännband) är!

    Lycka till! Jag ska få en dotter om 3 mån som jag hoppas intressera i hobbyn tidigt.... bra sätt att få mer $$ i rc-budgeten för frugan...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #32

    Standard

    Haha härligt. Det var tack vare en liten RC bil som min grabb tog första kryptaget. Körde med den framför honom så att han blev ivrig till att få tag i den och poff så kom tekniken fram. Än idag så funkar det alltid att ta fram lilla 3.5kanaliga helikoptern eller olika små rc bilar för att få honom på bra humör.

    Nu är ett gäng krympslang i olika storlekar och XT60 beställt. Ska bli kul att ge sig på lödandet sen.

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Svarar angående räckvidd här istället! När du moddat om din symaquad kommer du få ungefär lika räckvidd som konventionella fullrange 2.4ghz-system och så länge antennerna "ser" varandra " kan du förmodligen stiga så högt att det blir svårt att se den, var försiktig med att stiga upp med dessa modeller, det blåser mycket mer vanligen uppe i höjd och syman har inte jättemycket marginaler med kraft!

    Det är tråkigt att de faktiskt på hobbex fortfarande säljer det som en 'HD-FPV'-quad för 2000kr! När man måste modifiera den bara för att ha en rclänk som inte dör hursomhelst, var där igår och "rättade" dem en smula...


    Får man ens skriva 720p när inspelade materialet är motsvarande gammal VGA-UPPLÖSNING.


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #34

    Standard

    Igår kom grannen över med min 4-kanaliga vltoys helikopter som jag satte högst upp i deras björk. Trodde ju aldrig mer att jag skulle få se den ��
    Den funkade tom efter allt regn som varit senaste veckan. Dock skorrar det lite mer än vanligt, vilket fick mig in på tanken om man kan och bör smörja sina RC-motorer etc, och isf med vad?

  15. #35

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Fukt är vad som har knäckt mina motorer - för att jag inte har smort dem gissar jag.
    En standardspray som 5-56 eller wd40 med flera är nog helt OK.
    Ska man flyga i saltvatten så finns det säkert bättre saker. FliteTest har gjort tester med någon spray de har i USA. Frågan är om Biltemas kontaktspray som finns på båtavdelningen är OK?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Igår kom grannen över med min 4-kanaliga vltoys helikopter som jag satte högst upp i deras björk. Trodde ju aldrig mer att jag skulle få se den 😁
    Den funkade tom efter allt regn som varit senaste veckan. Dock skorrar det lite mer än vanligt, vilket fick mig in på tanken om man kan och bör smörja sina RC-motorer etc, och isf med vad?
    Hej!
    Wltoys 912? I vilket fall har de (911, 912, 913) borstade motorer och de kan låta lite illa, kolla "kugggarna" där motorn möter kugghjulen att allt passar väl, de stora kugghjulet kan bli dåligt rätt fort!
    Och akta dig för att ge för mycket gas med de där ,,korta ner flygtiden t 5min , jag har bränt totalt 6 motorer varav 2 i en 912 resp 4 på 913 skydancer, en svag punkt hos dessa!

    Kul att du återfick den !
    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg

    Ser ju riktigt kul ut att flyga, sen kunna kika på vad grannarna grillar för kött.
    Och där har du en genväg till ytterligare restriktioner och förbud för allt vad modellflyg heter så gör inte det. Drönarna har ställt till det tillräckligt redan.

    /Mats

  18. #38
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Och där har du en genväg till ytterligare restriktioner och förbud för allt vad modellflyg heter så gör inte det. Drönarna har ställt till det tillräckligt redan.

    /Mats
    Tror TS tyckte möjligheten är rolig, snarare än att han planerar att invadera grannskapets privatliv. Man behöver inte ta allt på blodigt allvar,,

    Och en smygtittare får alltid sitt straff på ett eller annat sätt oavsett tillvägagångssätt som i detta fall blir dyrt...

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Ja du kan va lugn Mats! Ska inte ställa till med problem som kan göra att ännu en hobby ska få mer restriktioner etc. Men jag förstår vad du menar Mats.
    Håller själv på med bla bågskytte, Field Target och krutskytte och det är ju inte så att det blir mindre restriktioner där heller, med skjutplatser, skjuttider och regler. Till viss del för att vissa inte kan sköta sig, så då straffar man de som sköter sig. Lite som med tuffare lagar på licensvapen trots att 99%+ (?) av all skit som händer är med vapen som inte är på licens.

    Och du hade rätt Killenheladagen! Det är kugghjulet som är boven till missljudet. Vid närmare inspektion så såg jag att kuggarna var nernötta på ett ställe och där "slirar" själva motorn lite utan att få jämnt fäste.
    Imponerade iaf att den funkade trots all ur och skur, måste hamnat med fronten uppåt

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Ja du kan va lugn Mats! Ska inte ställa till med problem som kan göra att ännu en hobby ska få mer restriktioner etc. Men jag förstår vad du menar Mats.
    Håller själv på med bla bågskytte, Field Target och krutskytte och det är ju inte så att det blir mindre restriktioner där heller, med skjutplatser, skjuttider och regler. Till viss del för att vissa inte kan sköta sig, så då straffar man de som sköter sig. Lite som med tuffare lagar på licensvapen trots att 99%+ (?) av all skit som händer är med vapen som inte är på licens.

    Och du hade rätt Killenheladagen! Det är kugghjulet som är boven till missljudet. Vid närmare inspektion så såg jag att kuggarna var nernötta på ett ställe och där "slirar" själva motorn lite utan att få jämnt fäste.
    Imponerade iaf att den funkade trots all ur och skur, måste hamnat med fronten uppåt
    tack tack, brukar oftast ha det=)

    jjag tycker de där helisarna är störtroliga, spec den lilla 912 Hover, det finns enkla mods på den och 913 så de verkligen rör på sig, man "böjer" balansbommen uppåt och offrar stabilitet mot rörlighet!!

    Stora kugghjulet är förutom motorerna i detta exempel en slitagedel som dessutom kan skadas vid krascher, behöver du ett nytt hjul så har jag det här? jag kan skicka ett till dig om du vill, har både t 912 Hover och 913 Skydancer
    har en utbytesmotor till 913 också om det är intressant?

    mvh G

    mvh Gustaf
    mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •