Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bormatec Ninox Ortofoto UAV

  1. #1

    Standard Bormatec Ninox Ortofoto UAV

    Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV

    Som om jag inte byggt tillräckligt många ortofoto-farkoster vid det här laget... ;-)

    Vad gäller flyg så är SkyWalker Plane väldigt bra förutom att den har kameran fel väg.
    Och vad gäller multirotorer så har de så kort flygtid men de är perfekta för noggrannheten
    då man kan flyga hur sakta som helst.
    Jag byggde nyligen en vinge, en SkyWalker X-5 som funkar som den ska, den ska snabbt fota
    större ytor, men den har inte heller så lång flygtid och är lite stor och tung. Gjord för 4S.

    Jag vill ju få till någon smidig variant. Så för att fortsätta hitta en smidig rackare så blev det
    att satsa på det tyska UAV-företaget Borjet/Bormatec's nya skapelse, Ninox. En liten vinge
    som ska bli lätt och enkel att ha att göra med för 3S LiPo.

    Denna vinge lär inte ska ha den irriterande vobblingen som TBS Caipirinha har eller den
    slingringa rörelsen som X-5 har i lägre farter. De filmer jag sett på denna så flyger den
    väldigt bra! Tyngdpunkten är på rätt ställe hävdade tillverkaren då jag ifrågasatte hur
    de hade tänkt. :roll:

    SPECIFIKATIONER
    Flyg: Bormatec Ninox Special Edition (den är specialbeställd som gul, normalt är de svarta)
    Vingspann: 1000 mm
    Längd: 600 mm
    Flygvikt: 550 g (det är som RC-flyg, har jag för mig)
    Rekommenderad motor: 150W (blev en Jamara A2212/13T 1000KV 11000 rpm (3S) nästan 800 g dragkraft från Bormatec)
    Rekommenderad ESC: 25A (blev en Bormatec Jamara Xetronic 25A max 35A BEC 5V 2A 2-3S ESC)
    Rekommenderad propeller: 7x4, 8x4 (blev en SlowFlyer 8x4.3" från Bormatec)
    Rekommenderad ack: 3S 2200 LiPo (kommer använda GensAce 3S 2200 25C)
    Roderservon: 2 st Bormatec High End 929 HMG
    UBEC: CastleCreations max 10A
    Styrkort: Nån sorts lätt APM-variant. MiniAPM med GPS/Kompass, telemetri mm eller Pixhawk 2 kanske
    Kamera: Till en början en GoPro-liknande Turnigy HD 2K med inbyggd bildstabilisering (den väger 59 gram eller nåt sånt) för att fota
    RC-sändare: Futaba T10CP 2.4GHz FASST
    RC-mottagare: Futaba 2.4GHz FASST, vet ej vilken än

    Jag fick hem vinge + ESC + Motor + Propeller + Servon (26 maj).

    Jag tyckte förpackningen var väldigt underhållande. Stor tom låda med en svart klump och inget mer.
    Själva påsen med grejer låg lös inne i stora lådan. Se bild nedan. Frakten var bara på 20€.


    Alla delar som beställdes från Bormatec:
    Vinge + motor + ESC + propeller + servon + roderfästen + kablar + röda stopptrådarna + enkel manual och lite reklam


    Den är ju ihopfällbar (finns väska som option):


    Två såna här servon:


    ESC'en


    Motorn


    Undersidan


    Och ovansidan med "röda trådarna" på plats.


    Det som ska göras härnäst är att montera servon + rodergrejer + ESC + motor + prop.
    Sen klura ut var kamera + ack + styrkorts-grejerna ska vara, vilken jag nu väljer.
    Ska inte ta så länge att bygga jämfört med X-5 som jag fick klar samma dag denna dök upp.

    Den ser ju rackarns cool ut med sin knallgula färg. Passar bra för "mätverktyg" som den kommer bil.
    Lite Trimble över det hela. ;-) Trimble har ju också två typer av vingar och även multirotor.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!! Följde ditt förra projekt och detta ser ju bra ut men jsg måste fråga varför du envisas med, flygande vingar? Vobbling, svårigheter att launcha och landa säkert, känslig för CG samt inget roder, hade du inte haft det lättare med ex en stor bix3a? dvs en plattform med plsts för all din utrustning (vet ej hur många och stora kameror du ska ha i men bix3 är stor!) Samt en plsttform som är stabil naturligt!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Bra frågor. =) Men jag har, enligt mig, bra svar också. Om jag nu är rätt person att begripa vad jag håller på med. ;-)

    Flygande vingar har jag alltid inte gillat (bra svenska). Men lite ändå. De stora pojkarna som Trimble, Pieneering osv så har just vingar. Jag fattar inte varför, men dom är ju smidiga och små förstås. Så nog måste jag ju prova vingar jag med. Det är väl ett bra svar?

    Vobbling... ja det har jag skaffat TBS Caipirinha enkom för. Och jag ifrågasatte Franz på Bormatec hur de hade tänkt med en liten vinge gällande vobbling. Men de svarade med att de inte vobblar om man bygger dem rätt samt har tyngdpunkten på rätt ställe. Därför vobblar inte Ninox. Nog va det väl f-n, så okej.

    Svårigheter att launcha... Caipirinha, näh, efter 20 ggr så vet jag hur man gör. ;-) X-5... absolut knepig. Blev ramp först som funkar kanon med Stabilize aktivt, annars en cirkus. Och nu med Stabilize så kan man handstarta den också, om du sett filmerna. På samma sätt ska jag handstarta Ninox. Franz Bormann-style. :-D

    Landa? Ja det blir som det blir med vingar. Där är jag inte alls imponerad. Men hur gör stora pojkarna?

    Känslig för CG... har jag inte märkt av. Jag sätter CG där den ska vara och sen har jag flugit. Gäller att kunna mäta CG också. Men jag vet att vingar är känsligare än flyg. Men inte så det stör.

    Roder... yes, ett servo mindre. ;-)

    Bix3 är ju liten. Du blandar med nåt annat flyg? Jag har en MPX EasyStar II fullsmetad med APM, GPS/Compass, telemetri, RC-mottagare, Videosändare, gimbal, kamera, LiPo, OSD, PMU, UBEC, osv. På tok för litet flyg för i princip allt som jag vill göra. Men flyger bra (läs säkert). Men inte lika bra som nosmotorflyg. Bygget:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=12859

    Jag har även Bormatec Maja 2200 (väger 3,2 kg med dubbla 4S 4000) som jag har APM-planer med samt även montera tillbaks RVJet-domen. Den är stor på insidan. Den har varit med sedan 2012:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...135466#p135466

    Har även förbättrat en SkyWalker Plane 188cm 2012 som är mycket bättre än alla ovan som använts av ett företag för ortofoto. Därför är Ninox intressant. Liten knodd som kan samma sak? Ingen byggtråd på SkyWalkern, men finns en film:
    https://www.youtube.com/watch?v=QbwQ62gz5jc

    Kamerorna som används väger 230 gram. Canon PowerShot SX260 HS med GPS-modul och samma med SX280. Även Samsung Nx1000 används. En Bix3 orkar knappt med en sån och flygtid.

    Jag har flugit Bix3 och den flyger bra. Men gillar EasyStar II mer. Men inte för dessa syften, på tok för små och trånga.

    Vad gäller flyg-flyg så är det nog SkyWalker Plane 2014 eller 2015 som gäller. Eller Skua. Eller kanske till och med TechPod. Men de är alla bara ca 2 m så det slutar oftast med att gränsen går där för 230-grams kameror + flygtid.

    Jag brukar gå in och dregla lite här: http://www.fpvmodel.com/fpv-airplane...gspan_c86.html Men frågan är vad man ska göra med en bjässe... men det är ju skoj!

    Förutom nu när jag ska få till Ninox. ;-)

    EDIT: Jag glömde säga... kameran ska inte vara längs med flyget, den ska vara på tvären. DET har varit ett problem. Vill få tag på en SkyWalker Plane med fet kropp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    En 4.5m hugin hade varit skoj att bygga, tyvärr, den spräckte min budget redan vid inköpet.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hm, en segelfarkost? En motorseglare typ cularis eller mpx heron då? Otroligt stabila och bränslesnåla, kan bära hur mycket som helst och du har utrymme för det du listar...med vissa mods givetvis, mem förstår din poäng med vingarna, hade dock föredragit traditionell flygkropp (el Vtail)

    Jo jag menade en bix3a, om man moddar och sätter höjd och sida på bommen samt tar bort stället samt använder plywoodcanopyn och sätter lite grejer i vingarna tror jag man kan få till det, kanske inte alla kamerorna men iaf gimbal etc..
    Men kör du på vingarna, du verkar veta vad du håller på mig, jo jag såg din avfyringssläde, påminde om tysklands V1-ramper
    Lycka till!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Hugin och flera andra av dom där modellerna hade varit riktigt roligt att labba med. =) Men det börjar bli lite krav på start- och landningsytor sen. Och syftet måste man väl hitta på nåt bra med... inte bara hobby eller lite foto.

    Elmotorseglare är ju snälla och flyger bra. De är väl rätt ovanliga eftersom de är så svåra att landa var som helst pga sin bredd. Men nog finns det farkoster som kan bära en kamera. Jag har faktiskt inte vägt ett typiskt paket som används med Pixhawk med kringutrustning + kamera.

    Jag höll ju på glömde flaggskeppet som utvecklas vartefter, BirdsEyeView Aero FireFLY6:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=71&t=12637
    Den ska snart få deras nya AvA firmware. Väldigt bra kontakt och support med tillverkarna (som jobbat med UAS inom amerikanska armén, de har svar på tal om man säger så).

    Det svåra med ortofoto är att kameran endast fotar rakt ner. 1. Den ska fota rakt ner, inte snett ner. 2. Den ska skyddas. Allt för att krångla med landningar...

    Ett mål med Majan är ju att flyga efter waypoints och under tiden styra en värmekamera, typ FLIR för att söka bortsprungna människor. Min EasyStar är byggd för just det, men i mindre skala. Funkar det som jag tänkt, så blir det samma med Majan.

    Ser fram emot att bygga Ninox och hoppas på att den blir lika bra som X-5, men med 3S 2200 och mindre kamera.
    Ska kika på den i helgen och börja väga grejer och placera ut dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! Nja svåra att landa pga bredd? En 2.5M spv modell borde räcka för ändamålet,? Och seglare kan man sätta ned så sakta och försiktigt (förutsatt att man har crow el likn) att man faktiskt kan landa nästan varsomhelst med lite skill!

    Det är väldigt roligt jobb du verkar ha, måste vara stor tillfredställelse när allt fungerar!

    Lycka till! Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Jag tycker det är sällan man lyckas landa en vinge bra... ena vingspetsen tar alltid i. Men tror det har att göra med att allt jag bygger är överlastat med grejer så det väger mer -> högre landningshastighet -> landningsproblem tvärt en vinge tar i lite i gräset -> @£$#¤%. Bara att gilla läget. Allt som är original och endast byggt för RC flyger fint. SkyWalker X-5 är väl gjord för 700 gram flygvikt, men denna väger 1440.

    Roligt jobb? Detta är bara min fritidssysselsättning... plus att jag hjälper ett företag. =) Jobb-jobbet är nåt annat vanvettigt projekt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag tycker det är sällan man lyckas landa en vinge bra... ena vingspetsen tar alltid i. Men tror det har att göra med att allt jag bygger är överlastat med grejer så det väger mer -> högre landningshastighet -> landningsproblem tvärt en vinge tar i lite i gräset -> @£$#¤%. Bara att gilla läget. Allt som är original och endast byggt för RC flyger fint. SkyWalker X-5 är väl gjord för 700 gram flygvikt, men denna väger 1440.

    Roligt jobb? Detta är bara min fritidssysselsättning... plus att jag hjälper ett företag. =) Jobb-jobbet är nåt annat vanvettigt projekt. ;-)
    Haha! OK !
    Sorry för OT men..
    Hur fungerar det på vingar, man kan inte använda flaperons/spoilerons antar jag för att få mer bärkraft i vingen för att lägga ner den försiktigt? Luftbromsar? Typ differential-drag för yaw och ev stabilisering? Och fullt utslag på switch så båda aktiverar samtidigt för broms? Typ som en B2.

    FLITETEST på tuben gör ett avsnitt som heter "rudders on wings" där de gör en rätt enkel lösning för detta, vet ej om landningarna blir bättre men det skadar aldrig med bromsar och mer yaw-kraft.

    Jag har märkt att man landar ganska annorlunda FPV och Los, FPV är det vanligare att komma med lite mer fart och när jag ser samma personer istället landa samma kärra LOS så är det en mycket långsammare landning, du kanske bör landa LOS? känns som att man kan blöda av mycket mer fart LOS då man uppfattar farten och kan hålla sig strax under stallgränsen innan man låter den sjunka sista decimetern.

    Kan du sätta ett centralt hjul? ej sätta en eller två rails längsgående? I plywood eller hårdplast, jag tänker att du kan landa på som en kälkes medar och då lär ingen vingspets ta i förrän farkosten är still på marken.

    Eller tunn ståltråd under vingen i en vinkel (typ som när man ska bogsera breda segelkärror i högre gräs?

    Jag skulle starkt ogilla att landa och detta hände hela tiden då det snabbt kan bli våldsamma krängningar som kastar runt grejerna om mam har otur.

    Jag, har också förstått att lättare vikt är snällare att flyga så länge det inte stormar, vet ej hur mina grejer skulle bete sig vid dubbla vikten!!

    Lycka till!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    Luftbromsar på vingar... hm, aldrig sett, men intressant tanke. Men väger mer.

    Roder på en vinge kan man nog ha, sett de som satt en fena på motorhållaren på en vinge, vissa med roder.

    FPV och LOS? LOS, Line Of Sight är väl en benämning på att man flyger med flyget inom räckhåll. Det måste man göra oavsett med detta då det är max 500 m bort som gäller, i alla fall här, för kommersiellt bruk. Kanske du menar vanlig "icke-FPV"-flygning? Så landas det nog alltid som det är nu med dessa. Men de är inställda att kunna landa själva också, om man nu vill det. Problemet är fortfarande hastigheten som ökar när man ökat flygets vikt så mycket.

    Man vill inte montera på mer grejer alls, det bara väger och blir sämre. Oftast finns det inte ens nån gräsmatta att landa på och det ska landas i högt gräs. Har funderat på nät. X-5 är väldigt robust och har fixat på den för att det sköra ska skyddas bättre. Ninox är nog bara att landa hur som helst nästan, skyddad.

    Lätta flyg flyger dåligt i storm. Tunga flyg flyger bra, bara man har fart. X-5 flög oroligt i blåst när den var byggd som RC-flyg i början och den flögs med 4S 2200 för tester. Nu flyger den med 4S 4000 och kamera och Pixhawk-kit. Flyger stabilt och fint, men snabbt.

    Ska bli intressant vilken vikt Ninox hamnar på när den är klar. Ska bygga lätt. Ninox + MiniAPM (avskalad) + 3S 2200 + nu först en Turnigy HD 2K-kamera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Luftbromsar på vingar... hm, aldrig sett, men intressant tanke. Men väger mer.

    Roder på en vinge kan man nog ha, sett de som satt en fena på motorhållaren på en vinge, vissa med roder.

    FPV och LOS? LOS, Line Of Sight är väl en benämning på att man flyger med flyget inom räckhåll. Det måste man göra oavsett med detta då det är max 500 m bort som gäller, i alla fall här, för kommersiellt bruk. Kanske du menar vanlig "icke-FPV"-flygning? Så landas det nog alltid som det är nu med dessa. Men de är inställda att kunna landa själva också, om man nu vill det. Problemet är fortfarande hastigheten som ökar när man ökat flygets vikt så mycket.

    Man vill inte montera på mer grejer alls, det bara väger och blir sämre. Oftast finns det inte ens nån gräsmatta att landa på och det ska landas i högt gräs. Har funderat på nät. X-5 är väldigt robust och har fixat på den för att det sköra ska skyddas bättre. Ninox är nog bara att landa hur som helst nästan, skyddad.

    Lätta flyg flyger dåligt i storm. Tunga flyg flyger bra, bara man har fart. X-5 flög oroligt i blåst när den var byggd som RC-flyg i början och den flögs med 4S 2200 för tester. Nu flyger den med 4S 4000 och kamera och Pixhawk-kit. Flyger stabilt och fint, men snabbt.

    Ska bli intressant vilken vikt Ninox hamnar på när den är klar. Ska bygga lätt. Ninox + MiniAPM (avskalad) + 3S 2200 + nu först en Turnigy HD 2K-kamera.
    Kolla kanalen flitetest episod "rudders on wings"; riktigt intressant sätt att få roderfunktion samt luftbromsar samtidigt!
    Med LOS menar jag flygning som vanligt dvs man tittar på modellen till skillnad från FPV, då du ser genom kameran!

    Jag tänker att det kanske är lättare att landa snyggt LOS istället för FPV då fpvlandningar ofta sker i högre fart och då kan man ej flare:a

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Man skall bara lära sig vingen, sedan kommer man in lågt och stallar den till en pannkaka landning, bus enkelt och förkortar landningssträckan och minskar risken för överslag.

  13. #13

    Standard

    De flesta vingar brukar väl tipstalla före de kommer ner i en hastighet där de "pannkakslandar", eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Är det inte vingar som ej skall tipstalla? Kan tänka mig att de gör det om man väger ner dem mycket med en x5 original ska väl bara hamna i en lat oscillstion vid stall?


    Ot( landade min heron igår - soligt och massor av termik i luften - lugn och jämn motvind och en riktigt vacker landning på g, sen kom det en tokkraftig by precis i början på banan som agerade som hang och skickade upp modellen och började stall-oscillera över banan framför en full klubbdepå, funderade på att dra igång motorn och ge upp"(haha, ordpun) men skruvade istället av crowbromsen helt och satte vingarna i full "camber" för att återfå auktoriteten och undvika stall, det gjorde att jag kunde smeka ner den på centerhjulet och rulla flera M innan stopp - snygg "skalalandning"


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Jag är inte så van vingflygare. Jag har jollrat på med några före jag skaffade mig en TBS Caipirinha och den gör nog en rolig manöver åt sidan och störtdyker när den stallar, det sista den gör är att sjunker framlänges eller nåt sånt. Men den varnar före.

    Vingar har ju "vingar" dom också. Så när ena vingens anfallsvinkel blir för hög så försvinner lyftkraften och vingen faller. Det sista man ska göra om vingen tex faller åt höger, är att skeva vänster. För då blir anfallsvinkeln på den redan stallade vingen ännu högre och vingen stallar ännu mer. Med flyg som har roder så använder man roder för att ta sig ur. Med vingar är det väl bara att gasa sig ur det och följa med tills farten är tillräckligt hög och sen räta ut vingen. Skulle jag tro.

    SkyWalker X-5 så har winglets så när den börjar stalla så börjar den vagga i ett roligt mönster roll-gir-combo. Om höger vinge stallar så faller den och tappar fart/bromsar och då får höger vinges winglet annan vinkel mot vinden och får lyftkraft och lyfter upp vingen igen, så känns det som och så verkar det göra. X-5' flygning ser lite rolig ut när man saktar ner. =) Det jag märkt med X-5 som jag använt Pixhawk-stabilisering på så är att när den stallar så håller den emot rollarna och således girarna, men den börjar istället bogga, alltså sänka nosen, får lyftkraft och släpper, sänker nosen osv. Senast när jag flög den ifrån mig så låg solljuset på ett sånt sätt att rodrena rörde sig upp och ner så det såg ut som att vingen blinkade. :-D Såg helt sjukt ut på avstånd.

    Både Caipirinha och X-5 är raka i horitsontal-led, ingen V-form så de är inte självstabiliserande på något vis.

    Lateral oscillation, är det alltså att den svajar runt rollaxeln? Longitudinell är väl längs roll-axeln. Tredje vet jag inte vad heter.

    Ninox, ingen aning än hur den tänker bete sig. =)
    Flyger snällt:

    http://www.youtube.com/watch?v=EIMvJ_8MQG8
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Motor + ESC + Prop + Servon

    Det fanns färdiga hål för att skruva fast motorn. =) Men dom passade inte, så jag fick göra nya.
    Motorn på plats. Och så balanserade jag propellern och brotcha ur den. Viktigt slipa axeln på
    motorn med den spinnerlösning som denna har. De har dragit kablaget från motor till ESC genom
    hålet i motorplattan, men det är kontakter på vägen så det går inte att göra. Jag drog kablaget
    på ovansidan, tejpar över sen.

    Servona passar i servohålen. Det är färdigskuret för kablarna. Men det gick under de svarta Coro-
    plastbitarna, så de gick ju inte att använda (en sådan var föresten limmad för långt bak, suck).
    Jag skar egna kabel"rännor". Servona på plats (temporärt tills allt har sin plats.

    ESC, UBEC, PMU och ack på insidan i samma utrymme... hur blir det med kylning? Får se sen.
    Kan ju inte ha övertryck inne i kroppen pga barometern senare.

    Provade placera 3S 2200 och det funkar bra. Men även 3S 1300, kanske provar det först.

    Nästa steg:
    - Fixa dit en mottagare och fästa acken, sen e den väl flygklar. =)

    Sen efter det:
    - Bestämma mig vilket styrkort jag ska ha. Nåt lätt APM blir det nog.
    - Montera i styrkort och allt som hör till.
    - Även kameran så man får CG rätt med en gång
    - Gör den helt flygklar med allt för att få till stabilisering, FBWA och Mission
    - Finjusteras





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Ninox RC-flygklar!

    Flygklar som vanligt RC-flyg. Flygvikt med 3S 1300 = 578 gram (förstår inte hur de lyckas få den
    att väga 550 gram med 3S 2200). Jag lade servona liggande för att få mindre luftmotstånd.
    CG borde vara mitt i metallringen, om jag fattat rätt. Grundroderutslagen är ca 8 mm upp nu,
    om det ska vara så, eller om de menar att utslagen ska vara så. Får testflyga bara.

    Blir att testflyga första bästa dag. =)







    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Premiärflugen!

    Då har den flugit, i vindstilla väder.
    Lättkastad, lättflugen. Svängde på väldigt kort radie. Rolig att flyga.
    Inte direkt motorstark, men det är ju ingen fartkärra, den ska flyga sakta och stabilt. Och det gör den!
    Den väger ju inte så mycket just nu.

    Tror jag laddade knappt 600 mAh i ena acken nyss, och på det flög jag nästan 9 minuter. !!!

    Sen nästa steg är MiniAPM (lättad sådan) med GPS/Compass + Telemetri + PMU och vad jag nu hittar på.
    Sen ska den ha en liten kamera för att fota rakt ner, ortofoto.

    Film från premiärflygningen 12 juni 2016 nedan.
    Flög alltså som vanligt RC-flyg.

    Specs:
    Vinge: Bormatec Ninox 1000mm
    Motor: A2212/13T 1000KV från Bormatec
    ESC: Bormatec 25A
    Propeller: SlowFlyer 8x4.3"
    Servon: 2x Bormatec High End 929 HMG
    RC-mottagare: Futaba R617FS 2.4GHz FASST
    LiPo: Gravity 3S 1300mAh 30C
    Vikt: 578 g + 10 g bly i nosen
    Flygtid: 15 minuter

    Nästa flygning blir med GensAce 3S 2200 25 eller 30C.
    Sen ska MiniAPM i med all kringutrustning.
    Sen kamera...







    Undras hur jag ska göra med hålet i undersidan där kameran ska titta igenom.
    Vill ju inte landa på nån dammig yta och få smuts på linsen...
    Senast redigerat av Ålänning den 2016-06-26 klockan 19:59.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Flög med 3S 2200mAh 30C GensAce idag. Men efter att ha flugit en kvart och skulle göra en flyby för att fastna på foto så vet jag inte vad jag gjorde, "landade" platt på banan i hög fart och slog av propellern, en Softfly 8x4.3". Vad finns det för enkla lätta pusher-folding-props?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Ingen som känner till lätta folding pusher-props?
    Jag hittade en hård Master Airscrew som funka bra, men drog mer ström.
    Blir att skaffa fler SoftFly.

    Flög igår med 3S 2200 25C och 30C (3 ackar) och den flög så fint så fint i 4-5 m/s vind.





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •