Hej alla glada!
Detta blir ett längre inlägg l0men jag beskriver problemet kortfattat först,

Min zmr250:s 5.8ghz-videolänk, när jag köpte den (beg) så satt den 600mw vtx rätt illa och antennen skymdes ibland med dropout i videon som resultat i vissa vinklar, ändrade detta samt har en väns ImmersionRX SPIRO:s på VTX och RX, istället för de billigare lhcp jag hade innan, har provat lite i närområdet FPV och har avskrivit störningen på alla routers och mobiltorn som är vid "mitt" fält.var dock på flygklubben igår (gräsklippnings-plikt) och passade på när ingen flög eller hade någon radioutrustning på.

Quaden stod 30m från mig på tomgång full videosignal men var 8-10s så komerm en 0.5-1.5s störning där hela videon försvinner -störningen är märkligt regelbunden och verkar inte påverkas av motorernas output (tänkte spänningsfall först).

Jag hade tidigare under dagen använt samma antenner och samma VRX till en 200mw VTX från min gamla quad i en eztrainer (foamieseglare) och flög den helt störningsfritt på fältet. Och den aktuella 200mw-vtxen hade jag liknande problem med när den satt på en QAV320 dock löstes detta genom att momtera den så långt från all elektronik jag kunde.

Detta har jag också gjort med den quaden som har störningar, kan någon hjälpa mig troubleshootA.

Vtx står på höjden på aktern med antennen uppåt, dvs den blockeras nästan aldrig oavsett attityd
Mobiltelefoner och blåtänder av, slog till och från futaban för att se om den störde. Ingen skillnad, jag försökte med disarmade motorer och varva motorerna och det gav ej någon märkbar skillnad.

Ett LC-filter, vad gör det egentligen? Kan ett sådant rädda detta? Jag har sett att man kan enkelt göra ett sådant själv och jag antar att den skall på kretsen till vtxen ?

Förstår inte varför jag ska ha sådana svårigheter med störningar på quads jämt! !!
Så jäkla surt nu m störningarna när jag har fått en så bra tune att koptern går på räls verkligen, aldrig har det varit så lätt att flyga quad rate LOS !

En sak, det sitter rpsma adapters på både vtx och vrx, kan detta påverka?

Vtx och VRX är inte samma tillverkare eller köpta ihop, annorlunda protokoll?, kan jag hamna på någon felaktig"subkanal" ? Jag har en 40ch racebandRX och får bild på 3 olika kanaler, använder den som verkar starkast,.

-600mw VTX
-ZMR 250 PÅ 3 o 4s och hs1117-kameran.
Naze32
Futaba 2.4ghz diversity fullrange.

Kan denna regelbundna störning vara futabans diversity som slår över? Notera att jag flög eztrainern fpv störningsfritt med spektrum dx6i dsm2.


Man kan inte placera VTXen på ett bättre ställe så det kan ej vara felet, jag tänker efter LC-filter kanske problemet löser sig?

Har ni samma problem? Dvs att det är mycket svårare att få en bra 5.8-signal på en kolfiberracequad än nåt annat?

Snälla, hjälp, sååå bra tune och klös i koptern, jag vill go crazy och flyga foort och lågt!!

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk