Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: EPA vs Rate - futaba

  1. #1

    Standard EPA vs Rate - futaba

    Hej.
    Jag blir inte riktigt klok på vad rates egentligen innebär på min radio.
    Vet inte om det är samma på alla märken men jag har iaf en Futaba T6J.

    Jag förstår vitsen med End Point Adjustment, EPA. Att inte låta servot ge större utslag än vad roder och länkage klarar av. Jag har också lärt mig att detta värde bör ligga ganska högt, 130-150% för att maximalt nyttja servots utslag och upplösning.

    Men Rates då?
    Jag fattar att jag kan minska utslagen framförallt på low rates för att få ett snällare flyg men varför kan man välja mer än 100% och vad händer då? Trodde att servots maximala utslag styrs av EPA och att det då bör gälla vid rates=100%. Hur förhåller sig Rates till EPA och vad händer om jag sätter rates >100%??

    Jag har lärt mig att ställa in EPA först och sedan Rates. Ska jag ha rates på 100% eller ska jag maximera dessa med?? Kan tillägga att jag är intresserad av 3D så det är stora utslag jag är intresserad av.

    Ber om ursäkt om detta inlägg hör hemma i nybörjartråden...

  2. #2

    Standard

    Du ska inte ha EPA under 90% eller över 110%, då är det bättre att justera mekaniskt.
    Blir visserligen mer upplösning att använda 150-150%, men långsammare.

    Servot har maxlägen. Med EPA kan du ställa dessa max-lägen. Du får inte mer utslag med dual-rate efter det. I alla fall inte på min Futaba-radio. Rates är i alla fall procent av utslaget. Har du EPA till 50% och sätter dualrate till 100% (default) så har du bara 50% utslag. Sätter du Dual Rate till 150% så blir utslaget 75%.

    Med 3D ska du ha servon som mekaniskt orkar slänga rodrena så långt du vill ha dem. Kan ju vara att föredra då att använda EPA 100% och Dual Rate 150% på high rate och då ha fulla utslag mekaniskt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Okej.
    Blir det alltså samma sak med 150% EPA och 100% rate som med 100%EPA och 150% rate?
    Trodde att EPA var absoluta ändlägen men så är det alltså inte.?

  4. #4

    Standard

    Med EPA justerar du de önskade ändlägenas positioner.
    Om du använder tex en vinge med elevon-roder, då vill du kunna ställa ändlägena med EPA (lite mer än max utslag som du vill ha på dina roder) men sen kan du använda olika dual rates på samma roder för aileron och elevator. Blir fel om du gör tvärtom. Du vill ju inte påverka elevator om du justerar aileron så att säga.

    Sen undrar jag själv hur det är med upplösningen om man kör det som du frågar... vilket ger bäst upplösning:
    1. 150% EPA och 100% på dual rate (low rate antar jag det skulle kallas)
    2. 100% EPA och 150% på dual rate (high rate)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •