Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vill ha en lättare FPV-Racing-quad!

  1. #1

    Standard Vill ha en lättare FPV-Racing-quad!

    Hej FPV-racers! ;-)

    Jag har en ZMR 250 FPV Sport (kolfiberdraperad glasfiber tror jag denna är).
    Och den är komplett och flyger som den ska, men den är TUNG (650 gram) och flygegenskaperna är därefter.
    Tänkte skaffa nåt lättare paket.

    Det kanske går att göra något åt nedanstående luns, steg 1 är väl 6"x-nånting?
    Men om jag vill få ner vikten ännu mer, under 500 gram? Så...

    Setupen jag har idag:
    ZMR 250 FPV Sport
    Tiger Motors MN1806 (max 3S men fyra st klarar över 2 kg drag med 6")
    EMax Simon Series 20A (stora som jag inte vill återanvända)
    HQProp 5x3 idag
    Gravity 3S 1300 30C
    PDB 2BEC in one (+5 och +12)
    3300uF-konding
    AfroFlight Naze32 Acro AbuseMark FunFly med CleanFlight 1.9.0 NAZE 2015-6-3 0:41 Stable
    FatShark 600TVL Camera
    Mobius Wide Lens C FullHD
    Futaba R617FS 2.4GHz FASST
    FatShark 5.8GHz 250mW med FatShark Spironet Antenna

    Jag har en annan kamera på väg som ska klara nattljus också.
    Jag tänkte återanvända Naze32, motorer och ack. Gärna nåt mer, om det är klokt.
    Eller är 4S ett måste fast jag får den att väga under 500 gram?

    Vad föreslår ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Hej,

    En QAV 210 eller kopia borde passa ganska bra.

    Jörgen

  3. #3

    Standard

    Min spontana tanke är att din setup inte är tung utan snarare lite slö. Jag har en setup med 1806 2300KV, 5x3 och 3s och den är supertrött jämfört med min 2204 2300KV, 5x4,5 4s. Men dom väger i princip lika.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    instämmer åter med glattnos, du har stora ESCs men dåligt med propp och kräm!

    Min första 320-ram hade 2204-2300kv-motorer och 12A escs och på 3s var den hyggligt snabb på 6040r i glasfibernylon, när jag satte på härliga DAL treblads 5045r så fick den verkligen upp farten!
    Hade jag dock smala 5x3r på så var det mycket varv men lite snack
    Jag fick min zmr250 (ej glasfiber som din och väger 520g och jag har ej ens börjat banta vikt, har inte kommit dit än med den) med 5x3-proppar och 4s och den setupen var löjlig, de propparna var det mjukaste jag känt på och skulle nog centrifugerat dem i småflis med lite fart och tryck, nu sitter 5045BN på den med 4s och jäklar vad jag har fart och punch i den nu, kör 3 och 4s-accar och det är natt och dag på 4s - kör 3s-accarna först för att flyga in stället för att sedn sätta på 4s och go bananas! väntar dock in nya DAL-treblads 5045, riktigt bra proppar!!! de går inte sönder speciellt enkelt heller..använder de som landställ ibland..

    Jag rekommenderar 4s och större proppar! efter det så kommer du nog inte väga quaden speciellt ofta..
    (2204-motorerna jag har är ej rate:ade för 4s, jag kör det ändå liksom resten av världen och de blir inte ens varma)
    lycka till!

  5. #5

    Standard

    Ja kravet är väl 250 eller mindre, glömde säga det, men tips kom redan. =)
    Blir väl att ha två st istället för en. Bara för att ha reserv. En för att filma och en för bus. Får se.
    En mindre för 3S och FPV-bus och ZMR för 4S med lite kraftigare setup.

    Ja 3S och 650 gram är nog lite slött...

    Här är en film: https://www.youtube.com/watch?v=XzpQC-Orhao (inte flugit så många ggr med den än)

    Stora ESCs.. dom är 20A och motorerna klarar 14A kontinuerligt. Hittade ingen lämpligt ESC-kvartett.
    Dom är stora fysiskt däremot. Hujedamig.

    Jag har nog mycket snack och lite action med mina 5x3 ;-)
    Ska testa med 6" först.

    Kan 4S 2200 vara för stort?

    Jag har å andra sidan motorer som klarar max 3S, så jag måste lösa det på annat sätt för dessa motorer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

  7. #7

    Standard

    Jag tycker personligen inte att 4 i en ESC är nå vidare bra, om någon krets på kortet pajar så blir det betydligt större problem än om man har 4 st separata.
    Kostar runt 600:- för 4 st separata och det är det nog värt:
    http://www.birdseye.nu/index.php?id_...duct&id_lang=1

    Jag tror snarare att du ska prova 5045 två eller tre-bladiga istället för 6". 1806 motorer är inte lika vridstarka som 2204 och kör du med 6" så kan du förmodligen inte köra högre stigning än 6x3 vilket ger dig samma teoretiska hastighet som 5x3, förutom att 6"-propparna kommer snurra långsammare pga högre vrid-motstånd, vilket alltså borde ge sämre fart än 5x3.

    Jag har tre tips:
    1. Testa 5045 trebladiga på setupen du har och se hur den går då.
    2. Detta låter som ett skämt, men flyg på mindre fält. Seriöst, det gör stor skillnad på hur man upplever det, på ett öppet gräsfält som är 1 km x 1 km känns min 4s-setup också slö.
    3. Om du bygger ny quad för att du vill ha mer sprutt, bygg då från början med det i åtanke och håll inte för hårt i komponenterna som du redan har, din setup är bra, men svår att vässa.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Körde själv hela förra året på 3cell och samma motorer, 12A-versionen av de ESC:arna. Fast med en lättare maskin som bara vägde 500g med allt och mestadels HQ eller gemfan 5x4 2-bladiga.

    Vad många säger, stämmer dock, den setupen e lite för klen. Jag har nu uppgraderat hela maskinen med nya motorer och ESC:ar och allt känns betydligt vassare.
    Men det stämmer även att du kanske ska testa köra i trångare utrymmen, utforska en skog inne bland stammarna t.ex.

    Kan säga direkt dock att inte slösa tiden på att testa 3bladiga 5x45 på de motorerna, de kommer inte ens orka generera mer lyft än de gör med 5x3 2-bladiga om de ens orkar snurra alls.
    För att få en bättre fartkänsla och enklare navigera trånga utrymmen kan du byta till en mer vidvinkel-lins på FPV-kameran om du inte redan testat det.
    Denna: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...-till-1-2-cmos


    Men ja, för att få lite sprutt på den bör du köpa detta paketet, det är exakt vad jag kör på min numera.
    http://www.banggood.com/Emax-RS2205-...p-1052807.html

    Men kör DAL props v2 treblad 5x45 helst.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #9

    Standard

    Håller med glattnos - välj stället du flyger på o flyg lägre, de är lite som en fluga i en arena o då infinner sig inte fartkänslan. 3s är riktigt trevligt att flyga när det är trångt o dom är snabba om man lutar kameran mycket - problemet är att thrusten inte räcker till om du vill flyga uppåt utan att vända nosen mot himlen men snabbheten framåt skiljer inte så mycket mot 4S.

    Det är konstigt att den är så tung - när jag körde 3s hade jag en förvisso lätt ram men hela maskinen med mobius vägde precis under 500g o 1300mah batteri - då gick den faktiskt helt ok på 5040proppar. Min 220mm 4s maskin väger 579g o min 260mm med 2206 motorer väger 619g - alla med 4s 1500mah batteri o HD kamera - men det jag gör är att direktlöda nästan alla komponenter o allt som inte gör flygning bättre tar jag bort.

    Köp lite nya grejer för att modernisera din maskin o uppdatera mjukvaran som jag ser är ett år gammal - utvecklingen går jättefort framåt. Ser även att din maskin är dåligt inställd, det kan bero på dina esc som för övrigt är kanske den viktigaste komponenten, pid elelr bara gammal mjukvara - på en 4s kopter med motorer med N52 magneter skulle detta innebära trubbel antagligen. Får du den att flyga bättre kommer det att kännas mycket bekvämare att flyga mellan o under grejer.

    När du fått den o flyga ordentligt och tycker det är trisst att flyga i det där diket jag såg i filmen köper du nya motorer o 4s batterier o sätter på tycker jag, att flyga en liten quad som ett plan är lite tråkigt o 4s här kommer inte att hjälpa dig tror jag.

    Ram - http://www.banggood.com/Lantian-LTX-...p-1055199.html - den är ganska lätt o billig

    PDB - http://www.banggood.com/Matek-System...p-1049051.html - sparar mycket vikt på att slippa sladden till batteri

    ESC - http://www.banggood.com/Favourite-FV...p-1060963.html - senaste BLheli smooth

    Ta bort all onödig kabel o sätt på 5040 proppar - borde det gå mycket bättre efter det.

  10. #10

    Standard

    Alltså det går bra att köra 5045 treblads på 1806 när man kör 3s. Sen kanske det inte är det bästa men man kan absolut testa. Man ska tänka på att på full gas snurrar dom bara ca 75% så fort som med 4s. Jag har kört 5045BullNose länge på min 1806 setup och den går riktigt bra jämfört med 5030 som är mycket lamt.

  11. #11

    Standard

    Lutar mot Lumenier QAV210 med mina Tiger-motorer ovan samt 3S-setup och min nya lilla RunCam Owl 700 TVL. =) Och Naze32. Ska klura vidare. Tack för bra tips. ESCarna blir man mer och mer fundersamma över. Har bara mer och mer problem med att olika ESCar inte passar med olika motorer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •