Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Filma i 90 knop?

  1. #1

    Standard Filma i 90 knop?

    En släkting har en katamaran (Hydrolift Sportscat 22 med nån F1 Offshore-Mercury) som petar på i nästan 90 knop (88,7 va det för nåt år sen), har åkt den och nog skulle det vara kul med film på det, i 90 knop!!! Men, det är inte mycket som flyger i den hastigheten som går att filma med också. Eller? Alltså en person flyger och en annan styr en 2-axlig gimbal med kamera. Flyg med dome? Flyg med kamera på sidan/inbyggd i kroppen? Multirotor? Att flyga efter i den hastigheten är en sak, men vill ju filma från sidan för att krångla till det. Har sett filmer på folk som FPV-flyger RC-flyg i betydligt högre hastigheter så det ska ju gå. Men!?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    En fullskala helikopter fungerar också.
    Bara att bygga en modell som klarar 150 km/ h, och ha gimbalen gummi upphängd inne i kroppen. Finns säkert starka gimbals för ändamålet, men med en prislapp.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag flippade min katta i 65 knop, det var en riktig upplevelse kan jag lova!

  4. #4

    Standard

    Samma som jag höll på för ett tag sedan, när man tävlade om att åka så fort som möjligt på vattenskidor, det blev en och annan kallsup båten 60knop ja, ni vet sedan att man kan komma upp i ganska höga farter på plankan efter båten. Vatten är hårt

  5. #5

    Standard

    Jag har en okta som gör 120kmh och då står den mer eller mindre på tvären, filmen blir bra. Men tveksamt om man kan flyga mycket fortare, tror flygplan är bösta lösningen. Firefly borde vara perfekt, gör allt lite större så skall det nog gå. bra

  6. #6

    Standard

    Ok, är nog flyg som gäller. Finns ju små 250-quads som flyger som bara den, men flygtiden är väl så kort så man hinner väl just och just se båten så ska man landa.

    Flygtyp... Högvingad, höftvingad, lågvingad? Vinge?
    Material... EPO, trä, glasfiber?
    Motorn var... Nosen, baken?
    Drivning... el, metanol, bensin, jetturbin?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    En liten racequad blir nog VÄLDIGT frånåkt i 90 knop.

    En någorlunda rapp 700 helikopter bör lösa det och kan filma från alla vinklar. Hur man löser en gimbal som klarar fartvinden vet jag inte.

    En halvsnabb elseglare som grund borde fungera ganska bra så länge man kan filma från en vinkel strax bakifrån. Det blir mycket vinge i bilden annars. Om kvaliten på en Mobius fungerar så kan man kanske sätta en sådan i vingspetsen också. Men var skall den landas? Att styra från en närliggande ö blir nog svårt med radiolänken och videolänken då 90 knop blir nästan tre km i minuten.

    Kanske man kan trixa till något med en MPX funjet för att hålla en vettig budget? Med lite vattentäta prylar så kan man sätta den i vattnet när man är klar.

    Jörgen

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag flippade min katta i 65 knop, det var en riktig upplevelse kan jag lova!
    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Samma som jag höll på för ett tag sedan, när man tävlade om att åka så fort som möjligt på vattenskidor, det blev en och annan kallsup båten 60knop ja, ni vet sedan att man kan komma upp i ganska höga farter på plankan efter båten. Vatten är hårt
    Vattnet är riktigt hårt i de farterna. Jag tyckte det gick bra när kattan slog runt men dagen efter kom jag knappt ur sängen, ordentligt blåslagen och stel var jag.

  9. #9

    Standard

    Nu tycker jag att du snöar in i fel synvinkel. Design är väl viktigare än material i detta skede?! skall du upp med en gopro eller Red kamera. En align 800 kamera rigg vore perfekt eller vilket flyg som orkar bära och klara farten.


    QUOTE=Ålänning;410138]Ok, är nog flyg som gäller. Finns ju små 250-quads som flyger som bara den, men flygtiden är väl så kort så man hinner väl just och just se båten så ska man landa.

    Flygtyp... Högvingad, höftvingad, lågvingad? Vinge?
    Material... EPO, trä, glasfiber?
    Motorn var... Nosen, baken?
    Drivning... el, metanol, bensin, jetturbin?[/QUOTE]

  10. #10

    Standard

    Finns det inga snabba 250-quads? ;-) Han här har ju nåt på gång... haha: https://www.youtube.com/watch?v=BGttNZ8gAeI
    Skämtåsido...

    Heli kan jag flyga, har en 700N, men den är ju inte snabb.
    Flyg känns ändå lättare att få till snabbt.

    Mobius räcker fint. Har en sån, dock en Wide Lens C, men det finns ju andra.

    Kanske ett flyg med elektriskt infällbart och dome under kroppen eller under nosen om inte nosprop... med mobius i gimbal med linsen nära domen (finns domes som har nån yta som gör att det inte blir så mycket reflexer, månne inte RVJet har sån, den jag har så är klar).

    Jag hade ju en Kyosho Kelly F1 med SuperTigre 75 och pipa förut. Sjukt rapp motor med den aslånga pipan, men flög inte så mycket med den, lade på originalpipan och flurra runt lite på fältet för att få motorn att gå bra utan långpipan först. Den var rätt snabb ändå och det kändes som att det fanns bra mycket mer att få ur den metanolaren med pipa och liknande flyg. Handlar ju inte ens om 170 km/h så det är ju inte helt overkliga hastigheter.

    Nog ska det väl finnas nån ARF (40-60 size?) med passlig kroppsform för en dome där grejer inte är i vägen... och där flyget kan flygas med en vass metanolare? Och även komma upp i lite hastighet. En Mobius i en gimbal i en dome väger inte mycket. Behövs inte elektriskt uppfällbara ställ så är det bara bättre. Men det är just det där med propeller i vägen + dome + metanolavgaser som måste tänkas till. Kanske en Bobcat 50 med motorn bak och kameran fram... eller nåt. Finns nån annan än Bobcat som är mer 60-size som inte heter Bobcat, kommer ej ihåg namnet. Folk brukar sätta på en turbin på dem. Jag har en turbin också, men den har inte vart igång på ett tag, en SimJet 1300 eller va det var. Men jag tror metanol borde räcka?! El blir bara en jädra massa laddande och tunga ackar som inte passar i metanolflyg nånstans.

    Med en dome under flyget så kan man ju filma åt alla håll. Rakt åt sidorna är inte supernödvändigt.

    Vet om en som har två beggade Bobcats (en gul bobcat 46 och en vit bobcat 50)... och jag har ena av dess uppfällbara landställ. :-D Pneumatiska. Jag har även elektriska. Men det flyget är inte så stort dock. Smalt är det också.
    http://www.hobby-china.com/up_files/...1559215234.jpg

    Nu kom jag på, Super Falcon 120 tänkte jag på.
    http://www.hobby4less.com/images/eba...lcon-120-2.jpg
    Där borde man väl få rum med en dome under?
    Dom flygen går väl "på räls" jämfört med många andra flygmodeller?
    Och ingen rökdimma i kameran.
    Long Range på en sån + 1.3GHz videolänk och sen kom jag på att den ändå ska startas och landas nånstans också... dammit!!! Iofs finns det vägar nära där det körs båt. Körs ju inomskärs i full sula, men hm hm. Sträcka...

    Får spåna vidare...

    Man har ju ingen aning hur fort flygen flyger. Man bara tycker de ylar och är jääättesnabba.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag puttar på med lite info här. Jag har filmat lite i högre farter och det är lurigt. Nu pratar vi 90knop vilket är 166km/h enligt google. Då måste man förmodligen ha ett flygplan(!) som kan flyga minst 200km/h vilket i sin tur kräver att man när man dimensionerar det siktar en bit över 200 för att nå till riktiga 200.

    Detta är viktigt eftersom man måste ha en setup som går sina 200 i säg 10 minuter. Få flygplan fixar denna bravad, elseglare sa nån och visst börjar i närma oss där med en stor vinge som bär bra. Mycket kropp att ha batterier i osv. men 200blås i 10 minuter är länge även där.

    Detta projekt kommer med stor säkerhet kräva två piloter, en som styr kamera och en som flyger. Det kräver också en rätt rejäl budget för flygplanet som bär kameran. Opus V-jet med min 550cc tank skulle nog fixa det. Men inte med jättemarginal.

    Kolla med skyeye, men jag tror inte de fixar över 166km/h

    http://skyeyeinnovations.se/

    Att hyra en Cessna kostar 1000kr i timmen, en UL 500kr/timme. Det är garanterat det mest kostnadseffektiva.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Jo, vet att man kan använda riktiga helis och flyg. Har byggt ett UL, dock är det en långsam kråka. 50€ per timme kostar det UL-flyget och de snabbare kostar här nån tia till. Cessna-liknande kostar nog mer, typ 150€ per timme och 300hk+ kostar lika många juro/evro. Nåja, det är inte det intressanta här. =) Det mest kostnadseffektiva... det är väl att strunta i det hela? Det är utmaningen att filma i något som flyger snabbt (RC) som lockar.

    Är fortfarande RC-flyg... Sant det med hastigheten. Man ska ju komma ifatt också, eller så får man "mötas upp" i samma hastighet.

    Jag såg på filmer på Bobcat och Falcon, de var inte snabba... Har sett Bobcats flyga i verkligheten på vårt fält, men de var bara snabba vid landning. =) Annars inte så snabba. Vilka hastigheter komma man upp i med en Falcon 120 tror ni? Med metanolare.

    Bensin är nog att glömma antar jag. Metanol eller el verkar va lämpligast.

    En pilot och en "observer" jopp. Piloten flyger FPV och observern så sköter gimbal. Har gjort så på tidigare byggen där det krävts lite mer (men det var metanol-heli med gimbal). Det andra är ju att flyga FPV med en kamera och ha Mobius i en gyrostabiliserad gimbal som filmar samma sak, men det var inte så jag hade tänkt mig. Det är dock ett lättare mål.

    Jag tror ändå största problemet är start och landning.

    88,7 knop = 164 km/h. Nog ska väl en bunt flyg klara det, om man matchar hastigheten?

    En Magnum finns det här på Åland med nån tok-motor och pipa (Weston?)...
    https://www.youtube.com/watch?v=WH4kFVBN0hA
    Men den är pluttig. Och har motorn i nosen.

    Hittar många filmer på tuben, men många dyker för att komma upp i höga hastigheter.

    Rare Bare 192 km/h
    https://www.youtube.com/watch?v=sKqWySyT6Y0

    Kanske blir svårare än jag trodde att hitta rätt modell med rätt drivning... =) Desto intressantare.
    Men fortfarande... start och landning tror jag kommer ställa till det.

    Har flugit några flyg som varit snabba, men det har ju ändå inte varit såna hastigheter som 200 km/h.
    Är ju redan rätt stor skillnad på att få nåt att flyga i 164 jämfört med 130.

    Och det är ju sällan hastigheten framgår när man söker på ett RC-flyg i en RC-flygwebshop.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Många flyg gör nog 200 i dykning, men sen skall en kamera sticka ut med åt ena eller andra hållet och du skall kunna hålla dina 200km/h plant med. Absolut inte omöjligt, bara lite mer som krävs än han på fältet som säger att hans funjet går 250blås. För det kommer inte räcka ändå
    Superhero

  14. #14

    Standard

    Mina speed 400 pylon kärror gör 200+, och det är MYCKET snabbt. Jag är av den åsikten att man inte skall ha en gimbal utanför även om den är i en dom, bygg in den i kroppen med ett hål för linsen i lämplig vinkel.

  15. #15

    Standard

    Jag tror också på inbyggd kamera, kanske i en Dome typ RVjet eller ett större fönster i sidan.

    Bygg en stor kropp och häng en 3axlig gimbal där inne...jag kan tex få in en mindre gimbal i min Skywalker om jag karvar lite...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Det flyget som jag tänker på till det här projektet skulle vara en Seawind.
    Ska väl inte vara så svårt att få upp farten på det flyget och flyget behöver tyngd i nosen vilket passar till FPV.

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  17. #17

    Standard

    Får kanske dra ner lite på farten på Katamaran men inte helt omöjligt att få bra filmer med Seawinden.
    Fördelen är att den kan starta från vattnet och så är det ett vackert flyg.

    Lite större maskin i flyget borde få fart på den.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Ja vattnet är ju ett problem...
    Och ska man filma åt sidan måste nog kameran vara inbyggd.
    Knepigt...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Får kanske dra ner lite på farten på Katamaran men inte helt omöjligt att få bra filmer med Seawinden.
    Fördelen är att den kan starta från vattnet och så är det ett vackert flyg.

    Lite större maskin i flyget borde få fart på den.
    Jag har svårt att se den farten i en seawind nästan oavsett motor.
    Superhero

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Intressant frågeställning!

    Kanske vore någon el-hotliner; alltså en vass elseglare, att föredra? Det är ändå ett relativt lätthanterligt flygplan.

    Det är imponerande fart att komma upp i. Enligt tyskarna som loggat den Funglider jag har dyker den lodrätt till ungefär 150km/h innan vingfladder uppträder. Och du behöver som sagt nog 200 km/h i planflykt; lite beroende på förutsättningarna med/motvind, vågor, ljus mm. En hotliner klarar säkert ett antal 200km/h repor men jag är osäker på om den slimmade designen funkar med en kamera.

    Du kan ju börja med en GPS i Seawind och se vad den klarar. Jag tror det kan krävas massor av effekt för att få den att gå fort då den ser ut att ha mycket frontarea men då har du åtminstone någon slags grund.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •